PumpkinQueen skrev 2012-06-18 14:38:18 följande:
Titta på innehållsförteckningen på kattmaten. Katter behöver kött, inte majs, vete, ris eller liknande. Rent generellt kan man säga att blötmat alltid är bättre för katten än torrfoder, eftersom det innehåller ungefär lika mycket vatten som kattens naturliga bytesdjur (vilket innebär att risken för njurporblem blir mindre än om de bara äter torrfoder). Alla torrfoder som säljs i butik är dåliga, de innehåller mestadels spannmål. Sämst av de sämsta är Friskies torrfoder, som bara innehåller 4% kött.
Bra torrfoder: Orijen, Porta 21 Senisble, Carnia Lynx, etc
Bra blötfoder: Mjau, Bozita
Jag rekommenderar att man beställer kattmat via internet, det är enkelt och smidigt.
Stämmer jättebra detta -kattmat som finns att köpa i mataffären innehåller mest spannmål o för lite protein och fett.
Själv ger vi Royal Canin till våra katter, men som jag läst mig till verkar eukanuba innehålla störst del kött, protein och fett -jag har tyvärr inte haft tillfälle att köpa det ännu, det får bli vid nästa foderinköp!
Apropå blötmat så ska man inte ge enbart det för då ökar risken för tandsten hos katterna! Så blötmat bör bara ges som komplement...