• Anonym (Smoker)

Rökare, skäp Er!

Nu är jag less, händer varje dag...

Jag åker buss till arbetet varje dag. I många busskurer står det rökare och röker???!!!
    Fattar Ni ej att dem är till för allt annat än att stå och röka i? Ingen hänsyn tar Ni  heller till att det finns andra som står där/ vill stå där och vill skydda sig för eventuell regn/ blåst. Varför är det så svårt att förstå att man kan stå och röka utanför?

JAG VILL INTE:
    - Att mina kläder ska börja STINKA.
    - Känna doften. Jag hatar cigarettröken, tappar nästan andan.
    - Bli utsatt för en massa rök som är skadlig...

Listan kan göras lång!

Tänk efter nästa gång du tänder en cigarett när du står i en busskur!

/Irriterad!

• Svar på tråden Rökare, skäp Er!
  • Anonym
    Anonym (Steffe) skrev 2012-06-28 09:27:06 följande:
    Det finns folk som får sin livsnäring genom att klanka ner på rökare.

Själv störs jag mer av all jävla parfym som folk använder, i synnerhet eftersom jag har nån typ av allergi mot parfym; det börjar sticka i halsen och den sväller upp, och jag får svårt att andas. Vem visar hänsyn mot mig i det avseendet? Nej just det, ingen...
    Du menar att vi ska låta dom hållas, för att de mår bättre av att klaga?
  • Anonym (Steffe)
    Anonym skrev 2012-06-28 09:31:12 följande:
    Du menar att vi ska låta dom hållas, för att de mår bättre av att klaga?
    Jag menar att de är gnällputtar som inte har viktigare saker att bry sig om i livet
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-06-28 09:28:37 följande:
    Det är väl ganska vanligt att man har regler, regler som man kanske bör följa även om det kanske inte finns stöd i lagen. SL (i Stockholm) säger i alla fall att det är emot deras regler att röka i väntkurer.
    Japp, men i och med att det trycks väldigt hårt i tråden på att det är förbud förklarade jag vad det är som gäller, att förbudet inte är ett förbud i den meningen utan bara en rekommendation.

Sen kan man fråga sig varför reglerna finns. Just nu är det för reglernas skull. Ska man ha regler så ska det finnas en kontrollfunktion och det ska ge konsekvenser vilket för SL´s del skulle innebära att de har rökkurskontrollanter och de skulle utfärda böter till den som bryter mot deras förbud. Inget av det existerar idag.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • PilboNasse

känner samma sag som TS.. jag själv har varit rökare och även då kände jag likadant... rökningen ska man ha för sig själv, inte "tvinga" på andra människor. man får faktiskt tänka på barn och astmatiker!!!!

• Anonym (Smoker)
    Regnig måndag skrev 2012-06-28 09:24:15 följande:
    Härligt. En till som inte förstår det här med att tycka olika. Skrikandes

Om inte jag fattat allt fel är skyltningen i busskurerna bara en rekommendation och inget som är reglerat i lagen, men jag kan ha fel där.
    För är det så att busskurer ingår i lagen om förbud mot rökning på allmän plats är det ju bara för dig att ringa polisen. Nu när det är så stora problem "i staden där du bor".

Jag tror på tydlighet och raka budskap! Till skillnad mot dig alltså som anser att alla ska förstå det outtalade.
    Om du hade jobbat med information och informationsflöde hade du vetat att man omöjligt kan nå alla hur övertydlig man än är. Det betyder att när man resonerar som du "alla ska fatta fastän ingen säger något" kommer det vara ett fåtal som förstår och tar till sig budskapet.

Men visst, en sak vinner du med det, du kommer att ha oändligt många saker att reta dig på och det kan vara gott. Du projicerar dina aggressioner på något annat.
    Tyvärr finns inte mkt jag stör mig på än rökning... beror enbart på att jag knappt kan andas när jag känner lukten.
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 09:30:45 följande:
    Jag! och det är många fler som faktiskt försöker visa hänsyn till andra. Jag äter för övrigt inte nötter när jag är ute heller eftersom det kan vara en kraftig allergi.

Och sen förstår jag inte riktigt inställningen med att "folk skiter i mig/gör värre saker så därför ska jag skita i folk/göra dumma saker".
    Samma här... använder ej parfym då jag tänker på mina medmänniskor!!!!!!!!!!!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-06-28 09:36:34 följande:
    Japp, men i och med att det trycks väldigt hårt i tråden på att det är förbud förklarade jag vad det är som gäller, att förbudet inte är ett förbud i den meningen utan bara en rekommendation.

Sen kan man fråga sig varför reglerna finns. Just nu är det för reglernas skull. Ska man ha regler så ska det finnas en kontrollfunktion och det ska ge konsekvenser vilket för SL´s del skulle innebära att de har rökkurskontrollanter och de skulle utfärda böter till den som bryter mot deras förbud. Inget av det existerar idag.
    Äsch, inte behöver det finnas någon kontrollfunktion. Det finns det ju inte för varje liten regel så varför skulle det tvunget finnas det för just detta. Oavsett vilket är det väl bra om en vuxen människa klarar av att ta ansvar och låta bli att röka just där det är emot reglerna?

För övrigt tror jag inte det är emot reglerna att kräkas i väntkuren men skulle jag behöva kräkas så skulle jag definitivt gå därifrån. Samma sak med att fisa..
  • Anonym
    Súdamerika skrev 2012-06-28 09:00:43 följande:
    Flytta på dig själv istället.
    Inte konstigt att rökare klassas som mindre intelligenta....

Varför vill man andra illa?
    Hur svårt kan det vara att röka där det inte stör någon annan? 
  • Anonym (Smoker)
    Anonym skrev 2012-06-28 09:54:54 följande:
    Inte konstigt att rökare klassas som mindre intelligenta....

Varför vill man andra illa?
    Hur svårt kan det vara att röka där det inte stör någon annan? 
  • Anonym (Steffe)
    Anonym (Smoker) skrev 2012-06-28 09:40:54 följande:
    Samma här... använder ej parfym då jag tänker på mina medmänniskor!!!!!!!!!!!
    Och du kör inte bil heller?
Svar på tråden Rökare, skäp Er!