• finskaflikkan

Vilken kattmat är bäst?

Nån som vet vilken torrfoder OCH blötfoder som är det bästa för katter?
    Jag har 3 katter kvar nu.
    Alla 3 utekatter. 1hane och 2honor. 

Just nu ger vi friskies torr men oftast handlar vi på granngården en 15kg:s säck en i blå färg.
    Blötfoder ger jag oftast gourmet och ibland Icas egna färs.

Nu vill jag ha råd om dom allra bästa torr och blötfodren.
    Finns de forskning på de?

Tacksam för svar          

• Svar på tråden Vilken kattmat är bäst?
  • ForReal

Finns en ofantlig mängd trådar om detta men mycket kort:

- Torrfoder: Ska ha så mycket kött i sig och så lite annat (spannmål, grönsaker etc) i sig som möjligt. Eukanuba fick bäst i test av Råd & Rön för några år sen, bland ca 10 olika vanliga märken från både mataffär och djurbutik. Vill man ge ännu bättre/mer kött kan man titta på märken som Porta 21 Sensible och Applaws, om jag ej minns fel. Dessa kan köpas via t ex animail.com och fås hemlevererat till dörren billigt eller gratis.

- Blötfoder: Ska innehålla kött och vatten och sen helst inget mer. Där anser många att Mjau i tetrapack och Bozita är i ledningen för kvalité, jag håller med. Mjau kan köpas i mataffär, Bozita t ex på Animail.

I helhet - blötfoder ger katten både välbehövlig vätska (minskar risken för urinsten mm) och kött, och innehåller inte så mycket spannmål och sådant som katten egentligen inte har nytta av, som finns i torrfoder. Därför, ge gärna blötfoder som huvudföda. Du kan ge endast det eller både blött och torrt.

Undvik torrfodret i mataffär.

Det finns lite forskning men svårt att hitta något som säger att ett märke är dåligt eller bra. Forskningen handlar mer om vilket innehåll som är bra. Och då är det kött som katten ska äta :)

• finskaflikkan
    ForReal skrev 2012-06-18 17:30:36 följande:

Finns en ofantlig mängd trådar om detta men mycket kort:

- Torrfoder: Ska ha så mycket kött i sig och så lite annat (spannmål, grönsaker etc) i sig som möjligt. Eukanuba fick bäst i test av Råd & Rön för några år sen, bland ca 10 olika vanliga märken från både mataffär och djurbutik. Vill man ge ännu bättre/mer kött kan man titta på märken som Porta 21 Sensible och Applaws, om jag ej minns fel. Dessa kan köpas via t ex animail.com och fås hemlevererat till dörren billigt eller gratis.

- Blötfoder: Ska innehålla kött och vatten och sen helst inget mer. Där anser många att Mjau i tetrapack och Bozita är i ledningen för kvalité, jag håller med. Mjau kan köpas i mataffär, Bozita t ex på Animail.

I helhet - blötfoder ger katten både välbehövlig vätska (minskar risken för urinsten mm) och kött, och innehåller inte så mycket spannmål och sådant som katten egentligen inte har nytta av, som finns i torrfoder. Därför, ge gärna blötfoder som huvudföda. Du kan ge endast det eller både blött och torrt.

Undvik torrfodret i mataffär.

Det finns lite forskning men svårt att hitta något som säger att ett märke är dåligt eller bra. Forskningen handlar mer om vilket innehåll som är bra. Och då är det kött som katten ska äta :)

Åh tack! Ska kolla på hemsidan! Efter vår lilla Barbro dog egentligen i något annat har jag definitivt!! inte!! någon lust att någon av våra andra katter dör. Därför tänker och vill jag ge dom de bästa som finns!
    Förut har man ju mer tänkt på bekvämlighet... Att Ica säljer ju "hyfsat" bra.. No more.. igen kan jag säga!

Tack för alla svar! Efter min katt Barbro dog o förgiftning bara i 5års ålder har de fått mig att tänka på andra banor (tyvärr nu) ledsen för att de inte gjorde de tidigare!    
  • nemo1

Släng Friskisen åt fåglarna (stackars fåglar) Det är det sämsta skiten ni kan ge. Varför läser man inte på om vad katter behöver för mat, INNAN man tar livet av dom? Nu menar jag inte specifikt dig finskaflikkan utan överlag.

• ForReal
    finskaflikkan skrev 2012-06-18 19:20:37 följande:
    Åh tack! Ska kolla på hemsidan! Efter vår lilla Barbro dog egentligen i något annat har jag definitivt!! inte!! någon lust att någon av våra andra katter dör. Därför tänker och vill jag ge dom de bästa som finns!
    Förut har man ju mer tänkt på bekvämlighet... Att Ica säljer ju "hyfsat" bra.. No more.. igen kan jag säga!

Tack för alla svar! Efter min katt Barbro dog o förgiftning bara i 5års ålder har de fått mig att tänka på andra banor (tyvärr nu) ledsen för att de inte gjorde de tidigare!    
    Det låter ju jättebra, alltså att du vill ge dem riktigt bra mat. Det är ju som du säger, det kan vara viktigt så ingen annan blir sjuk även om Barbro dog av förgiftning. Hoppas söta Barbro har det bra i katthimlen Katt Kram.
  • ForReal
    finskaflikkan skrev 2012-06-18 19:20:37 följande:

Tror du att dina katter äter möss eller råttor förresten, när de är ute? :) Det är ju naturlig föda för dem och nyttigt, men man vill väl helst att de fixar det själva hehe...
  • Ruggugglan

MJAU blötmat.

Jag körde nästan enbart med torrfoder tidigare, men när vi hämtade vår tredje katt så var han riktigt dålig i magen jämt och ständigt. Vi var hos veterinären, jag googlade, frågade om råd och alla förslog dyra torrfoder som vi testade. Av en slump hade vi bara blötmat hemma under ett par dagar och gissa om jag blev förvånad när katten började bajsa helt normalt!

Så numera kör vi enbart med Mjaus blötmat. Jag tycker överlag att katternas magar har blivit bättre. Ja, framför allt den tredjes som inte tål torrfoder. Vi provade att införa lite torrfoder igen för ett tag sedan, men då blev de bara dåliga i magen igen.

• Majsan70
    finskaflikkan skrev 2012-06-18 14:01:57 följande:
    Försökte googla om de (som allt annat) Och hittar såååå mkt info så man inte vet vart man ska börja...
    Men har hittat mkt positivt om Royal...

Ja våra katter får rå kött ibland oxå från nöt då. Ibland kan jag steka kycklingfilè till dom.. Men de ger jag mest som godis då och då..  

Mina katter äter ALLT kött rått. Inte ställer de sig o steker en fågel ute innan de äter upp den. De behöver rått kött är min uppfattning. Likaså får min hund rått kött..de är köttätare först o främst.
  • nemo1
    funhouse skrev 2012-06-18 16:30:15 följande:
    Stämmer jättebra detta -kattmat som finns att köpa i mataffären innehåller mest spannmål o för lite protein och fett.
    Själv ger vi Royal Canin till våra katter, men som jag läst mig till verkar eukanuba innehålla störst del kött, protein och fett -jag har tyvärr inte haft tillfälle att köpa det ännu, det får bli vid nästa foderinköp!

Apropå blötmat så ska man inte ge enbart det för då ökar risken för tandsten hos katterna! Så blötmat bör bara ges som komplement...
    Det är bra om du vet vad du pratar om ifall du ska svara. Torrfoder förebygger inte tandsten. En katt tuggar endast rakt nedåt, ej i sidled. Om du äter hårt bröd får du ingen tandsten då? samma sak.
    Blötmat är betydligt mycket bättre än torrfoder. 
  • Bremerton

TS, vilken mat som är bäst respektive sämst finns egentligen ingen direkt mall över. Frågar du 20 peroner får du säkert 20 olika svar.

Du får prova dig fram för att se vad de gillar bäst. Är inte en katterna eller någon av dem sjuka, överviktiga, underviktiga, tandten o.s.v  o.s.v så spelar det ingen större roll. Dock ska man helst undvika de riktigt billiga sorterna, riktig budgetmat då de innehåller extrema mängder salter vilket inte är särskilt bra för dem, annars är det som sagt bara att prova sig fram. :)

Svar på tråden Vilken kattmat är bäst?