• finskaflikkan

Vilken kattmat är bäst?

Nån som vet vilken torrfoder OCH blötfoder som är det bästa för katter?
    Jag har 3 katter kvar nu.
    Alla 3 utekatter. 1hane och 2honor. 

Just nu ger vi friskies torr men oftast handlar vi på granngården en 15kg:s säck en i blå färg.
    Blötfoder ger jag oftast gourmet och ibland Icas egna färs.

Nu vill jag ha råd om dom allra bästa torr och blötfodren.
    Finns de forskning på de?

Tacksam för svar          

• Svar på tråden Vilken kattmat är bäst?
  • funhouse
    nemo1 skrev 2012-06-18 22:53:11 följande:
    Det är bra om du vet vad du pratar om ifall du ska svara. Torrfoder förebygger inte tandsten. En katt tuggar endast rakt nedåt, ej i sidled. Om du äter hårt bröd får du ingen tandsten då? samma sak.
    Blötmat är betydligt mycket bättre än torrfoder. 
    Man förebygger tandsten bla med speciellt torrfoder: www.veterinaren.nu/fragelada/katt/tandsten/7295
    Utöver köttet innehåller blötmat dessutom mestadels vatten (80% vatten om jag inte minns fel?), så den totala mängden fett och protein blir ganska låg ändå. Som sagt -kan vara bra som komplement, men torrfoder (av bra kvalitet) ska ges som grund :) Alltid ihop med fri tillgång av vatten.
  • PumpkinQueen
    nemo1 skrev 2012-06-18 22:53:11 följande:
    Det är bra om du vet vad du pratar om ifall du ska svara. Torrfoder förebygger inte tandsten. En katt tuggar endast rakt nedåt, ej i sidled. Om du äter hårt bröd får du ingen tandsten då? samma sak.
    Blötmat är betydligt mycket bättre än torrfoder. 
    Jag har hört tandläkare säga att hårt bröd faktiskt är bra för tänderna. Fast det är kanske lite OT.
  • IceJossan
    funhouse skrev 2012-06-19 10:15:15 följande:
    Man förebygger tandsten bla med speciellt torrfoder: www.veterinaren.nu/fragelada/katt/tandsten/72...
    Utöver köttet innehåller blötmat dessutom mestadels vatten (80% vatten om jag inte minns fel?), så den totala mängden fett och protein blir ganska låg ändå. Som sagt -kan vara bra som komplement, men torrfoder (av bra kvalitet) ska ges som grund :) Alltid ihop med fri tillgång av vatten.

Man kan inte jämföra torrfoder med blötfoder utan att räkna om det i torrsubstans, dvs först räkna bort vattnet så att de blir likvärdiga, annars blir det missvisande.

Här är tre sorters mat omräkna till torrsubstans så att man kan jämföra:

Royal Canin Fit 32
    Redovisat värde (AS, As Fed)
    Protein 32%
    Fett 15%
    Kolhydrat 28,3%
    Vatten 7%

Torrsubstansvärden
    Protein 34,4%
    Fett 16%
    Kolhydrat 30,4%

Mjau BIS Oxkött (blötfoder)
    Protein 9%
    Fett 5%
    Kolhydrat -
    Vatten 83%

Torrsubstansvärden
    Protein 53%
    Fett 29,4%

Rå hel fågel med skinn
    Protein 18,4%
    Fett 16%
    Kolhydrat -
    Vatten 64,8%

Torrsubstansvärden
    Protein 52,3%
    Fett 45,5%

Dessutom är vatten någon katter är väldigt dåliga på att dricka tillräckligt av över lag. De behöver ha i sig stora mängder vatten om de äter torrfoder, eftersom kattens kropp är anpassad till att få i sig vatten via maten: Kattens naturliga bytesdjur innehåller ca 60-75% vatten och behöver dricka lite utöver det också. Att blötmat innehåller ca 82% vatten är bara bra eftersom detta gör att katten får i sig den vätska den behöver och lite till, vilket minimerar riskerna för att urinsten och bakterier ska hinna bildas i urinblåsan.

• PumpkinQueen
    funhouse skrev 2012-06-19 10:15:15 följande:
    Man förebygger tandsten bla med speciellt torrfoder: www.veterinaren.nu/fragelada/katt/tandsten/72...
    Det är ju just mängden vatten som gör blötmat bäst. Om katten bara äter torrfoder måste den dricka mycket för att blöta upp den. Tyvärr tenderar katten att inte ha en stark törstkänsla. Alltså dricker den för lite i förhållande till mängden torrfoder. Det gör att njurarna får det jobbigt och kan i förlängningen leda till problem med njurar och kisseri.

Alltså är det bäst att ge blötmat som grund. Men det kan vara svårt att hinna med det, eftersom mjukmaten är en färskvara. Om man jobbar heltid kanske man inte har tid att åka hem och mata katterna. Då är det ju bättre med torrfoder, som man kan ha framme hela tiden.
  • funhouse
    PumpkinQueen skrev 2012-06-19 11:43:36 följande:
    Det är ju just mängden vatten som gör blötmat bäst. Om katten bara äter torrfoder måste den dricka mycket för att blöta upp den. Tyvärr tenderar katten att inte ha en stark törstkänsla. Alltså dricker den för lite i förhållande till mängden torrfoder. Det gör att njurarna får det jobbigt och kan i förlängningen leda till problem med njurar och kisseri.

Alltså är det bäst att ge blötmat som grund. Men det kan vara svårt att hinna med det, eftersom mjukmaten är en färskvara. Om man jobbar heltid kanske man inte har tid att åka hem och mata katterna. Då är det ju bättre med torrfoder, som man kan ha framme hela tiden.
    Jag tror ändå att det bästa är att ge blötmat som komplement =)
  • PumpkinQueen
    funhouse skrev 2012-06-19 11:55:47 följande:
    Jag tror ändå att det bästa är att ge blötmat som komplement =)
    Du får så klart göra precis som du vill! Jag ger mina torrfoder som grund, för de blir dåliga i magen av för mycket blötmat.
  • finskaflikkan
    ForReal skrev 2012-06-18 22:12:54 följande:
    Tror du att dina katter äter möss eller råttor förresten, när de är ute? :) Det är ju naturlig föda för dem och nyttigt, men man vill väl helst att de fixar det själva hehe...

Ja hanen vet jag att han jagar och äter möss Näbbmus tror jag t.om.
  • finskaflikkan

Torrfodret står framme hela tiden. Blötfoder får dom 1gång per dag.
    Rått kött och stekt kyckling kanske i snitt 1gång i veckan  

• nemo1
    finskaflikkan skrev 2012-06-19 12:16:23 följande:

Torrfodret står framme hela tiden. Blötfoder får dom 1gång per dag.
    Rått kött och stekt kyckling kanske i snitt 1gång i veckan  

Varför steka kycklingen? Ge den rå, prova med en kycklingvinge. Några av katterna här hemma älskar när dom får en vinge och DET hjälper till med att förebygga tandsten.
  • ForReal

Ja strunta i att steka den och prova ge den rå :) Och en liten varning, ge aldrig något tillagat som det finns ben kvar på, det kan flisa sig i magen på kissen.

Svar på tråden Vilken kattmat är bäst?