• LunaLunatic

Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?

Sitter och söker jobb som är inom pendlingsavstånd. Blev nyfiken på vad folk räknar som just "inom pendlingsavstånd". Tidsmässigt syftar jag till, dörr-till-dörr.

Tre timmar enkel resa känns som max, men helst inte över 2-2,5 timmar. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Svar på tråden Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?
  • Majuni

Max 30 min enkel resa! Om ens det... Just nu har jag ca 15 min, bor i Sthlm och har bil.

• litenlur
    LunaLunatic skrev 2012-06-09 15:19:21 följande:
    Är lärarjobb jag söker, så 35 timmar arbetsplatsförlagdarbetstid (vinner jag pris för FLs längsta ord nu) i veckan. Sedan kan det ju blir jobbigt och problem vid tex möten och liknande kvällstid. Men det blir ju ca 13 timmar hemifrån om dan.
    Om man är bra på att jobba på bussen/tåget, så funkar det ju att ha ett längre avstånd till jobbet, särskilt om man har förtroendearbetstid på 10 timmar i veckan. Om du inte behöver byta buss/tåg så ofta, och är bra på att jobba i den miljön, så kan du ju lägga två timmar om dagen på jobb till och från skolan. Jag har pendlat ca 1,5 timme dörr till dörr tidigare, men skulle aldrig orka göra det nu när jag har barn. Jag skulle ju inte se barnet över huvud taget, om jag jobbade heltid. Jag är väldigt glad för mina 5 minuters cykelavstånd till jobb med flextid, men förstår att man inte kan kräva det.
  • SweetNilam

Pendlar två timmar en väg- 4 h ToR per dag nu, kollektivt- men det tar inte mkt längre tid med bil. 11 mil. Jobbar då bara 50% och tidsbegränsat, dvs jag visste att det bara skulle vara denna terminen. Också lärare. Jag gör det inte igen. Det funkar, under begränsad tid men hade jag arbetat heltid hade jag inte orkat. 

Max känns nu som en timme/ 2h ToR kollektivt.  30-45 min en väg med bil, mer än så blir nog ganska dyrt... 

• Johan70
    LunaLunatic skrev 2012-06-09 15:19:21 följande:
    ... arbetsplatsförlagdarbetstid (vinner jag pris för FLs längsta ord nu) ...
    Nej, för arbetsplatsförlagd arbetstid är två ord.

Jag skulle nog inte pendla längre än ca 1 h enkel väg.

I viss mån kan i och för sig mer än tiden spela in. Om man pendlar med kollektivtrafiken, skall man nog fundera på hur många byten man kan acceptera också. Att ha 1 h:s resa utan byten kan vara bättre än 40 min med två byten.

Det kan också vara värt att kolla hur ofta tåget eller bussen går. Om frekvensen är en gång var tjugonde minut eller mer så behöver man passa tiden på ett annat sätt än om den går var tionde minut eller oftare i rusningstrafik. I det senare fallet kan man ju gå och ställa sig vid hållplatsen lite mer när man vill, eftersom man aldrig behöver vänta länge. Att behöva passa tiden varje dag är också ett stressmoment.
  • stikkem

30 min (egen bil) ar min smartgrans idag... Ratt roligt nar jag tidigare (bodde i Sthlm) tyckte 1-2h var helt ok. Jesus!

• stikkem
    LunaLunatic skrev 2012-06-09 14:38:42 följande:
    Sitter och söker jobb som är inom pendlingsavstånd. Blev nyfiken på vad folk räknar som just "inom pendlingsavstånd". Tidsmässigt syftar jag till, dörr-till-dörr.

Tre timmar enkel resa känns som max, men helst inte över 2-2,5 timmar. 
    Men da okar ju arbetsdagen med 6h (varsta scenariot)?Förvånad
  • az81

1.5 - 2 timmar för enkel resa är helt ok. Det var det jag har haft nu när jag varit student och rest med kollektivtrafik varje dag. Inte kul men det fungerar.

• Rataxes

För egen del max 1½ timme enkel resa. har ungefär 50 minuter nu. Fast det beror helt och hållet på om man tycker att arbetet är värt det. Jag har kollegor som har 13-14 mil enkel resa och tycker det är värt besväret. Tidigare kan de haft typ 30 minuters väg och tyckt det känts för långt.

I suffer, therefore I am...
  • HankyPanky

12 h dörr till dörr.

1,5 h resa, 9 h arbete plus raster, 1.5 h resa.

• Lavish

2 timmars enkel resa är vad jag skulle känna som max av vad som vore acceptabelt. Och då ska det vara ett jävligt nice jobb.

• Seven Costanza

1- 1,5  timme enkel resa men jag hade själv absolut inte velat ha det så eftersom jag inte har flextid. Jag måste vara på jobbet före 8 och då är det tidigt att lämna hemmet 6.30 tycker jag. Nu fick jag ett jobb dit det tar ca 40 minuter med bil men det hade tagit 70 minuter med buss plus att gå till och från bussen så ca 1,5 timme. Därför kommer jag ta bilen för att få ett rimligt dagsupplägg men det kostar ju att köra totalt tio mil om dagen. Men det får man ta; jag är också lärare och tillsvidaretjänster på heltid växer inte på träd så jag som är nyexad får vara superglad för det  . Självklart är det dock surt att lägga flera tusen i månaden på pendlingen med tanke på den låga lönen men man får vara glad ändå för själv jobbet verkar jättebra.

• glad i livet

Max en timme enkel resa. Helst mindre. Gäller ju att få tillräckligt bra lön om jobbet ligger långt bort så jag isåfall kan gå ned i tjänst. Som ensam varannan veckas förälder vill jag inte att mitt barn ska vara på dagis elva timmar om dagen.

• Lysrör

Idag går min smärtgräns vid 15 minuter. Det är livskvalité att inte pendla bort en stor del av livet. =)
    Om jag skulle bli arbetslös skulle jag räkna med 2,5 timmar enkel resa ungefär.

• Selma1966

Jag har en timma och vill helst inte ha mycket mer. Har valt det eftersom vi hellre har hus och egen gård är lägenhet i tättbebyggt område (Stockholm). Letar nu större hus ännu längre ut. Enda chansen att ha råd med det är att ta längre pendlingsavstånd. Största problemet är alla byten mellan buss/tåg/t-bana för det är den tråkigaste delen som även kan förlänga vilken arbetsdag som helst när någon länk felar.

• Lavish
    Lysrör skrev 2012-06-10 12:52:30 följande:
    Idag går min smärtgräns vid 15 minuter. Det är livskvalité att inte pendla bort en stor del av livet. =)
    Om jag skulle bli arbetslös skulle jag räkna med 2,5 timmar enkel resa ungefär.
    Ja, men det är inte livskvalité att vara arbetslös eller ha ett skitjobb heller så det är ju en prioriteringsfråga.
  • Lysrör
    Lavish skrev 2012-06-10 16:11:38 följande:
    Ja, men det är inte livskvalité att vara arbetslös eller ha ett skitjobb heller så det är ju en prioriteringsfråga.
    Vad menar du egentligen?
    Jag skrev vad som var livskvalité för mig och inte för alla andra så nej det är inte en prioriteringsfråga.
    För alla eventualiteters skull  så tillade jag hur jag skulle ha resonerat som arbetslös men det missade du också märker jag.
  • Lavish
    Lysrör skrev 2012-06-10 16:17:42 följande:
    Vad menar du egentligen?
    Jag skrev vad som var livskvalité för mig och inte för alla andra så nej det är inte en prioriteringsfråga.
    För alla eventualiteters skull  så tillade jag hur jag skulle ha resonerat som arbetslös men det missade du också märker jag.
    Det var inte menat som en otrevlig kommentar på något sätt. Ledsen att du uppfattade det så.
  • Lysrör
    Lavish skrev 2012-06-10 16:26:12 följande:
    Det var inte menat som en otrevlig kommentar på något sätt. Ledsen att du uppfattade det så.
    ok.
  • Lenche

Från dörr till dörr: mindre en än en timma enkel väg.

Svar på tråden Vad betyder "pendlingsavstånd" för dig?