• Womanizer

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Eisa skrev 2012-06-18 19:20:30 följande:
    Du pratar som om ömhet och uppskattning vore något extraordinärt viktigt för kvinnor.
    Nu är jag förvisso övertygad om att kvinnor generellt är i större behov av både ömhet, uppskattning och till viss del bekräftelse än män. Dock handlar inte vårt förhållande om att någon ensidigt ger detta, utan vi ger det till varandra men i olika form. Hon i form allt hon gör hemma och för mig, och jag i form av allt jag gör för henne och genom att jag försörjer oss. 
  • Womanizer
    SaraD skrev 2012-06-18 19:27:12 följande:
    Vadå tack? Jag får ömhet och uppskattning trots att jag jobbar 8h/ dag och gör endast hälften av hemsysslorna. Är ömhet och uppskattning något man ska få som belöning i ett sunt förhållande? Jag trodde man fick ömhet och uppskattning för att man är öm och uppskattad, tänk så fel jag kunde ha.
    Det får du säkert, men det betyder inte att "ditt sätt" är det enda sätter att få/ge ömhet och uppskattning. Inte heller att mitt sätt är sämre en ditt eller tvärt om. Individer är olika, och de som utger sig för att vara de mest toleranta brukat i själva verket vare de minst toleranta. 
  • Womanizer
    Hypnotica skrev 2012-06-18 19:43:44 följande:
    Vad skulle hända om du spontant gav henne en massage, lagade middag för att överraska henne eller dammsög er bostad? Skulle hon bli ledsen och tycka du är omanlig? Skulle inte hon se det som den gest av omtanke och kärlek?

Spontant tycker jag synd om henne som har fått växa upp med så låga värderingar av män att hon tycker att hon kan skratta sig lycklig att hon har hittat en man som inte går till prostituerade.
    Jag ger henne massage relativt ofta. Mat lagade jag endel i början för att visa vad jag tyckte om och hur man lagade svensk mat. Jag testade tom att städa i början med då blev hon ledsen och frågade om jag inte var nöjd med henne. Jag tror du måste öppna upp ögonen och se att kvinnor och män från olika kulturer också ser olika på just jämställdhet samt att den svenska moderna modellen inte nödvändigtvis måste vara överlägsen alla andra. 
  • Womanizer
    Lingonbär skrev 2012-06-18 19:54:28 följande:
    Ja jag med....
    Jag refererade till vad "alla säger...." på mitt arbete som valt kvinnor från andra länder. Det handlar heller inte om att ha fördomar utan ett kalkylerat val som bygger på faktiska upplevelser. 

För att ta det enkelt:

Nisse vill ha en sådan kvinna som jag beskrivit i mitt inlägg:

De med någon typ av intellektuell hederlighet accepterar följande som obestridligt faktum:

1. Svenska kvinnor är generellt inte sådana
    2. Chansen att hitta en kvinna som denna eller liknande är således större i öststaterna och Thailand än i Sverige.

Man väljer således hellre kvinnor från Öst och Thailand eftersom chansen att träffa den rätta för dem är betydlig större där än i Sverige. 
  • Womanizer
    LinneaJosie skrev 2012-06-18 19:56:32 följande:
    Låtsas inte att du förväntade dig ett annat gensvar när du både i rubrik och som avslutning på trådstarten delar ut kängor till "svenska kvinnor". Otroligt skenheligt.  
    Ja "svenska kvinnor" ska tydligen vara fredade från all typ av konstruktiv kritik.  
  • Womanizer
    SaraD skrev 2012-06-18 19:58:34 följande:
    Och vad gör du för "manliga sysslor" i ert förhållande då? Är det okej för dig och din syn på jämställdhet om man byter roller, dvs kvinnan arbetar och drar in pengar och mannen är hemma med barn och hushållssysslor, för att sedan serva kvinnan när hon kommer från jobbet?
    Nej det är inte okej för mig personligen att bli försörj av en kvinna. Jag är trygg i min mansroll som familjens försörjare. Inte heller skulle min flickvän acceptera ombyta roller eftersom hon är trygg i sin roll som kvinna och den som tar hand om hemmet. För dem som känner att de vill leva omvänt har jag naturligtvis inga invändningar. Det är upp till alla par hur de väljer att fördela ansvaret. Jag tycker dock om att diskutera det när ämnet kommer upp. 
  • Womanizer
    Fiona M skrev 2012-06-18 19:55:31 följande:
    det är väl jättebra att ni hittat vad som passar er och jag håller med om att följande är viktigt;

men jag ställer mig högst tveksam till det du skriver och anser att "vi svenska kvinnor i socialt förfall" bör ta efter överlag.

det här är ju bara sorgligt och jag önskar alla en bättre partner än ngn som missbrukar, misshandlar, inte sköter sin ekonomi och går till prostituerade.
    Det skulle varit ett "?" i rubriken som tyvärr föll bort. 
  • Womanizer
    Fiona M skrev 2012-06-18 19:58:56 följande:
    om hon inte har lust då, säger hon det och så har ni inte sex, eller måste du "läsa av" så att du kan ta hänsyn genom att inte fråga?

vad menar du med förhandlingsfråga?
    Jag måste naturligtvis läsa av henne vilket man blir väldigt duktig på med tiden.

Med förhandlingsfråga menar jag att det förekommer par där kvinnan nekar mannen sex av alla möjliga själ, tex att hon "inte känner för det..." vilket säkert de flesta inklusive jag kan se som en högst rimligt orsak, samtidigt som det om det sätts i system riskerar försämra förhållandet. 

En kollega som jag hade tidigare hade pratat med sin flickvän om detta och i ett förvånansvärd nyktert tillstånd från hennes sida erkände hon att det inte handlade om att "hon inte kände för det..." utan om att hon ville bestraffa honom direkte skitsaker. Till saken hör att hon med stor sannolikhet knappast är den enda som gör så.  
  • Womanizer
    Plutteli skrev 2012-06-18 20:01:52 följande:
    Det är ju bra att det fungerar för dig TS, men till saken hör att många MÄN i Sverige idag faktiskt inte vill leva det liv du lever rakt av. De vill inte ha ensamt ansvar för försörjningen, de vill inte ha en partner som hänger upp hela sina liv på dem. De vill ge och ta precis som de flesta kvinnor (sen finns alltid rötägg i alla läger).

Orsaken till att många kvinnor inte vill leva som din sambo är för att vi inte gillar att vara beroende. Dagens samhälle tillåter oss att klara oss själva och det är faktiskt underbart! Nu är risken nog inte så stor för din sambo, hon slipper vara beroende trots att hon är hemma eftersom hon vet att hon lätt kan klara sig själv igen om det skiter sig mellan er. Så ser det dock inte ut för alla...

Jämställdhet är friheten att välja PRECIS som man själv vill och INTE utifrån föreställningar om hur personer av olika kön "ska" vara. Så som du beskriver din sambos tankar och ert förhållande anser jag inte att ni är jämställda, inte pga hur ni delar på saker och ting, utan pga att ni delar som ni gör pga din sambos könsnormer. Det är inte att göra ett fritt val. Vad säger att din sambo verkligen trivs, inners inne och inte lever det liv ni lever för att det är så hon är uppfostrad att det "ska" vara och därmed stenhårt biter sig fast i den bilden? Att se det som ett kap att ha en man som inte slår en är att ha så sjukt låga tankar om och krav på män.
    Så det du säger är att män (och kvinnor?) som inte vill leva enligt den svenska moderna modellen ÄR rötägg? När det kommer att inte vara beroende av någon är det tyvärr ett återkommande argument hos de som inte förstått ett smack. Min flickvän kan lämna mig i morgon och försörja sig själv fr.o.m. onsdag. Naturligtvis är vi dock beroende av varandra på så sätt att vi avlastar och hjälper varandra. Vi ser oss och familjen som en enhet där båda bidra, men med olika uppgifter utifrån det vi är bra på och trivs med. 

Alla är beroende av andra på ett eller flera sätt. Prova själv att lämna din sambo, ditt jobb, dina vänner och din familj och se om du fortfarande lever ett lyckligt liv med ditt "oberoende". Naturligtvis kan en kvinna som arbetar lämna sin man men större förutsättningar att försörja sig, men det är knappast för att hon är "oberoende". 

Hade vi varit oberoende av andra hade vi inte skaffat oss någon att dela livet med. 
  • Womanizer
    SaraD skrev 2012-06-18 20:08:30 följande:
    Jag får ömhet och uppskattning för det jag är, inte för det jag gör.
    Jo det kan du tro. 
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall