• Anonym (l)

Linser.

Funderar på att skaffa linser men funderar lite på vad man ska ha, Självklart går jag ju till en optiker och diskuterar innan jag bestämmer mig helt men det är ju bra att vara lite förberedd.

Tycker att det verkar krångligt att sköta linserna när man tar ut dom. Ni som har linser är det krångligt? Och hur lång tid tar det att fixa med linserna på kvällarna?

Har hört talas om endagslinser. Är det ett bra alternativ om man vill slippa skötseln eller blir det jättedyrt?     

• Svar på tråden Linser.
  • Sarve

Endagslinser blir ap-dyrt ifall du ska använda linser dagligen. Det är inte krångligt alls med linshanteringen, det tar max 30 sekunder morgon och kväll. Man kan bli lite lat ibland och ha linserna ett par dygn (ifall det är linser man kan sova med) - men sköter man det inte kan man bli grusig i ögonen och kanske eventuellt få ögoninflammation.

Har alltid varit glasögonbärare innan - och linserna förändrade verkligen livet! Är toknöjd!  

• Hame

Jag har endagslinser och tycker att det är jättesmidigt. Ingen skötsel alls! De dagar jag inte skall vara "fin" använder jag glasögon. Jag har dessurom bara lins på ena ögat så för mig blir det inte alls dyrt.

• katalysator

Jag har haft endagslinser och nu har jag dygnet-runt-linser.

Endagslinserna var superbekväma under en tid då jag reste väldigt mycket i jobbet, eftersom man inte behöver ha med sig linsvätska eller någonting sådant. Man öppnar ett nytt paket linser på morgonen, sätter i dem och slänger dem på kvällen (eller på kvällen dagen efter om man som jag är lite snål och tycker att det gick utmärkt att sova en natt med dem Tungan ute). Väldigt smidigt, men tyvärr också dyrare än andra linser. 

Nu har jag "dygnet runt"-månadslinser. Det är ännu smidigare! De är extra bra på att släppa igenom fukt, så det går jättebra att sova med dem och ha dem i dygnet runt. Jag brukar ta ut dem varje söndagkväll och sova en natt utan, för att tvätta linserna och låta ögonen vila lite, men sen sätter jag i dem igen på måndagmorgonen. Slänger och tar helt nya linser en gång i månaden. Nackdelen med dessa är att de inte funkar för alla ögon, sa min optiker, utan man får prova ut dem och med lite tur kan man använda dem utan att bli torr och få skav. För mig funkar det perfekt så jag rekommenderar verkligen sådana om du kan ha dem.

• Din mamma

Det är ingen skillnad mellan endagslinser och månadslinser om du frågar mig. Jag hat månadslinser och det tar mig 1 minut Max varje morgon och kväll att sätta i och ta ut dem.

• Anonym

Jag har dygnet runt linser. Har i princip glömt bort att jag ser dåligt, byter bara en gång i månaden.

• Fia 28

Nu använder jag inte linser just nu, men nej det är inte alls kämpigt eller tidsfördröjande, tar ungefär lika lång tid som det tar att tvätta glasögonen =). Ska du använda dagligen så rekommenderar jag månadslinser, finns ju även sånna du kan ha i en månad i sträck.

• Anonym (endagslinser)

Jag har endagslinser, one day acuvue moist. Köper på nätet, Netlens tex.

• Bright Eyes

Jag har månadslinser, det är hur smidigt som helst. Tar max 30 sek att ta i och ur dem. Får man rutin på det så tänker man inte ens på det. :)

• Anonym (l)

Tack för alla svar.

Månadslinser innebär det att man har samma linser en månad i sträck och tar ut dom varje kväll? 

• Fia 28
    Anonym (l) skrev 2012-06-26 13:22:54 följande:

Tack för alla svar.

Månadslinser innebär det att man har samma linser en månad i sträck och tar ut dom varje kväll? 

Ja
Svar på tråden Linser.