Pompeia01 skrev 2012-06-20 07:32:08 följande:
Fast i de flesta av jordens länder, så är det precis så det är. Den allmänna åsikten är, att en man som inte kan försörja sin fru och sina barn är en loser. Det gäller förstås inte om kvinnan är högutbildad och har en hög tjänst inom ett område som hon själv har valt. Men om en man måste skicka ut sin fru att städa hos andra t.ex., så anses han inte vara någon riktig man...
Jag kan faktiskt tycka att det är lite konstigt, att så många svenska kvinnor väljer att nöja sig med en man som inte klarar av att försörja en familj. Vad beror det på - dåligt självförtroende..? Att man inte tror att man är värd bättre..? Att man tror att man är för ful för att få någon mer lyckad..?
Jag "nöjer" mig med en man med medelinkomst för att jag ser på oss som två människor. Han är en medmänniska och livskamrat, trots att han har manligt könsorgan. Han är inte min chef och försörjare och jag är inte hans anställda hushållerska.
Sverige var förr ett bondesamhälle där både mannen och kvinnan arbetade i jordbruket, så den typ av lydig hustru ts beskriver skulle vara nåt helt nytt i vår kultur om det infördes :D Dream on alla som vill ha det så ;)