• LunaLunatic

Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?

Sitter och söker jobb som är inom pendlingsavstånd. Blev nyfiken på vad folk räknar som just "inom pendlingsavstånd". Tidsmässigt syftar jag till, dörr-till-dörr.

Tre timmar enkel resa känns som max, men helst inte över 2-2,5 timmar. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Svar på tråden Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?
  • Argo

Max 1,5 timme enkel resa. Dörr till dörr. Utöver det handlar det om veckopendling i sådana fall.

DN skrev ju om det i veckan:
    http://www.dn.se/sthlm/sa-pendlar-de-fran-vara-nya-fororter

Nu är jag iofs mer kräsen än så och accepterar inte resor längre än 40 minuter med kollektivtrafiken men skulle det knipa så skulle jag kunna bo i exempelvis norrtälje och pendla 90 minuter till jobbet i stan.

• Tramsa

En timme enkel resa är nog min smärtgräns. Nu bor jag i en lite större, mindre stad som liksom är navet i regionen så arbetsplatser på en timmes avstånd finns det gott om.

Hade jag bott i Stockholm eller i skogen någonstans hade jag väl fått tänka om. Eller flyttat. 

• LunaLunatic
    Mika86 skrev 2012-06-09 14:51:42 följande:
    tänk 3 timmar morgon o 3 timmar kväll, vet iofs inte vad du söker för jobb men heltid, typ 7-16, du få åka kl 4 o komma hem kl 19.
    det låter helt orimligt för mig faktiskt
    Är lärarjobb jag söker, så 35 timmar arbetsplatsförlagdarbetstid (vinner jag pris för FLs längsta ord nu) i veckan. Sedan kan det ju blir jobbigt och problem vid tex möten och liknande kvällstid. Men det blir ju ca 13 timmar hemifrån om dan.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • annis02

2 timmar enkel resa är är min smärtgräns när det handlar om pendlingsavstånd. Kanske för att det är ungefär så lång tid det tar för mig att ta mig från min dörr till universitetet (åker tåg och buss).

• Argo
    LunaLunatic skrev 2012-06-09 15:19:21 följande:
    Är lärarjobb jag söker, så 35 timmar arbetsplatsförlagdarbetstid (vinner jag pris för FLs längsta ord nu) i veckan. Sedan kan det ju blir jobbigt och problem vid tex möten och liknande kvällstid. Men det blir ju ca 13 timmar hemifrån om dan.
    Njae, det borde nog nämligen vara två ord: "arbetsplatsförlagd arbetstid".

Och om inte annat så finns: antennanpassningstransformator.
  • LunaLunatic
    Argo skrev 2012-06-09 15:34:41 följande:
    Njae, det borde nog nämligen vara två ord: "arbetsplatsförlagd arbetstid".

Och om inte annat så finns: antennanpassningstransformator.
    Satte ihop det ifall jag kunde få nåt pris Flört
  • Insatt

1,5 timme hade varit max för mig, och det hade varit med kollektivtrafik. Bor i Skåne.

• Vinterankan

Runt 1,5 timmar är Max för mig också. När vi flyttade nu så ville jag inte ha mer än 45 med bil och är överlycklig över att det blev så att jag faktiskt inte ha mer än 25-30 min, trodde jag väl aldrig skulle hända.

• The Ultimate Grizzy

Jag skulle nog säga att max tre timmars pendling per dag är gränsen för vad jag skulle kunna tänka mig. Under en kort period skulle jag kunna acceptera mer, men inte som regel. Att t ex sluta vid 16.30 och vara hemma 18 känns acceptabelt, men skulle jag vara hemma vid 19-20 varje dag finns det ju ingen tid kvar att göra något mer än äta och slockna framför TV:n.

• Kjellgren

1,5 timme är ok men ganska tröttande i längden. Behöver man inte byta tåg/buss så går det förstås lättare, då kan man i vilket fall sova på bussen.

Under några år har jag en dag i veckan pendlat 2,5 timme enkel resa, det blir väldigt långa dagar när 5 timmar försvinner i resor och det skulle jag inte orka i längden. 

Svar på tråden Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?