Inlägg från: frugrahn |Visa alla inlägg
  • frugrahn

Vinterbebisar i Södertälje

Då är jag tillbaka igen på jobbet, alla nya kanske inte vet att jag veckopendlar vilket inte alls är roligt och det blir värre för varje vecka. Hade riktig ångest igår när jag gick upp tidigt och började förbereda mig för att hoppa på tåget, kroppen var helt ur balans och det gick knappt att äta. Men från och med denna vecka så börjar jag jobba hemifrån en dag så de blir lite bättre. 
    Trodde inte det skulle kännas så tungt så snabbt men det är tur att jag har sällskap av en livlig Kotte ;)

Har börja fundera på om vi ska gå någon förlossningskurs eller inte och i så fall vilken... Någon som har erfarenhet på området?? 

• frugrahn

Allback: föräldrautbildning har vi pratat om med BM, pga att jag veckopendlar så blir det i samband med de besök som sker i höst, tyvärr inte i grupp med andra.
    Vi har tänkt gå på förlossningsföreläsning i nov på Södertälje Sjukhus också.
    Min tanke var mer om det kanske är värt att gå profylaxkurs eller liknande.
    Funderar på att köpa någon gravidyoga dvd också.. Nu börjar tankar inför att klämma ut ungen komma :)

• frugrahn
    EmelieJ skrev 2012-08-21 12:23:45 följande:
    Jag och min sambo var på förlossningsföreläsningen som är på sjukhuset när jag var gravid med första. Jag tyckte den var jätte bra. :) Mycket info om smärtlindring.
    Sen gick jag själv på en ammningskurs och en förlossningskurs som handlade mer om vad som händer i kroppen när det sätter igång, och så fick vi prova profylaxandas och sånt. Men det var i grupp vid Mvc.
    Jag tycker det var jätte nyttigt att gå på det som erbjuds just med första barnet för iaf jag kände mig helt vilsen innan den lille kom. :)
    Vi ska försöka gå på så mycket som möjligt men det är svårt när jag jobbar i Skövde.. Hade önskat att jag kunde vara med på gravidyoga och annat när min BM har sådana kurser till och med men det blir lite vad det blir.
    Jag har själv under 3 år jobbat på förlossningen i Södertälje (slutade vid årsskiftet) och jag känner att den delen vet jag ändå mycket om, det är de andra delarna jag har mindre koll på ;)
    Då kanske vi ses på den föreläsningen då!
    spiran86 skrev 2012-08-21 14:01:08 följande:
    Åh vad jag blir trött.. var på spec mvc igår, i Huddinge. Där tog de blodprover på mig, för att få reda på varför jag verkligen är så trött och mår skräp. Well, farligt låga b vitamin värden.. fick medicin utskriven idag, inte hunnit hämta ut ännu. Fick veta att.b vitaminbrist leder till.att bebis växer dåligt.. sitter och väntar på att bm ska ringa. Jag vill ha tillväxt ultraljud. Allt detta pga hyperemesis.. och kräks nu fortfarande pga dåliga värdet..

Jobbigt Spiran86!! Hoppas att din barnmorska ringt vid detta laget, och hoppas att medicinen hjälper!
    Allblack skrev 2012-08-21 15:18:38 följande:
    Oooh spiran86... Jobbigt! :( Ang: kurser o sånt- jag köpte en grav yoga dvd förra gången, men det var såå töntig jämfört med vanlig ashtanga att jag bara gärvade mig igenom.... ;) jag har funderat på grav yoga kurserna som finns i södertälje- kanske ska kolla upp det snart. Gick aldrig profylax förra gången, men har hört mycket bra om det, men jag läste 2 x igenom gudrun abdascals bok- att föda- och där tyckte jag iaf att det fanns bra verktyg!
    Då kanske det inte är något för mig, jag har svårt att hålla masken vid vanlig yoga ;) Tycker det är en skön träningsform dock! Jag får fundera vidare helt enkelt och kolla upp lite vad som är möjligt för oss :) Tack för boktipset!
  • frugrahn
    spiran86 skrev 2012-08-21 22:39:58 följande:
    Jodå bm ringde, bokat in två tillväxt ul, får veta mer på torsdag. Hurra för oxbackskliniken, och Gunnar!! Han ringde också, och ska hålla mig under uppsikt resten av graviditeten!
    Härligt att de tar det hela på allvar och kommer hålla extra koll på dig! 
  • frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-08-22 13:54:04 följande:
    Hello!
    Sorrento låter härligt!!! Ångrar att man inte bokade en semester i somras faktiskt... trodde det skulle bli supervarmt o skönt men det blev det ju inte... =P Får sikta på 30 års dagen istället hehe!!
    Vi ska gå föräldrakurs här nere på Gnesta sen hade även Nyköpings bb gratis profylax så jag bokade in oss på den oxå. Why not... =)

Men får se hur de blir med den... har börjat på onda foglossningar och även ont i njurarna. Va hos läkaren men den där hokus-pokus läkaren ville att jag skulle stretcha.... han lyssna inte ett ord på vad jag sa... hann knappt komma in i undersökningsrummet innan han knuffa ner mej på britsen o började dra i mina ben, som för övrigt gjorde ********* ont..... =/
    Försöker hitta en annan läkare jag kan gå till istället.... i nyköpingstrakterna. Känner att de va lite för mycket hippie-varning på honom.

Du har inte komplikationer än? Hoppas inte... Vi skulle hämta vår vagn i lördags men butiken hade tappat bort vår handpenning.... jag känner att det börjar bli lite väl mycket nu. =)

Vi har pratat lite om det här med att något extra förutom föräldrakurs men vi ska låna en profylax dvd av vänner som fick barn i maj och se om det är något för oss. Gratis är gott så varför inte? =)

Det låter inte som en läkare du ska ha kontakt med! Var fick han sin legitimation kan man undra, i cornflakes paketet? ;) Hoppas du hittar en annan, har du pratat med din bm om dina problem?

Komplikationer kan jag inte säga att jag har, mår nog oförskämt bra egentligen =)  Men jag känner ju av fogarna och får ont om jag suttit för länge eller liknande. Vissa dagar så känns bäckenet låst och de gör ont upp i rygg och ner i ljumskarna men jag vet att det inte är någon fara och det ger sig efter en stund, så kan jag inte ha ont på flera dagar sedan. 

Tappat bort?? Vart är det ni har beställt ifrån? Har du fått ut vagnen nu?
    Vi ska åka in till Sthlm en dag och åka till en på Sveavägen som har allt från Emmaljunga hemma så att vi kan klämma och känna ordentligt. Sedan kanske vi beställer från någonstans där det är enklare att hämta ;) 
  • frugrahn
    et3vema skrev 2012-08-25 11:16:56 följande:
    Är det babyexperten ni ska till frugrahn? Vi har köpt vår vagn därifrån. De är super där! Att de har prisgaranti är ju inte helt fel heller. Sen har de ofta olika erbjudanden, och de är otroligt kunniga och vill hjälpa till. Vi har varit på barnens hus i weda innan, och där kan de absolut inte tänka sig att visa någonting på vagnen, utan allt vi frågade om visade de i en katalog istället..
    Så kanske de heter, var en kompis som tipsade om en butik på Sveavägen, får kolla igen med henne innan vi väl åker =) Låter bra att de är hjälpsamma och kunniga! På barnens hus så visade de för oss iallafall hur Emmaljunga Edge fungerade och såg ut med liggkorg respektive sittdel så den personalen var hjälpsam. Men vart vi sedan ska beställa ifrån har vi ingen aning om =) Jobbigt att åka innanför tullarna för att hämta vagn i så fall..
  • frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-08-26 22:30:59 följande:
    Vi måste avboka profylaxkursen nu... sambon ska på jobbresa till Norge som inte går att boka om. Sen tänkte jag att har man väl kommit ner på golvet så kommer jag ju inte komma upp känns det som =) kanske lika bra... hehe.

Nädu dendär läkaren fick mej att bli riktigt arg. Med alla gravidhormoner oxå... sambon va på väg till Gbg på jobbresa när jag ringde o grät... och jag är inte den som gråter, så han blev ju livrädd! Stackarn... =P
    Men jag fick iallafall en tid för en second opinion som dom kallar det och tom samordnaren som jag pratade med tyckte det lä't konstigt och erkände att han var väldigt fäst vid sina höft-lösningar. Suck. Dessutom va gubben äldre än min pappa. Som gick i pension för 5 år sen.
    Så jag ska dit igen imorgon, och sen har jag faktiskt bokat ett UL till.. =) Så det ska jag fixa på em... spännande!!!! =)

Vi beställde vagn från Lekia i Kungens kurva, och jag ringde för att fråga om vi kunde hämta ut vagnen och det va inga problem. Men när vi kommer dit så hittade dom inte vår överföring som vi hade gjort via internetbanken. Så de va hem o dubbelkolla och den hade vi satt över på rätt konto, så pratade jag med dom igen och blev lovad att han skulle återkoppla inom nästa dag. Han ringde efter 2 dagar.
    Då hade dom hittat den iaf, de va ju bra, men då påstår han att vi har kommit överens om att vi ska hämta vagnen den 30 september??? Varken jag eller sambon har sagt något om det.. hahaha. Så, ja... jag börjar ruttna. Jag har tyvärr inte världens bästa tålamod, och det har inte direkt blivit bättre. Så ett sista försök att få ut den där jä*la vagnen på fredag, jag tänkte skicka in mamma. Blir det ingen vagn då, köper vi den någon annanstans, och håller tummarna för att leveranstiden inte är längre än 6 7 veckor. =)

Ja, klämma o känna är en mycket bra ide!! =) Beställa från nätet är smidigt, men man vill klämma o känna innan ordentligt. Alla jag känner som har Emmaljunga är supernöjda!! Börjar nästan ångra mej =)
    Hade ni köpt nåt mer? säng?
    Vi beställde även babyskydd igår. en som fungerar med trille... =) snart är allt inköpt och jag kan slappna av.

Jisses det var mycket som inte går på räls för er nu, hoppas att det löser sig och att ni får ordning på allt ni vill innan bebis kommer. Trist att det ska krångla! Saker och ting ska ju bara fungera.. känner igen det där med brist på tålamod, det är svårt att kontrollera sin irritation ibland! Eller oftast snarare numera ;)
    Antagligen försöker de på affären att komma på en ursäkt bara för att de inte har gjort vad de ska, enklare att skylla ifrån sig än att stå för missen kanske, fegt!

Vi kommer nu att börja ha koll på leveranstider från Emmaljunga bara för att vara beredda och kunna beställa lite tidigare än tänkt om det behövs, vill inte ha den irritationen i december! Så med andra ord måste vi ta oss in till Sthlm snart... Det är så mycket som vi vill göra samtidigt känns det som!
    Vi spanar lite på hus nu också för att få en uppfattning om vart vi vill bo, hur vi vill bo och vart vårt "tak" ligger. Så på söndag ska vi på en visning på ett hus vi är sugna på men det är inte läge att köpa något just nu. Roligt att titta ändå!

Vi har endast köpt ett klädset, ett fårskinn (gåva från blivande farmor) och ett klädset till (farmor igen). Vi har inte köpt mkt alls.. och så har jag köpt tyg som det ska bli lapptäcke av :) 
    Skönt att kunna börja bocka av saker =) 
  • frugrahn

Lycka till på RUL!

Här är det bra, mår dåligt varje måndag som jag åker iväg till Skövde för att jobba men väntar på besked om jag fått jobb inne i Sthlm istället ;) borde komma denna vecka!
    Sedan var vi och tittade på hus igår, vill flytta ut från stan så Kotten får växa upp som vi själva gjort, nära naturen.

Njuter av varje dag nu men är så otålig! Idag är det exakt 4 mån kvar till BF. Så tiden har gått fort men samtidigt otroligt långsamt. Hur mår ni andra? Bra hoppas jag!

• frugrahn
    et3vema skrev 2012-09-03 07:02:30 följande:
    Jag mår bra iaf. Har tyvärr blivit lite förkyld de senaste dagarna, precis lagom till skolstarten. Börjar ju plugga till förskollärare idag. Det ska bli jättekul, ser verkligen fram emot det!

Sonen var dålig förra helgen, troligen bara extrem trötthet efter första veckan på dagis. Han ville varken äta, dricka eller sova. Vi misstänkte halsfluss eftersom han inte ville äta något, men alla tester var negativa. Nu är han iaf helt bra igen som tur är. Det är jobbigt när de små mår så dåligt, när de inte kan säga precis vad som är fel. Det blir ju lite gissningslek ;)

Magen växer så det knakar. Mår bra förutom att jag får onda sammandragningar så fort jag går snabbare än en snigel, vilket är lite jobbigt ;) Inga foglossningar än så länge iaf vilket är skönt!
    Förkylning kommer väl som ett brev på posten nu för de flesta, baciller överallt ;)  Hoppas du känner dig bättre snart! Skönt att din son mår bättre men undra vad det var han åkte på..
    Sammandragningar känner jag också av då och då, kan kännas jättebra att göra någonting och sedan en stund senare rör man sig som en sengångare... Håller tummarna för att du slipper foglossning :)

Jag fick glada nyheter idag, jag fick jobbet i Sthlm så om 6 veckor veckopendlar jag inte mer!! Helt underbart att kunna åka som en "normal person" iväg till jobbet på morgonen och komma hem VARJE KVÄLL!! 
  • frugrahn
    et3vema skrev 2012-09-04 02:38:49 följande:
    Vad härligt! Grattis till jobbet frugrahn!!
    Tack! Känns riktigt bra om än lite konstigt =) Men skönt att vara närmare maken och min barnmorska framöver!
Svar på tråden Vinterbebisar i Södertälje