• Womanizer

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Anonym (Submissive Wife) skrev 2012-06-18 23:44:17 följande:
    Vill du svara på varför du valde namnet Womanizer när du säger att du är så lycklig tillsammans med EN kvinna?
    Miljö-Elof var upptaget. 
  • Womanizer
    Anonym (Trist trådstart) skrev 2012-06-18 23:45:55 följande:
    Se, där kommer det igen. Ska du inte bara erkänna att du vill förhindra "konkurrens" (som du ser det) från kvinnor, och att kvinnor ska vara så osjälvständiga att de inte kan lämna dig.

Varför inte bara gå i terapi för din skräck att bli övergiven och vara överflödig, och sluta projicera dina problem på samhället i övrigt?
    På vilket sätt menar du att jag vill förhindra konkurrens? Tänkte först svara på ditt inlägg, men eftersom det återkommer inlägg som dina med påhopp utan egentlig substans får du gärna utveckla vad ju egentligen åsyftar. 
  • Womanizer
    Anonym (hybrid) skrev 2012-06-18 23:54:24 följande:
    Intressant forum! Det första som slog mig var att ni lever ett rätt "enkelt liv" Även om hon tycks göra mycket för dig så känns det som ni har det rätt lugnt och skönt. Hos oss är det sambon som jobbar hela veckorna och jag jobbar 75% och tar hand om barn, tvätt, städ, matlagning och samtidigt ska man hinna med sig själv och mannen. Jag vet inte men jag tycker själv att både jag och mannen är rätt bra på vardagslivet!. Jag vet inte vad jag anser exakt om ert liv, det låter som en film, låter som varenda rörelse, varenda tanke är planerad, tillgjort. Var kommer bajsblöjorna in?
    De kommer säkert in i bilden när vi får barn. Jag är dock lyckligt med ett jobb där jag styr nästan fritt över mina tider och där jag kan delegera mycket av det tunga Flört

Vi lever dock inget direkt lyxliv, utan i en högst ordinär 2-rumslägenhet. Min bil är nästan 10 år gammal och jag har inga direkt dyra hobbys. Våra fasta räkningar varje månad uppgår till ca 8 000 SEK så ekonomin är knappast ett problem.  

Det enda vi egentligen båda gillar och som kan betraktas som lyx är god mat och lite finare viner. Själv kan jag unna mig någon god cigarr ibland.  

Om jag ska försöka uppskatta hur mycket tid vi lägger ner på våra respektive sysslor/arbete kan det för mig variera mellan 2-16 timmar per dag. Snittet är borde dock ligga mellan 7-8 timmar. För henne kanske det är fem timmar, även om det bara en gissning från min sida. Således får vi mycket tid tillsammans och det händer rätt ofta att vi går ut och äter middag, åker ut och tältar (var nytt för henne) eller hittar på lite utflykter.  
  • Womanizer
    Anonym (Håller med) skrev 2012-06-19 00:03:11 följande:
    Fast tvärtom.jag dejtar bara utlänningar eftersom dom ver hur man uppvaktar en kvinna till skillnad från alla snåla och trista svenskar.

Har dejtat svenskar och dom är grå,trista och snåla,klär sig som en säck potäter och har ingen stil när det gäller något alls.

Utländska killar vågar vara dom män dom är,bjuder ut och ger koplimanger,är trevliga och uppmärksamma.

Aldrig mera en svensk kille
    Har faktiskt full förståelse för dig. Svenska män har förvandlats till genusmedvetna tofflar som måhända fungerar för svenska kvinnor, men knappast är duglig för så många fler. En sådan "man" skulle inte ens få ett förhållande att fungera med varken thailändska eller kvinna från öst de skulle se ner på en. 

• Womanizer
    ViVäntarLois skrev 2012-06-19 00:04:36 följande:
    Vi valde tidigt att gifta oss eftersom vi tyckte det var självklart att dela det ekonomiska som familj.

Men givet är det lättare att ha en "låt gå"-attityd i förhållanden där skillnaderna är så små som ett par hundralappar i månaden. Om man separerar efter att ha haft en löneskillnad på några hundra så står man sig ungefär lika, om man separerar efter att ha haft löneskillnader på flera tusen så blir det uppenbart att den ena hamnar i ett sämre läge. Man kanske inte strävar efter 50/50 på pricken utan känner att 45/55 är okej. 10/90 känns däremot inte lika okej i en familj där man gemensamt fattat beslut att den som får 10 sköter all markservice. 
    Låter ju så klart bra, men hur många av dessa "jämställda" par där inkomstskillnaderna är stora ser till att ge den andra pengar så hon/han blir den andra (nästan) jämställde? 

I verkligheten är detta med sannolikhet knappast vanligt förekommande, och "jämställda" par blir helt plötsligt inte så jämställda.  
  • Womanizer
    Anonym skrev 2012-06-19 00:25:19 följande:
    TS importerar kvinnor från fattiga länder för att han inte vill ha jämställda förhållanden - och anklagar oss andra för socialt förfall?

Ja, stackars våra barn som har jämlika föräldrar som båda engagerar sig lika mycket i barnens uppfostran och som båda lever självuppfyllande liv med intressanta jobb.
    En annan viktig sak är det kan läsa. 
  • Womanizer
    I korimo Lithea skrev 2012-06-19 00:39:38 följande:
    Ja absolut men när man har valt att leva i ett förhållande med någon så HJÄLPS man väl åt? eller??

Jag säger precis som du, jag älskar att ha det rent och fint och allt sånt men jag uppskattar att min sambo gör lika mycket som jag här hemma. Ibland tar han det lugnt och ibland jag - perfekt
    Naturligtvis hjälps man åt, men det betyder inte att man ska dela på allting. En man som jobbar 8 timmar per dag ska knappast behöva hjälpa sin kvinna när han kommer hem om hon inte förvärvsarbetar. 
  • Womanizer
    RockaTot skrev 2012-06-19 01:09:36 följande:
    Ja, ni lever så nu och ni är nöjda. Jag kan tyvärr inte tro att det är genuin och äkta kärlek som kan ta sig igenom svåra tuffa livshändelser. Men det kanske ni slipper.
    Men anta att ni gifter er, att ni får barn (i alla fall barn för har ni inte barn är det enklare att bryta och försvinna från varandras liv). Att något händer, att du faktiskt inte kan arbeta och dra in pengar. För tro mig, det händer och det kan hända dig. Vad skulle då hända med er relation? Eller om det händer henne något, tänk om hennes vackra ansikte blir skadat, tänk om hon blir "ful" trots lager av smink, tänk om det får henne deprimerad så att hon inte kan sköta hemmet?
    Vad händer om ni får barn, vill du då ha en liten del i dina barns liv, missa den grundläggande anknytningen och ge bort dina föräldraledighetsdagar till henne för att er typ av relation (hon hemma du på jobb) skall gå före din relation med dina framtida barn?

Och på tal om barn, hur vanligt är det inte att sexlusten, sexlivet förändras efter det, skulle ni vara ett garanterat undantag? Hon kommer inte få sköra slemhinnor, spricka från underliv till tarm eller lida av sömnbrist och helt enkelt inte orka ha sex för att hon är  från ett annat land? Eller vad skulle hända om hon får vestibulit, neurologisk sjukdom, reumatism eller det kanske bara drabbar svenska kvinnor?

Okej att ni lever och mår underbart nu.
    Men eftersom  ni inte är i en jämlik relation så tror jag att ni har väldigt mycket mindre marginaler "om det händer något" och förr eller senare händer det alltid något här i livet om det så är en hjärtattack, otrohet, sjukt barn, barnlöshet, arbetslöshet, cancer, hudproblem, sjuka släktingar o.s.v.

Skulle du klara av att hon försörjer dig, skulle hon stanna hos dig om du inte kan arbeta och som mest kan laga mat och kanske städa då och då i hemmet? Det är väl inte självklart att någon relation klarar av kriser men står och faller inte relationen, kärleken med vem som lagar mat, städar och arbetar så har man säkerligen bättre förutsättningar att klara av en förändring i arbetsfördelningen om det händer något.

Men visst ni kanske lever lyckliga i alla era dagar. Kanske tycker era eventuella framtida barn att ni är sunda, bra förebilder som gör att de klarar av framtida relationer och utvecklas väl. Grattis till er i så fall.
    Tack för en konstruktivt inlägg i debatten. 

Det blir dock lite väl mycket: Tänk om...

Kärlek kommer aldrig med några garantier, och inte ens de moderna svenska jämställda relationerna verkar ju fungera speciellt bra rent statistiskt. Jag ser det egentligen inte som mer komplicerat än i någon annan relation. Skulle vi av någon anledning sluta trivas med varandra så går vi skilda vägar. När det gäller den sexuella biten har hon varit tydligt med att om hon inte kan ge mig sex (tex när hon besöker sina släktingar) har hon full förståelse för om jag är ute och slarvar lite så länge det bara handlar om sex. 
  • Womanizer
    Cornellia skrev 2012-06-19 01:26:49 följande:
    Jaha?

Har svårt att förstå vad TS vill med den här historien? Han har hittat en kvinna som passar honom, grattis. Men vad har det med andra att göra?
    Sista stycket i min text:
    Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster
  • Womanizer
    Anonym (Trist trådstart) skrev 2012-06-19 08:39:45 följande:
    Man får ju förutsätta att det här är någon form av fantasifull provokationstråd, eftersom du spelar lite dum för att driva din tes. Hela din tråd är ju ett enda pågående påhopp, och extremt intolerant mot de som inte delar din syn. Ditt försvar vid svaga punkter, som ekonomin, är inte heller logiskt sammanhängande.

Men ditt psykologiska grundtillstånd är i vilket fall som helst att du känner dig hotad av en kvinna som är fri att lämna dig, och även av att de håller på att infiltrera arbetslivet och vill bli annat än sjuksköterskor.

Det handlar som sagt var om att du inte tror på att du kan bli älskad för din egen skull, utan måste stå för ett stadigt kassaflöde för att inte bli lämnad. Om du inte står för försörjningen, på ett mystiskt och för kvinnor ouppnåbart sätt, så känner du dig inte behövd/värd att älska. Och det är helt i linje med din ångest att skriva som du gjorde i inlägget jag svarade på ovan; att kvinnor inte bör ha andra jobb än på sin höjd sjuksköterska.

PS! Har sett en oändlig massa liknande inlägg i olika forum, på samma tema. En hade t o m hittat en "högutbildad, rik och självständig" thailändska, som ansåg att eftersom mannen har andra behov än kvinnan, så bör han få vara (ensidigt) otrogen, samtidigt som hon skötte hemmet etc på din ukrainskas manér. Emanerar denna ström från någon subversiv tankesmedja?
    Tack för att du utvecklade dig. Tyvärr är svaret nej.

Då min flickvän spelar i en helt annan, betydligt högre division än någon svensk kvinna jag träffat. 
    Vill hon lämna mig i kväll kan hon med säkerhet hitta ett 10-tal rika snygga män som kandidater inom en vecka. Så naturligtvis har jag större anledning att känna rädsla för att hon ska lämna mig en någon random svensk tjej. Utöver detta tror det du bör tänka över hur du själv resonerar väldigt anklagande mot de som jobbar och försörjer sin familj. Det handlar inte på några konstruerade könsmaktsordningar utan om att jag trivs med det, på samma sätt som hon trivs med sin roll. 

Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall