RockaTot skrev 2012-06-19 01:09:36 följande:
Ja, ni lever så nu och ni är nöjda. Jag kan tyvärr inte tro att det är genuin och äkta kärlek som kan ta sig igenom svåra tuffa livshändelser. Men det kanske ni slipper.
Men anta att ni gifter er, att ni får barn (i alla fall barn för har ni inte barn är det enklare att bryta och försvinna från varandras liv). Att något händer, att du faktiskt inte kan arbeta och dra in pengar. För tro mig, det händer och det kan hända dig. Vad skulle då hända med er relation? Eller om det händer henne något, tänk om hennes vackra ansikte blir skadat, tänk om hon blir "ful" trots lager av smink, tänk om det får henne deprimerad så att hon inte kan sköta hemmet?
Vad händer om ni får barn, vill du då ha en liten del i dina barns liv, missa den grundläggande anknytningen och ge bort dina föräldraledighetsdagar till henne för att er typ av relation (hon hemma du på jobb) skall gå före din relation med dina framtida barn?
Och på tal om barn, hur vanligt är det inte att sexlusten, sexlivet förändras efter det, skulle ni vara ett garanterat undantag? Hon kommer inte få sköra slemhinnor, spricka från underliv till tarm eller lida av sömnbrist och helt enkelt inte orka ha sex för att hon är från ett annat land? Eller vad skulle hända om hon får vestibulit, neurologisk sjukdom, reumatism eller det kanske bara drabbar svenska kvinnor?
Okej att ni lever och mår underbart nu.
Men eftersom ni inte är i en jämlik relation så tror jag att ni har väldigt mycket mindre marginaler "om det händer något" och förr eller senare händer det alltid något här i livet om det så är en hjärtattack, otrohet, sjukt barn, barnlöshet, arbetslöshet, cancer, hudproblem, sjuka släktingar o.s.v.
Skulle du klara av att hon försörjer dig, skulle hon stanna hos dig om du inte kan arbeta och som mest kan laga mat och kanske städa då och då i hemmet? Det är väl inte självklart att någon relation klarar av kriser men står och faller inte relationen, kärleken med vem som lagar mat, städar och arbetar så har man säkerligen bättre förutsättningar att klara av en förändring i arbetsfördelningen om det händer något.
Men visst ni kanske lever lyckliga i alla era dagar. Kanske tycker era eventuella framtida barn att ni är sunda, bra förebilder som gör att de klarar av framtida relationer och utvecklas väl. Grattis till er i så fall.
Tack för en konstruktivt inlägg i debatten.
Det blir dock lite väl mycket: Tänk om...
Kärlek kommer aldrig med några garantier, och inte ens de moderna svenska jämställda relationerna verkar ju fungera speciellt bra rent statistiskt. Jag ser det egentligen inte som mer komplicerat än i någon annan relation. Skulle vi av någon anledning sluta trivas med varandra så går vi skilda vägar. När det gäller den sexuella biten har hon varit tydligt med att om hon inte kan ge mig sex (tex när hon besöker sina släktingar) har hon full förståelse för om jag är ute och slarvar lite så länge det bara handlar om sex.