• xerox

Currylinjer

Jag och min familj bor i ett hus som verkar ha currylinjer. Det stör oss som personer, jag till exempel känner mig kraftlös och vaknar aldrig utvilad. Jag vet inte vad vi ska göra, kan man bli av med dem? Jag känner att jag inte orkar längre. I sovrummet där linjen uppenbarligen går är det svårt att möblera om eftersom sovrummet är litet.. Känner mig helt maktlös inför detta fenomen. Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Currylinjer
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    xerox skrev 2012-06-27 13:21:47 följande:
    Mögel är uteslutet eftersom huset är nogrannt kontrollerat av anticimex bla. Currylinjer är inget jag reflekterat över tidigare, alltså inget som jag gått och varit medveten om förrän nu. Har googlat och läst och jämfört med mitt mående. Är öppen för andra teorier, självklart, det har gått till den gränsen att jag bara vill leva normalt. Försöker inte att hitta fenomen som orsaker, har rannsakat mig själv på många plan innan. Men hittar ingen orsak eller anledning till att jag mår dåligt just nu i mitt liv.
    Det var exempel på att alla saker inte är uteslutna, inget annat.

Jag misstänker starkt att dina symtom överensstämmer även med andra sorters pseudovetenskapliga fenomen, det handlar helt enkelt om att folk länge förklarat "oförklarliga" (egentligen oförklarade) symtom med saker som currylinjer, "tungmetallsförgiftning" (obs, inte äkta tungmetallsförgiftning), elöverkänslighet eller liknande. Symtomen är givetvis äkta och kan vara liknande men det betyder inte att de har samma orsaker hos alla personer. Hos någon kan det bero på stress och hos en annan kan det bero på järnbrist, trots det vill vi gärna se att samma symtombild har samma orsak (vilket var ett problem i antik medicin).
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • xerox
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-06-27 13:34:11 följande:
    Det var exempel på att alla saker inte är uteslutna, inget annat. Jag misstänker starkt att dina symtom överensstämmer även med andra sorters pseudovetenskapliga fenomen, det handlar helt enkelt om att folk länge förklarat "oförklarliga" (egentligen oförklarade) symtom med saker som currylinjer, "tungmetallsförgiftning" (obs, inte äkta tungmetallsförgiftning), elöverkänslighet eller liknande. Symtomen är givetvis äkta och kan vara liknande men det betyder inte att de har samma orsaker hos alla personer. Hos någon kan det bero på stress och hos en annan kan det bero på järnbrist, trots det vill vi gärna se att samma symtombild har samma orsak (vilket var ett problem i antik medicin).

Jag förstod det men ville bara säga att mögel är uteslutet eftersom det var just det exemplet du tog upp. Rent medicinskt finns det inga fel på mig, sökte mig till sjukvården först och främst. Har tagit prover i olika omgångar som inte visat ett skvatt. Det har gjort mig allvarligt rädd, eftersom jag vet hur jag mår, men det finns ingen orsak till det. Visst har jag gått igenom mycket i mitt liv (vem har inte det) stora sorger och annat jobbigt. Så visst kan det handla om depression till följd av det, dock står jag helt frågande i att jag mår bättre utanför hemmet än vad jag gör oavsett om jag bara sitter i bilen eller umgås med människor så är det skillnad. Sen vill jag också tillägga att jag inte är deprimerad utan sinnessjukt trött, trots att jag sover 10-12 timmar per dygn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    xerox skrev 2012-06-27 13:48:48 följande:
    Jag förstod det men ville bara säga att mögel är uteslutet eftersom det var just det exemplet du tog upp. Rent medicinskt finns det inga fel på mig, sökte mig till sjukvården först och främst. Har tagit prover i olika omgångar som inte visat ett skvatt. Det har gjort mig allvarligt rädd, eftersom jag vet hur jag mår, men det finns ingen orsak till det. Visst har jag gått igenom mycket i mitt liv (vem har inte det) stora sorger och annat jobbigt. Så visst kan det handla om depression till följd av det, dock står jag helt frågande i att jag mår bättre utanför hemmet än vad jag gör oavsett om jag bara sitter i bilen eller umgås med människor så är det skillnad. Sen vill jag också tillägga att jag inte är deprimerad utan sinnessjukt trött, trots att jag sover 10-12 timmar per dygn.
    Som sagt, det är din slutsats om att det skulle vara orsakat av Currylinjer jag vänder mig emot, inte hur du känner dig. Det är en slutsats helt utan stöd och den kan vara potentiellt skadlig. Både för plånboken och för hälsan.
  • xerox
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-06-27 13:54:58 följande:
    Som sagt, det är din slutsats om att det skulle vara orsakat av Currylinjer jag vänder mig emot, inte hur du känner dig. Det är en slutsats helt utan stöd och den kan vara potentiellt skadlig. Både för plånboken och för hälsan.

Jag är väl medveten.
  • Kjell2

Currlylinjer lär finnas med ca 4 meters mellanrum enligt de som tro på dem. Det betyder att det går Currylinjer genom nästa all hus och precis överallt. Man kommer inte undan.

• J   a   d   e   d
    xerox skrev 2012-06-27 10:22:07 följande:
    Känner mig helt maktlös inför detta fenomen. Någon som kan hjälpa?
    Kan inte hjälpa annat än att konstatera att det är uppenbart att du vill tro på detta, inte helt säkert att du faktiskt tror på det dock.
    Kanske kan vara värt att fundera över varför det förhåller sig så.  
    Jeddan
  • Midori

Har du gjort en neurologisk utredning?
  • xerox
    Midori skrev 2012-06-27 14:33:43 följande:
    Har du gjort en neurologisk utredning?

Nej..?
  • PumpkinQueen

De som tror på det här med curry-linjer brukar väl säga att man ska undvika att placera sin säng där två linjer korsar varandra. Så du kan ju testa att flytta din säng.

En annan grej som du kan testa är Feng Shui, det har också med energier i hemmet att göra, men enligt Feng Shui kan du själv påverka energin genom att möblera på bättre sätt.

• Snow white

Testa att sova på en madrass på olika ställen i huset, tills du hittar den plats där du vaknar utvilad. Currylinjerna finns ju inte överallt så du borde hitta en bra sovplats. Lycka till!

• Ladiebird

Currulinjerna går i rutnät med 4 m mellanrum. Blir svagare ju högre upp du befinner dig. Notera att du kan "tanka" dig full om du sitter i soffan och soffan står på en linje eller du sitter på ett kryss. Alltså måste du om du vill undvika dessa se till att du inte sitter, står eller sover på linjer/kryss.

• R Franklin
    Ladiebird skrev 2012-07-05 21:03:29 följande:
    Currulinjerna går i rutnät med 4 m mellanrum. Blir svagare ju högre upp du befinner dig. Notera att du kan "tanka" dig full om du sitter i soffan och soffan står på en linje eller du sitter på ett kryss. Alltså måste du om du vill undvika dessa se till att du inte sitter, står eller sover på linjer/kryss.
    Och exakt vilka belägg har du för detta påstående?
  • Agnostino
    Sen vill jag också tillägga att jag inte är deprimerad utan sinnessjukt trött, trots att jag sover 10-12 timmar per dygn.
    Minska sömnen till 9 timmar, ät mer grönsaker och börja motionera.
  • chleome

Xerox, inboxa mig om du vill veta hur du kan göra för att testa om du kan känna av dessa linjer och hitta dem.

• R Franklin
    chleome skrev 2012-07-25 15:22:34 följande:
    Xerox, inboxa mig om du vill veta hur du kan göra för att testa om du kan känna av dessa linjer och hitta dem.
    Lite otympligt om alla som är intresserade måste inboxa dig. Skriv här istället, jag är också nyfiken.
  • xerox
    R Franklin skrev 2012-07-25 15:35:30 följande:
    Lite otympligt om alla som är intresserade måste inboxa dig. Skriv här istället, jag är också nyfiken.

Är det för att du är nyfiken du hänger i dessa trådar? Intressant.
  • R Franklin
    xerox skrev 2012-07-25 15:42:23 följande:
    Är det för att du är nyfiken du hänger i dessa trådar? Intressant.
    Naturligtvis, varför skulle jag annars hänga här?
  • xerox
    R Franklin skrev 2012-07-25 23:10:06 följande:
    Naturligtvis, varför skulle jag annars hänga här?

Ptja för att hjälpa oss"knäppgökar" att hitta en rimlig förklaring till allt vi tror oss uppleva, vetenskapligt bevisat, packat och klart. Om det är av intresse finner jag det märkligt att du hela tiden sätter emot, det blir bara tröttsamt och tråkigt för oss som vill dela våra upplevelser och erfarenheter oss emellan. Inte konstigt då att man pm:ar varann ist för att slippa bli ifrågasatt och dumförklarad.
  • R Franklin
    xerox skrev 2012-07-26 15:44:38 följande:
    Om det är av intresse finner jag det märkligt att du hela tiden sätter emot, det blir bara tröttsamt och tråkigt för oss som vill dela våra upplevelser och erfarenheter oss emellan. 
    Bara för att jag är intresserad innebär inte det att jag köper vilka dumheter som helst. Jag är (till skillnad ifrån många här vad det verkar) intresserad av hur det verkligen ligger till, inte hitte-på, förhoppningar, önskningar eller anekdoter.
Svar på tråden Currylinjer