• Anonym

skäms för att man köper icas billiga blöjor??

har en dotter som föddes i höstas. köpte för det mesta libero blöjor, då det var vad man fick rabattkuponger i med posten ibland.
    vi bodde i ett litet samhälle på glesbygden. dessa storpack gick på 119 kr om jag inte minns fel .... när dottern blev något större jämförde jag priser i butiken o såg ju att icas va mkt billigare så började köpa det.
    nu har vi flyttat till en småstad. liberos blöjor är väl något billigare här men fortfarande kring hundralappen. hittade här ica maxi som säljer ica basic blöjor för 65kr! (visst, kanske det är nån extra blöja i libero-paketen då...men styckpriset är ju avsevärt mkt mindre!!)
    när vi har väldigt dålig ekonomi är det klart att man köper billigaste man kan. dessa blöjor har funkat precis lika bra för oss (dottern!) som de dyrare.
    MEN
    kan känna att det är pinsamt att berätta att man köper dessa billiga (varför??!). var hos en bekant häromveckan som undrade vad jag köpte för blöjor när hon såg att jag tog fram en ur skötväskan - antaligen en hon aldrig sett. berättade att det var icas, varpå hon: "...eh ok" ungefär. har även mött liknande vibbar på andra ställen.
    så till och med BLÖJOR har blitt en statuspryl? suck säger jag.

• Svar på tråden skäms för att man köper icas billiga blöjor??
  • liljan1975
    tussilago00 skrev 2012-06-15 23:43:50 följande:
    Får jag hoppa in med en annan fråga bara när det ändå pratas om förskolan och dagmamma? Hur många måste egentligen ha med egna blöjor till barnet? På förskolan där min son går så bjuder dom på det! Har aldrig varit tal om något annat. Är det vanligt eller är det så hos oss bara? Tycker det pratas mkt om att man ska ta med egna blöjor på andra ställen nämligen....
    Har aldrig varit med om att förskolan har finansierat det. Är det ett föräldrar kooperativ?
  • Obsessed Feelings

ICA's blöjor är så enormt dålig kvalité på om man jämför med Libero eller Pampers.

Mina barn har båda fått blöjutslag av ICA's blöjor, dom har dessutom "luddat av sig" några gånger. Det finns en anledning till det låga priset om man säger så...

Hade jag varit du så hade jag satsat på Libero eller Pampers och köpt ICA's blöjor när/om det är knapert med pengar.    

***I blame my psychopathic twin***
  • Themis

Av alla saker man kan ha att skämmas för så står inte val av blöjmärke på min lista, faktiskt.

Jag hade nog mest skämts för att känna folk som bryr sig om sånt.

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • hedersknyffel
    Anonym skrev 2012-06-15 19:57:02 följande:
    har en dotter som föddes i höstas. köpte för det mesta libero blöjor, då det var vad man fick rabattkuponger i med posten ibland.
    vi bodde i ett litet samhälle på glesbygden. dessa storpack gick på 119 kr om jag inte minns fel .... när dottern blev något större jämförde jag priser i butiken o såg ju att icas va mkt billigare så började köpa det.
    nu har vi flyttat till en småstad. liberos blöjor är väl något billigare här men fortfarande kring hundralappen. hittade här ica maxi som säljer ica basic blöjor för 65kr! (visst, kanske det är nån extra blöja i libero-paketen då...men styckpriset är ju avsevärt mkt mindre!!)
    när vi har väldigt dålig ekonomi är det klart att man köper billigaste man kan. dessa blöjor har funkat precis lika bra för oss (dottern!) som de dyrare.
    MEN
    kan känna att det är pinsamt att berätta att man köper dessa billiga (varför??!). var hos en bekant häromveckan som undrade vad jag köpte för blöjor när hon såg att jag tog fram en ur skötväskan - antaligen en hon aldrig sett. berättade att det var icas, varpå hon: "...eh ok" ungefär. har även mött liknande vibbar på andra ställen.
    så till och med BLÖJOR har blitt en statuspryl? suck säger jag.

Svaret är JA! Allt från långt innan bebisen föds handlar om status och prylar, konstigt att du inte märkt det ännu. Ang. just blöjor så var det priskrig i Norge 2010 och man köpte de billigaste märkena för 5:-/42st eller libero för lite mer än det dubbla. 
    Så gott som alla präktiga norska välbärgade kvinnor somjag umgicks med använde den billigare varianten (med någon förklaring att de var lika bra), och de skämdes uppenbarligen för det. Deras piger o jenter hade bara Hade enbart HellyHansenmerinoullskläder för 3000:- (per strumpa), tja resten förstår ni nog själva...  
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Bambusa

nu har min dotter varit blöjfri ett bra tag, en när hon hade blöjor hade hon pampers, för dom va dom nda so funkade när hon va bebis, alla andra lckte hennes amningsbajs..  sen forsatte vi bara.. fick rabbatt ibland, och använde dom då, böt rabattkuponger med kompisar och ven här på fl som köpte libero.. vi provade några billigare, bland annat när vi fick slut nr vi va borta, en dom va aldrig på långa vägar så bra som papers, libero kissade hon alltid genom.. nu har vi ett paket willys hemma, för kompisar som kan tänkas behöva, eller om hon  skulle behöva vid sjukdom..  vi handlade oftast papers på citygross, för 79kr paketet.. och ibland rabatt på de.. lägg till att hon efter 18mån ofta kissade på potta hemma..  

• netza

Äh, det är ju ändå ett riktigt blöjföretag som producerar dem.

• A1exandra

Skäms inte TS : ). Förstår inte att folk orkar bry sig, kan säga att vi har det väldigt bra ställt men jag köper ändå Ica basic oliver, mozarella, Ica pommes, våtservetter, ja you name it. Varför ska jag betala mer för ngt som är minst lika bra och kanske bättre. Måste dock säga att Icas blöjor har blivit dåligare eller så har jag bara haft otur dem 4 senaste köpen allt från produktionsfel till smutsiga blöjor. Så nu blir det libero hädanefter.

• A1exandra
    A1exandra skrev 2012-06-16 06:29:51 följande:

Skäms inte TS : ). Förstår inte att folk orkar bry sig, kan säga att vi har det väldigt bra ställt men jag köper ändå Ica basic oliver, mozarella, Ica pommes, våtservetter, ja you name it. Varför ska jag betala mer för ngt som är minst lika bra och kanske bättre. Måste dock säga att Icas blöjor har blivit dåligare eller så har jag bara haft otur dem 4 senaste köpen allt från produktionsfel till smutsiga blöjor. Så nu blir det libero hädanefter.

Ps Dottern började få utslag också. Kul att de fungerar för din dotter iaf, så olika det kan vara =)
  • Verea

Jag och mina väninnor köper våra basic-trosor på olika ställen men vi prioriterar komfort. Vi provar oss fram och köper det vi gillar. För våra rumpor ser olika ut.
    Vi köper olika blöjor till våra barn för att deras rumpor också ser olika ut och har olika behov. Komfort är i fokus.

• Anonym (willys)

När dottern föddes för ca 6 månader sedan fick vi massa gratis blöjor av märke Libero och Pampers som vi självklart använde. Sedan valde vi att testa Coops egna märke men insåg att de satt inte så jättebra på henne och blev ganska blöta fort. Så vi testade Willys egna märke och de har vi fortsatt med. Hon har strl 3 nu och kanske får vi byta märke när hon byter storlek, återstår att se. Tycker inte att man ska skämmas för att man köper ett billigare märke. Däremot skulle jag skämmas om min dotter hade utslag av blöjorna. Vilket hon aldrig haft, hon blir ytterst sällan lite röd och det är nog inte pga blöjorna i sej.

Sen kan jag visserligen vara "nojjig", byta blöja rätt ofta även fast jag inte tycker Willys blöjor blir särskilt våta, och sen får hon lufttorka och vara naken mkt när vi är hemma.

Willys blöjor kom ju på 3:e plats av 10 i en undersökning som även finns länkad här på FL. Men jag håller med TS, känns som alla babyprodukter har statusvarning nu för tiden. Själv köper jag det som funkar och går bra, sen om det råkar kosta mindre än ngt annat märke so be it. Men kostar det mer, så får det vara så också. Tyvärr är det många som inte testar sej fram utan bara utgår ifrån att det dyrare är bättre.Jag känner folk som t ex haft problem med Pampers och då övergått till Libero men kanske ändå tycker att de är "så där" men som inte tycks våga eller vilja testa ett annat billigare märke för "det finns ju en anledning till varför de är så mkt billigare....."

Svar på tråden skäms för att man köper icas billiga blöjor??