• Anonym (Helena)

Han är kär i en annan, har vi en chans att fortsätta?

Hej. Jag skulle vilja höra lite tankar från andra om min situation.

Jag och min sambo har varit ihop i tio år och haft det bra men inte superbra senaste fem åren. Men det har ändå varit vi så självklart, vi har bott utomlands ihop och jobbat ihop och varit tillsammans hela tiden. I fjol flyttade vi hem till Sverige och skulle köpa lägenhet, blev gravida med vårt andra barn och allt var liksom precis som jag längtat efter att det skulle bli.

Då händer det: han åker på jobbresa med en kollega och kommer hem och är jättekär. Han berättar ganska snart alltihop för han bryter ihop en morgon när han ser mig och vår dotter. Han vill inte förlora sin familj men har aldrig känt så mycket för någon tidigare som för henne.
    Han säger att de inte vill ha en affär och jag litar på honom, men efter en vecka så kollar jag hans mail och hittar långa kärleksbrev fram och tillbaka och även deras planer på hur de ska kunna ses i smyg. De har inte haft sex men har kyssts på jobbet och planerar hur de typ ska kunna åka skridskor ihop.  Jag blir fullkomligt panikslagen och krossad av svek och svartsjuka, till och med åker till en plats där de ska äta lunch ihop och ser dem kyssas utanför restaurangen. Det som gör ondast är inta att se dem kyssas utan att se hur glad och livfull han är. De delar en massa intressen och de pratar i sina mail om film och musik, sånt som jag har önskat att han och jag skulle dela mer, kort sagt är det deras intellektuella romans som är värst. Han och jag har haft gansek mycket praktisk osexig vardag och jag har tyckt att han har varit vädligt oinspirerande och tråkig, men med henne är han plöstligt min drömman, intressant och rolig precis som han var i början när vi träffades.

Jag konfronterar honom och han blir jätteledsen och ångestfylld. De pratar och ska inte ses mer, men jag upptäcker efter några veckor när jag åter igen kollar hans mail att de visst ses på luncher och att de fortfarande har sin relation igång, även om det "bara" är i brevform. Under tiden föds vårt andra barn. De säger tex. då att de itne ska höras av när han är hemma och pappaledig för att han och jag ska kunna ha det lugnt och försöka hitta varandra igen, men några dagar efter att vår dotter fötts hittar jag bla. ett sexmail från henne - som han förklarar med att hon känner sig olycklig och ensam.
    Hon gör slut med sin kille sedan sju år på grund av att hon är kär i min sambo och vill så klart ha honom nu, samtidigt som hon påstår att hon inte vill förstöra hans familj.

Under tiden som gått sedan det hela uppdagades så har han och jag haft det förvånansvärt bra: Vi har pratat jättemycket och gråtit och varit ärliga om vad som varit dåligt i vår relation. Vi har båda ansträngt oss för att göra det bättre. Vi började ganska omgående gå till en parterapeut som har varit bra och där framför allt min sambo har kunnat prata väldigt öppet.

Men han har inte de känslorna för mig, har inte velat kyssa mig sedan detta började i februari eftersom han känner att det känns "fel, som att skriva på ett falskt kontrakt" och vi har bara haft sex ett par gånger nästan i sömnen. Däremot kramas vi mycket och vi håller om varandra på nätterna. Han påstår att han inte känner att det är dött och att vi bara är vänner och att han älskar mig jättemycket, men att han inte kan med att ha sex elelr kyssas eftersom det skulle kännas "fel." Det är oerhört smärtsamt eftersom han udner tio år aldrig haft något emot sex, men nu stelnar han till när han märker att jag försöker ta initiativ. Så jag har slutat med det men det känns jättekonstigt och jag är väldigt svulten på kyssar och närhet efter flera månader utan.

Till råga på allt blev vi tvugna att skaffa en ny bostad och kom fram till att det enda vettiga var att skaffa en som vi kan bo i tillsammans men som en av oss har råd att behålla om det blir så.
    Under tiden vi skaffade den upptäckte jag åter igen att de planerade att ses och göra saker ihop, kanske bara som "vänner" men jag blev rasande och gjorde i princip slut, min kille ville att vi skulel fortsätta försöka, så jag skrev till henne och förklarade sakligt hur dåligt jag mådde och hur komplicerat allt skulle bli om vi separerade med två jättesmå barn och att hon skulle inse vilket ansvar hon hade i situationen.
    De pratade med varandra och beslöt att inte höras av utan att han och jag ska försöka över sommaren och in på hösten, att vi ska flytta ihop och göra fint och ha semester ihop och under tiden se om vi kan hitta varandra igen.

Så situationen nu är som sådan: Vi ska flytta till en fin lägenhet och fortsätta bo ihop i höst. Tills dess ska vi semestra ihop och försöka vara bra för varandra för att se om vi kan hitta gnistan igen. Han vill fortfarande inte kyssa mig eller ha sex, men i övrigt har vi det ganska bra i vardagen. De "ska" inte höras men jag vet att de fortfarande till exempel har en gemensam låtlista på spotify där de lägger upp låtar som de tror den andre ska gilla. Jag orkar inte riktigt vara på honom om att de inte ska ha någon kontakt alls, dels är det omöjligt eftersom de jobbar ihop och dels känenr jag mig som en mamma som säger åt en treåring som försöker sno kakor. Jag tänker att om han vill försöka så fattar han väl själv vad som är kontraproduktivt. Vi har även pratat om detta en massa gånger. 
    Hon: är kär i honom och väntar tydligen tålmodigt på honom men påstår att hon inte vill sabba hans familj om den går att rädda.
    Han: säger att han just nu känner mer för henne än han någonsin gjort för mig, men vill inte lämna sin familj innan han verkligen tänkt igenom och känt efter.
    Jag: försöker dels göra förhållandet bättre men samtidigt känns det så hopplöst och jag funderar mest på hur jag ska kunna komma över honom, innan det ens är över på riktigt.
    De sidor av sig han gett till henne som jag sett i alla deras brev är sådant som jag saknar jättemycket i vårt förhållande, men jag vet inte om jag kan få det av honom. Jag hoppas att semestern och den nya bostaden och våra barn ska ge oss den kicken, men det känns så svårt när han är kär i en annan och jag är så misstänksam och ledsen hela tiden fast jag försöker vara positiv och generös och visa mina bästa sidor.

Vad tror ni? Vad skulle ni ha gjort i min situation? Jag vet inte om jag kommer att kunna lita på honom och hans kärlek igen, eller om han egentligen är den jag borde ha. Men jag tror vi skulle kunna få det väldigt bra igen om vi bara verkligen ville och försökte. Så jag hoppas och försöker, men vet inte om jag bara är blåögd eller klamrar mig fast i absurdum. Han kanske inte är perfekt för mig eller jag för honom men vi har en fin familj ihop och har förmåga att vara bra ihop för och med varandra om vi bara skärper oss lite. Vi gillar att umgås och skrattar åt samma saker och har varit väldigt bra vänner genom hela den här supersmärtsamma processen. Är jag på rätt spår eller kommer det aldrig att gå och jag är för blind för att se?

• Svar på tråden Han är kär i en annan, har vi en chans att fortsätta?
  • Anonym
    pluvdo skrev 2012-06-18 12:54:21 följande:
    Sedan förstår jag inte varför vissa av er säger att ts är stark. Jag tycker inte alls att det är starkt att klamra sig fast vid någon som så uppenbart vill vara med någon annan och sviker en om och om igen.
    Exakt , var finns styrkan i att agera dörrmatta ?
  • Anonym (Helena)
    pluvdo skrev 2012-06-18 12:38:58 följande:
    Alltså, ts... han säger att han är mer kär i henne än han någonsin varit i dig. Det är varken rättvist mot honom eller dig att försöka fortsätta tillsammans när han känner så starkt för en annan. Jag förstår att det är jobbigt på grund av praktiska skäl att separera, men... ja, det känns som att antingen får ni separera och så får han bo någon annanstans och inte träffa barnen så ofta eller så får ni bo ihop, men du vara väl medveten om att han träffar och är förälskad i någon annan.

När man är så väldigt förälskad som han verkar vara och man bryter med personen man är förälskad i istället för att vara med denne och se hur det går så blir den personen som... ja, som en drömpartner. Man bygger upp fantasier kring den personen eftersom man bara kan basera sina känslor för den på den där första förälskelsen. Så det känns som att, bryter de kontakten nu så kommer han aldrig komma över henne.

Det blir lite rörigt detta, tror jag, men hoppas du förstår.
    ...ja, jag har tänkt på det. Eller inte att hon skulle bli nånslags evig dröm, men så kanske det skulle vara så klart.
    Han menar att det är därför de har setts och hörts i smyg, inte för att vara otrogna utan bara för att se om de verkligen passar ihop eller om de bara inbillar sig. Inte snyggt men jag förstår hur han resonerar. Han säger att de har "smugit till sig vardag", som att äta lunch ihop och prata om vanliga saker.

Men att om han nu har träffat sitt livs kärlek så borde han ju vara med henne och inte med mig? Om det nu är så?  Eller så är hon inte det och vi kan hitta varandra igen?

Kanske som ni säger, att vi borde vara isär. Och i så fall blir det till hösten efter att vi flyttat in, för just nu skulle det bara vara alldeles för kaotiskt att göra slut IGEN (Det har vi redan gjort kanske fyra gånger vid det här laget men kommit fram till att vi ändå ska försöka ett tag till, för att se om vi kan fixa det och av praktiska skäl just nu.) Det har varit helt sinnessjukt med tankar på vad vi ska ta oss till, hans otrohet som har fotsatt och fortsatt och frågan om var fan vi ska bo, om jag ska köpa en liten liten etta i förorten och trycka in mig med barnen eller vad jag ska ta mig till. Jag har mått så fruktansvärt dåligt och varit så stressad och förvirrad över att exakt allt ställts på ända så här. Och han mår ju jättedåligt över att behöva välja mellan en väl fungerande liten familj eller möjlig Big Love som kanske är en illusion. Det tog tex. en månad för oss att komma på ett namn till vår dotter för jag orkade inte fokusera på det, liksom. Det kändes illa.

Just nu känns det liksom så skönt efter allt kaos: Vi ska skaffa en bostad, vi ska semestra ihop, allt är lugnt och typ som vanligt och vi försöker dessutom vara extra snälla och fina med varandra. Och så vet jag att han är kär i en annan, men just nu är jag liksom OK med det för det blir för jobbigt att riva upp hela världen för det. Vi får kansek flytta isär lugnt och stilla till hösten om det inte ordnar sig.

Jag uppskattar verkligen allas tankar! Det är svårt att se om man själv är knäpp i huvudet som resonerar som man gör vid det här laget och det är värdefullt att höra om er som varit med om liknande.
  • Anonym

Jag har inte läst allas kommentarer.

Jag vill bara slå hål på människors föreställning om att "kärnfamiljen" alltid är bäst. Det är inte säkert att era gemensamma barn mår bäst av att bo med både mamma och pappa.
    Jag är själv uppväxt i en familj där mina föräldrar höll ihop för barnens skull. När de väl separerade var jag 22 och hade flyttat hemifrån sedan flera år. Då kände jag bara "äntligen, kunde ni inte gjort det tidigare?!".
    Jag märker att mina föräldrar mår mycket bättre på varsitt håll, men det är inte heller några problem att fira t.ex. födelsedagar eller jul tillsammans.

Vad jag vill säga med inlägget är, håll inte ihop för barnens skull, de mår säkert bättre med en mamma som inte känner att hon behöver kontrollera pappans mail. Men får ni ihop förhållandet och hittar kärleken igen är det väl toppen!

• Anonym
    Anonym (Helena) skrev 2012-06-18 13:03:33 följande:
    ...ja, jag har tänkt på det. Eller inte att hon skulle bli nånslags evig dröm, men så kanske det skulle vara så klart.
    Han menar att det är därför de har setts och hörts i smyg, inte för att vara otrogna utan bara för att se om de verkligen passar ihop eller om de bara inbillar sig. Inte snyggt men jag förstår hur han resonerar. Han säger att de har "smugit till sig vardag", som att äta lunch ihop och prata om vanliga saker.

Men att om han nu har träffat sitt livs kärlek så borde han ju vara med henne och inte med mig? Om det nu är så?  Eller så är hon inte det och vi kan hitta varandra igen?

Kanske som ni säger, att vi borde vara isär. Och i så fall blir det till hösten efter att vi flyttat in, för just nu skulle det bara vara alldeles för kaotiskt att göra slut IGEN (Det har vi redan gjort kanske fyra gånger vid det här laget men kommit fram till att vi ändå ska försöka ett tag till, för att se om vi kan fixa det och av praktiska skäl just nu.) Det har varit helt sinnessjukt med tankar på vad vi ska ta oss till, hans otrohet som har fotsatt och fortsatt och frågan om var fan vi ska bo, om jag ska köpa en liten liten etta i förorten och trycka in mig med barnen eller vad jag ska ta mig till. Jag har mått så fruktansvärt dåligt och varit så stressad och förvirrad över att exakt allt ställts på ända så här. Och han mår ju jättedåligt över att behöva välja mellan en väl fungerande liten familj eller möjlig Big Love som kanske är en illusion. Det tog tex. en månad för oss att komma på ett namn till vår dotter för jag orkade inte fokusera på det, liksom. Det kändes illa.

Just nu känns det liksom så skönt efter allt kaos: Vi ska skaffa en bostad, vi ska semestra ihop, allt är lugnt och typ som vanligt och vi försöker dessutom vara extra snälla och fina med varandra. Och så vet jag att han är kär i en annan, men just nu är jag liksom OK med det för det blir för jobbigt att riva upp hela världen för det. Vi får kansek flytta isär lugnt och stilla till hösten om det inte ordnar sig.

Jag uppskattar verkligen allas tankar! Det är svårt att se om man själv är knäpp i huvudet som resonerar som man gör vid det här laget och det är värdefullt att höra om er som varit med om liknande.
    Men TS , det du gör är att bygga ett luftslott , du väljer att blunda för hans beteende pga av din rädsla att bryta upp , men vad är det för liv ? Att leva i en lögn är väl inget liv ? Att leva med någon som älskar någon annan är väl knappast en stabil grund att att bygga ett liv på ? 

Fegt och inte speciellt smart....
  • Anonym (Helena)
    Anonym skrev 2012-06-18 12:55:32 följande:
    Exakt , var finns styrkan i att agera dörrmatta ?
    Jag tycker inte jag är dörrmatta. Jag tycker bara inte att den enda rätta lösningen är att springa iväg och smälla igen dörren. Jag förstår varför han känner som han gör och agerar som han gjort, och jag hade kunnat hamna i exakt samma situation själv.

Jag försöker vara konstruktiv och lösa situationen på ett bra sätt och EN väldigt bra lösning skulle ju vara att vi hittar tillbaka och fortsätter leva ihop eftersom vi dels älskar varandra (han älskar mig med) och dels har ett liv och barn ihop som vi båda gillar väldigt mycket. En annan lösning är ju att vi separerar som vänner efter att ha konstaterat att det verkligen inte funkar att fortsätta vara tillsammans. Allt annat känns som dåliga lösningar.

Men jag tar till mig, det kan visst hända att jag beter mig dörrmattigt.
  • Anonym (Helena)
    Anonym skrev 2012-06-18 13:09:10 följande:
    Men TS , det du gör är att bygga ett luftslott , du väljer att blunda för hans beteende pga av din rädsla att bryta upp , men vad är det för liv ? Att leva i en lögn är väl inget liv ? Att leva med någon som älskar någon annan är väl knappast en stabil grund att att bygga ett liv på ? 

Fegt och inte speciellt smart....
    Nej, det kommer inte att fortgå så här. Jag kommer inte att bygga ett liv ihop om det inte blir bättre. Men jag vill försöka få det bättre innan jag ger upp det vi har.
  • Anonym
    Anonym (Helena) skrev 2012-06-18 13:10:54 följande:
    Jag tycker inte jag är dörrmatta. Jag tycker bara inte att den enda rätta lösningen är att springa iväg och smälla igen dörren. Jag förstår varför han känner som han gör och agerar som han gjort, och jag hade kunnat hamna i exakt samma situation själv.

Jag försöker vara konstruktiv och lösa situationen på ett bra sätt och EN väldigt bra lösning skulle ju vara att vi hittar tillbaka och fortsätter leva ihop eftersom vi dels älskar varandra (han älskar mig med) och dels har ett liv och barn ihop som vi båda gillar väldigt mycket. En annan lösning är ju att vi separerar som vänner efter att ha konstaterat att det verkligen inte funkar att fortsätta vara tillsammans. Allt annat känns som dåliga lösningar.

Men jag tar till mig, det kan visst hända att jag beter mig dörrmattigt.
    Eller så intalar du dig själv att du har goda själv att "agera konstruktivt" , rationaliserar bort de faktum att han älskar någon annan mer än dig för att du har svårt att acceptera det , för att du har svåprt att släppa taget.

Men vart går gränsen för dig ? Ska du acceptera vilket beteende som helst ifrån honom ? Hur lång räcker förståelse ?

Ett liv och barn tillsammans som vi båda gillar väldigt mycket... ja , men tydligen är han villig att välja bort det livet för någon annan , mao verkar ni inte riktigt vara på samma plan vad gäller uppskattandet av ert liv ?

Sorry TS , men du lever i förnekelse , för att rädda ett förhållande krävs det att BÅDA är 100% engagerade och fokuserade på just ert förhållande , det räcker inte med att bara en vill och den andra har tankarna på annat håll... men tyvärr tror jag inget av detta komer gå in hos dig , du verkar vara inkapabel att greppa det faktum att han kanske inte älskar DIG längre  utan bara tryggheten... du verkar bara fiska efter framgångssagor , som gör det rätt at förnedra och förringa sig själv till förmån för någon som tydligen inte riktigt uåppskattar dig längre , eller uppskattar någon annan mer. Någon gån kommer du antagligen vakna upp och inse detta.
  • Petrellie
    pluvdo skrev 2012-06-18 12:54:21 följande:
    Sedan förstår jag inte varför vissa av er säger att ts är stark. Jag tycker inte alls att det är starkt att klamra sig fast vid någon som så uppenbart vill vara med någon annan och sviker en om och om igen.
    Jag skrev det, för jag tycker att det finns en styrka i att inte helt och hållet se saker och ting i svartvitt och bara lämna. Jag skulle inte klara det men om TS kan tro och hoppas på att det finns en räddning för deras relation och, utan att göra våld på sig själv i förlängningen, kan hitta ett sätt att reda ut och kanske fördjupa deras relation så imponeras jag en smula av det.

Samtidigt som jag också skrev att jag är helt förbluffad över att hon gång på gång förlåtit hans lögner om kontakten med den andra kvinnan.
  • Anonym (Liknande sits)

Jag vill bara säga att jag tror ni gör rätt som inte separerar just nu om ni båda har viljan att försöka att förbättra/rädda relationen. Jag och min sambo väntar vårt tredje barn i sommar och i februari i år hamnade vi i en kris då det kom fram att han hade känslor för en annan. Men på grund av situationen med ett till barn på gång så ville ingen av oss fatta några drastiska beslut så vi bestämde oss för att försöka hålla ihop och gå i familjerådgivning. Jag ställde dock ett ultimatum om att min sambo inte får ha någon kontakt med tjejen han var förälskad i och det har han så vitt jag vet respekterat. Han har aldrig varit otrogen med henne utan kände bara att deras vänskap höll på att utvecklas till nåt mer och det var ömsesidigt från henne också. Jag hoppas att förälskelsen dör ut om den inte närs därav ville jag inte att de skulle behålla kontakten. Kan iof förstå de som tycker att man skall släppa sin partner fri men det var inte aktuellt i vårt fall då min sambo ville reda upp vår relation först. Vi har också diskuterat ev separation för att se om man längtar tillbaka men har avstått delvis på grund av praktiska skäl men också för att fam.rådgivarens erfarenhet är att par som tillfälligt separerar har svårare att hitta tillbaka än de som fortsätter bo ihop. Jag och min sambo har dock under den här tiden haft mycket närhet och sex då det har varit en av bitarna som min sambo tidigare saknat i vår relation. Tror mycket på att det gör att man kommer närmare varandra, så det är synd att din sambo känner olust inför det. Men bra att ni kramas och håller om varandra! Så svårt att säga något om era chanser men om ni ger det lite tid så tror jag och hoppas att ni ska hitta tillbaka till varandra. Om inte så har ni i alla fall försökt, så resonerar i alla fall jag. Visst är det svårt men fortsätt prata och var ärliga med varandra för utan kommunikation är det inte hållbart i längden. Lycka till och ta hand om dig själv och försök må så bra du kan!

• Anonym (Helena)

Min sambo säger som sagt att han inte har kontakt med henne nu förutom det lilla de måste höras av i jobbet, att han vill vara med mig under sommaren, att vi ska försöka ha det så bra vi bara kan och att vi ska flytta in i den nya lägenheten ihop till höst, dels som en praktisk lösning just nu och dels för att se om vi kan hitta den gnista som saknas som han hittat hos henne. Vi är ju inte fiender, vi är på samma sida: vi vill båda leva ett bra liv där vi är lyckliga och vi vill båda ta hand om våra barn tillsammans. Sen får vi se om vi lyckas leva ihop eller inte.

Det skulle inte vara lättare för mig varken praktiskt eller emotionellt att sticka hals över huvud just nu och bosätta mig i någon slags andrahandslägenhet med mina två jättesmå barn som kräver ganska mycket hjälp.

Jag förlåter inte att han har ljugit, jag är arg över det, men jag förstår hur han resonerar och jag tycker synd om honom som är i en sån jobbig sits. Jag skulle inte heller vilja välja mellan en familj som jag har det bra med och där jag älskar pappan men inte känner total passion, eller en ny underbar man som antingen kan bli det bästa som hänt eller bli ett totalt fiasko och där man inte har en chans att prova. Jag har däremot visst överseende med att man beter sig som en idiot i den situationen för jag förstår hur jobbigt det är.

Svar på tråden Han är kär i en annan, har vi en chans att fortsätta?