• Anonym

    Olika sexlust börjar tära på långt förhållande - går det ens att hitta någon lösning?

    Vänder mig till er kloka därute för lite råd och perspektiv på saken. Det är så här att min man och jag har varit ihop i 15 år och har tre barn. Vi träffades ganska unga. Vi har alltid haft en öppen och kärleksfull relation, men de senaste åren har vi kommit ifrån varandra på något sätt. Det beror på flera saker - vi har två krävande jobb, barnen tar mycket tid, vi håller på att bygga ett nytt hus och det är ett projekt som ibland känns övermäktigt...

        Vi har aldrig varit helt synkade sexuellt (kan man vara det i ett långt förhållande?) - han har alltid haft mer lust, men på sista tiden (hrm... sedan säkert ett år) känner jag sällan någon lust alls. Eller, när jag tänker efter så är det kanske snarare så att det först är på senare tid som jag börjat känna efter vad JAG vill, tidigare har jag oftast tänkt "okej då, det blir säkert bra när vi väl kommit igång" när han tagit initiativet till sex. Det är nämligen så att jag vet att om det inte blir sex i alla fall någon gång i veckan så fungerar han inte alls. Inte så att han demonstrativt tjurar eller något (tror jag?), utan han blir tyst, går knappast att nå, när jag frågar vad det är så säger han att det inte är något, när jag tjatar kryper det fram att han tycker att det är jättejobbigt att sexet "inte känns naturligt" (vilket jag kan förstå) och att jag aldrig vill.

    Alltså, vi har pratat om det här så himla många gånger och länge tog jag på mig "skulden", för han gör ju verkligen allt för att det ska vara bra för mig, det är liksom inte så att han bara tar för sig själv eller något. Nu, det senaste året, har det dock börjat gå upp för mig att jag inte kan förändra mig på den här punkten (tror jag), det är nog sådan här jag är, och om jag "tvingar" mig till något som jag inte riktigt vill så kommer jag börja må dåligt. Jag känner ofta att jag liksom inte orkar med alla hans krav och önskningar och känner faktiskt mest för att bara få vara själv. Jag antar att jag är slutkörd helt enkelt - för många krav från alla håll - men så ser ju livet ut så vad ska jag göra? Det här är ju inte heller någon nytt problem - jag minns att vi pratade om det här första gången när vi bara hade varit ihop några år. Jag förstår mig inte alls på min man när det gäller det här - hans sexlust verkar vara konstant eller t o m öka om det råder stress och tidsbrist. Helst skulle han förstås vilja ha sex varje dag. Jag ORKAR inte ens tänka på något sådant när jag har 1000 andra saker på "att göra"-listan. Om vi däremot är lediga och, ännu bättre, barnfria några dagar, DÅ kan jag känna att lusten kommer tillbaka, så den finns ju där. Men hur ska man klara av att leva med den här obalansen i en relation?

  • Svar på tråden Olika sexlust börjar tära på långt förhållande - går det ens att hitta någon lösning?
  • Anonym

    Jag känner precis som dig! Jag har för mycket att göra och tänka på för att ens ha tid att tänka på sex. Min sambo vill ha sex på kvällen när vi lägger oss medan jag har upptäckt att min lust är större på morgonen när jag är utvilad.

    Det funkar alltså för oss bättre om han väcker mig med smekningar för då kommer jag igång. På kvällen känns det bara som en pinsam transportsträcka fram till sängen och jag kommer totalt av mig.

    Detta får såklart konsekvensen att jag aldrig tar initiativ till sex och min sambo känner sig då oälskad och oattraktiv

    Men jag hoppas att semestern ska göra att vi kommer närmare varandra både fysiskt och psykiskt igen...

  • Anonym

    Alltså man ska ju aldrig ha sex om man inte vill. Den som vill har lägst sexlust är ju den som bestämmer hur ofta det blir. Jag och min kille har också olika sexlust, han vill oftare än vad jag vill, men det är jag som bestämmer när det blir sex eller inte. Han har accepterat det att jag har mindre sexlust då han anser att vår kärlek och vårt förhållande är viktigare än sex. Han sköter sina behov på egen hand helt enkelt.

    Varför surar din man? Kan han inte ta saken i egen hand mellan de gånger som ni har sex? Vill han verkligen leva med dig?   

  • Anonym

    Tack för era svar! Anonym 14.19: Jag hoppas också på semestern!

    Anonym 14.27: Det låter ju som en jättebra lösning ni har hittat. Jag vet inte varför min man surar - jag tror nog att han vill leva med mig, men om jag gissar så kanske han helt enkelt mår dåligt av att vi inte vill samma sak och kanske funderar han också på om det är hållbart att ha det så här. Jag vill poängtera att han FÖRSÖKER att inte sura, men det skiner ju igenom ändå i hans beteende (man känner varandra efter 15 år!) så kanske försöker han inte dölja det tillräckligt  mycket, eller så kanske detta med sexbehovet är en så himla stor grej för honom att han verkligen inte fungerar om inte det tillfredsställs,,, Lite svår för mig att förstå hur det kan vara SÅ viktigt, men det är väl för att jag inte själv har det behovet. Kan han inte, som du skriver, fixa det på egen hand ibland?     

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-20 14:43:09 följande:
    Tack för era svar! Anonym 14.19: Jag hoppas också på semestern!

    Anonym 14.27: Det låter ju som en jättebra lösning ni har hittat. Jag vet inte varför min man surar - jag tror nog att han vill leva med mig, men om jag gissar så kanske han helt enkelt mår dåligt av att vi inte vill samma sak och kanske funderar han också på om det är hållbart att ha det så här. Jag vill poängtera att han FÖRSÖKER att inte sura, men det skiner ju igenom ändå i hans beteende (man känner varandra efter 15 år!) så kanske försöker han inte dölja det tillräckligt  mycket, eller så kanske detta med sexbehovet är en så himla stor grej för honom att han verkligen inte fungerar om inte det tillfredsställs,,, Lite svår för mig att förstå hur det kan vara SÅ viktigt, men det är väl för att jag inte själv har det behovet. Kan han inte, som du skriver, fixa det på egen hand ibland?     
    Min kille tycker också att sex är viktigt, MEN inte viktigare än vårt förhållande. Ni har ju ändå sex någon gång i veckan? Alltså ca 1 gång i veckan? Och då är det sååå dumt att klaga, varför inte onanera mellen de gångerna? 

    Jag och min kille kanske har sex 2 gånger i månaden, medan min kille kanske vill ha sex 1-2 gånger i veckan, men han onanerar emellan de gånger vi har sex. Det känns faktiskt som om att han inte älskar dig tillräckligt? Eller att han inte värderar ert förhållande så högt? 

    Han kanske borde gå i terapi? Det känns inte sunt att han ska sura om han inte får sex oftare än 1 gång i veckan!     
  • Anonym
    Anonym (Sällan) skrev 2012-06-20 14:57:24 följande:
    Så funkar det för oss också. Jag har lust några gånger i veckan, men min fru vill 2-3 gånger i månaden och då blir det så. Inte är det någon katastrof. När vi väl har sex är det jätteskönt. Jag är medveten om att många män inte skulle vara nöjda med så lite, men jag har valt att acceptera det och det går bra. 

    Härligt! Kan man acceptera det som du gör då älskar man verkligen sin partner! =)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-20 14:52:17 följande:
    Min kille tycker också att sex är viktigt, MEN inte viktigare än vårt förhållande. Ni har ju ändå sex någon gång i veckan? Alltså ca 1 gång i veckan? Och då är det sååå dumt att klaga, varför inte onanera mellen de gångerna? 

    Jag och min kille kanske har sex 2 gånger i månaden, medan min kille kanske vill ha sex 1-2 gånger i veckan, men han onanerar emellan de gånger vi har sex. Det känns faktiskt som om att han inte älskar dig tillräckligt? Eller att han inte värderar ert förhållande så högt? 

    Han kanske borde gå i terapi? Det känns inte sunt att han ska sura om han inte får sex oftare än 1 gång i veckan!     
    Det var ett märkligt påstående. Det går dessutom att vända på och säga att du inte älskar honom eftersom du inte vill ha sex mer än två gånger i månaden. Varför är det ens nödvändigt att försöka vikta människors kärlek på det sättet? 

    Jag är kvinna och älskar min man oerhört mycket, jag är rädd om vårt förhållande också men jag vill ha sex ofta. Jag är inte intresserad av att leva ihop som vänner och heller inte intresserad av att det är endast den ena partnern som ska diktera någon sorts villkor för att jag annars inte älskar den personen på rätt sätt eller tillräckligt högt. Det är skitsnack tycker jag. 

    Du kanske borde gå i terapi? 
    Eller känns det inte så roligt att få det förslaget kanske...?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-20 15:07:02 följande:
    Det var ett märkligt påstående. Det går dessutom att vända på och säga att du inte älskar honom eftersom du inte vill ha sex mer än två gånger i månaden. Varför är det ens nödvändigt att försöka vikta människors kärlek på det sättet? 

    Jag är kvinna och älskar min man oerhört mycket, jag är rädd om vårt förhållande också men jag vill ha sex ofta. Jag är inte intresserad av att leva ihop som vänner och heller inte intresserad av att det är endast den ena partnern som ska diktera någon sorts villkor för att jag annars inte älskar den personen på rätt sätt eller tillräckligt högt. Det är skitsnack tycker jag. 

    Du kanske borde gå i terapi? 
    Eller känns det inte så roligt att få det förslaget kanske...?

    Man dör inte av att inte få ha sex så ofta som man vill! Och ts man får dessutom sex 1 GÅNG I VECKAN, men tjurar ändå och verkar inte vilja sköta det på egen hand. Det känns som om det är dags för lite terapi för mannen då! Men han får väl välja, sex eller vara tillsammans med den han älskar? 

    Leva ihop som vänner? Så det är bara sexet som avgör om man är ett kärlekspar eller inte? Låter oerhört tråkigt. Ni kramas inte eller är intima på andra sätt än sex då antar jag?

    Nej jag behöver inte gå i terapi, de som är slavar under sin sexdrift borde däremot göra det =)     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-20 15:13:23 följande:
    Man dör inte av att inte få ha sex så ofta som man vill! Och ts man får dessutom sex 1 GÅNG I VECKAN, men tjurar ändå och verkar inte vilja sköta det på egen hand. Det känns som om det är dags för lite terapi för mannen då! Men han får väl välja, sex eller vara tillsammans med den han älskar? 

    Leva ihop som vänner? Så det är bara sexet som avgör om man är ett kärlekspar eller inte? Låter oerhört tråkigt. Ni kramas inte eller är intima på andra sätt än sex då antar jag?

    Nej jag behöver inte gå i terapi, de som är slavar under sin sexdrift borde däremot göra det =)     
    Vi har väldigt mycket närhet på många olika sätt. Vi sover sked varje natt och har så gjort i alla år, vi kramas, pussas och smeker varandra. Men för min del (och för min mans del) är kvoten inte fylld av det. Så ja, sexet är en avgörande del vad gäller att skilja ut oss som som ett kärlekspar snarare än ett par kompisar som lever under samma tak. 

    Jag tycker också att ts karl ska välja. Eller, jag tycker att han borde lämna. Det är inte värt besväret även om man älskar någon att ständigt gå och känna sig otillfredsställd och sexuellt frustrerad. Som ts skriver själv: det tär på förhållandet på alla dess olika nivåer. 

    Jo, det borde du. Dina yttranden om att den som önskar ha ett fungerande och frekvent sexliv med sin partner är en slav under sin sexdrift och annat i samma stil tyder på att du skulle må gott av att få lite insikter om dig själv och hjälp att odla en mer förstående sida än den du visar upp här. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-20 15:20:27 följande:
    Vi har väldigt mycket närhet på många olika sätt. Vi sover sked varje natt och har så gjort i alla år, vi kramas, pussas och smeker varandra. Men för min del (och för min mans del) är kvoten inte fylld av det. Så ja, sexet är en avgörande del vad gäller att skilja ut oss som som ett kärlekspar snarare än ett par kompisar som lever under samma tak. 

    Jag tycker också att ts karl ska välja. Eller, jag tycker att han borde lämna. Det är inte värt besväret även om man älskar någon att ständigt gå och känna sig otillfredsställd och sexuellt frustrerad. Som ts skriver själv: det tär på förhållandet på alla dess olika nivåer. 

    Jo, det borde du. Dina yttranden om att den som önskar ha ett fungerande och frekvent sexliv med sin partner är en slav under sin sexdrift och annat i samma stil tyder på att du skulle må gott av att få lite insikter om dig själv och hjälp att odla en mer förstående sida än den du visar upp här. 

    Ja men så är det för din och din mans del, men så är det inte för majoriteten. För majoriteten så är det inte sexet som är avgörande om man har en kärleksrelation eller inte.

    Och att sexbristen tär på förhållandet är inte sund, speciellt inte när man har sex 1 GÅNG I VECKAN!!! 

    Jag läser till psykolog så nej jag behöver inte gå i terapi. Har praktiserat på olika psykologmottagningar och har kommit i kontakt med många typer av problem och det som ts man håller på med är INTE sunt.      
Svar på tråden Olika sexlust börjar tära på långt förhållande - går det ens att hitta någon lösning?