Inlägg från: frugrahn |Visa alla inlägg
  • frugrahn

Vinterbebisar i Södertälje

Önskar bara att det var dags redan nu att börja jobba på närmare håll, 6 veckor är långt bort när man längtar hem varje dag. Har blivit mer hemmakär sedan graviditeten.

Vissa dagar är jag väldigt trött och hängig dessutom och får små sammandragningar. Bebisen har dagar då h*n är mer aktiv än andra och idag är en sån. Svårt att fokusera på jobb när det buffas och knuffas från insidan! Mysigt värre :)

• frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 21:29:34 följande:
    O jag som gnäller över att pendla till Sthlm från Gnesta!! =P
    Haha =) Tillräckligt att pendla den vägen tror jag ;)
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 21:35:31 följande:
    Nä, kände lite så, men nu verkar allt rulla på igen!! Superskönt!! =)
    Vagnen är hämtad, sängen inköpt, babyskydd inköpt... jag är lugn. Hahaha!!
    Vi är iallafall supernöjda med vagnen!! Den har allt vi ville ha på en vagn. Nu längtar jag efter att få börja ta med den på promenader bara. =)

Ja, smart att hålla koll!! Finns inte vagnen närmare än Stockholm?
    Det är superkul att kolla på hus! Jag kan sitta på hemnet i timmar o kolla o drömma! =P
    Vart hade ni tänkt er? i s-tälje?
    Åh fårskinn!! Det skulle jag vilja ha ett oxå!! Supermysigt!!
    Jag sydde ett eget babynest.. =) Tänk att tålamodet höll!!! Helt otroligt!!! =D
    Är du duktig på att sy?

Vad härligt att det löste sig med vagn! Skönt att kunna slappna av, är allt annat också fixat inför ankomsten av bebisen?

Det går ju att beställa via Barnens hus vilket det lutar åt att vi gör. Såg att de hade erbjudande under september med att man får med ett MaxiCosi babyskydd vid köp av vagn över 6000 kr. Vi skulle egentligen ta över ett babyskydd som efter vår Kotte ska skrotas men nu utan det åt ett nytt så har vi det ordnat inför nr 2 ;) 
    Vi är väldigt inne just nu på Vagnhärad av alla ställen, bra kommunikationer och området som ska byggas ligger verkligen sådär lantligt och härligt som vi vill. Så det kanske blir att bygga ett hus där =)
    Trivs ni i Gnesta?

Fårskinn kan jag rekommendera! Riktigt mysigt och håller bebisen varm på vintern, fick utav svärmor från en fårfarm utanför Piteå. Så du har sytt ett? Vad använde du för mönster till det??
    Ska börja sy nästa vecka har jag tänkt, har ju ett lapptäcke att fixa :)
    Bra vet jag inte, men jag är bättre på att sy än att sticka! Gör så gott jag kan och det är så kul när det är klart även om jag oftast svär och morrar under tiden jag syr ;) 
  • frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-04 22:06:09 följande:
    Ja hehe, men nu är jag sjukskriven så jag slipper pendlingen. =) YAY!!

Jaa men det är bra!! 6000:- bränner man ju lätt på en vagn!! Det stog mellan Maxi Cosi och Britax babyskydd, det blev Britax. Sen beställde jag adapter till vagnen från en sida som heter toyland.se.... känner du till den? KÄnde mej lite dum som inte kollade sidan innan jag beställde.. :D
    Vagnhärad är supermysigt ju!! Vi kollade där innan vi köpte här i Gnesta. Vi trivs jättebra här!! Enda är väl att det är väldigt svårt att komma in i samhället när man är 08. Känner inte en kotte här tyvärr men hoppas det ska ändras nu när föräldragruppen börjat!! Har en jättetrevlig grupp! =)

Jaha, Piteå! Där känner jag ju folk så kanske kan få nå att åka dit och köpa ett och skicka ner! Vill ha ett riktigt!
    Ja, jag använda mönster från en blogg, här är adressen: junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-besk...
    Gjorde några ändringar och ska sy ett till och då ska jag göra nån ändring till.
    Jag använda ex ingen band där man trär i snöret, utan sydde bara en extra söm innanför, eller vad man säger. =) Sen ska jag göra nästa lite större, tycker den blev så liten när man spände åt snörena. Och sista justeringen är att nederdelen mellan "korvarna" man drar ihop lämnar ett litet glapp i snörat tillstånd, så där tänkte jag förlänga lite, så den delen går längre ner. =)
    Men ett enkelt mönster tycker jag!! Ska testa att sy ett lapptäcke oxå tänkte jag. Sydde även en kudde och en amningskudde. =)
    Man har ju lite tid över om man säger så =) Har lite ideer. Kanske en lapp-nalle, eller vad man säger. =)
    Jag kan inte sticka, är sååå kass!! tror min kreation händer längst in i garderoben för tillfället. =D
    Aldrig hört talas om den sidan, eller så har jag det och glömt bort det :P Ska kolla upp den, tack för tipset! Ja 6000 kr går lätt på en vagn med tillbehör, vi har tur som får vagnen av makens föräldrar (de köpte till hans bror och gör samma till oss) så där sparar vi lite! 
    Jag hoppas att det kan passa oss med Vagnhärad, ändå nära motorvägen också så det blir lätt att ta sig någonstans och så är det inte så långt till Trosa. Vi hade först tänkt Mariefred men det är lite dyrare där ;)
    Nu när jag kommer byta jobb så hoppas jag kunna vara med på lite föräldragrupps tillfällen i Södertälje, känner ingen i stan heller utan närmsta vän bor i Enskededalen :P
    Härligt att du har hamnat i en trevlig grupp!

Vi fick vårt fårskinn från Svensbyn utanför Piteå, gårdsbutiken hette Eufåria ;)
    Ska kolla in det mönstret, har tittat runt lite och försöker hitta ett enkelt och det är bra för min del då att du redan provat sy det, då vet jag att det går! Ser ju mysigt ut med dessa babynest! Amningskudde ska jag få utav en kompis så det slipper jag sy. Jag satsar istället på lapptäcke och nya kuddar till vår säng. Så ska Kotten få en matchande liten prydnadskudde också till sin spjälsäng - totalt onödigt antagligen men gulligt! Plus babynest.. vad använde du för tyg att sy det i?? 
  • frugrahn
    kotten12 skrev 2012-09-05 21:31:38 följande:
    Hej allihopa!
    Kikar in här när jag hinner :)
    Jag gick in i vecka 27 igår, tiden går fort men ändå långsamt :P  Jag tänkte höra om någon vet hur det är med öppnaförskolor i S-tälje? någon som vet om det finns någon? Känner nästan bara folk i Gnesta och där går dom på baby café och annat skoj :)  
    Bra fråga! Det skulle jag också gärna vilja veta =) 
  • frugrahn
    Bella81 skrev 2012-09-06 16:52:24 följande:
    Hej tjejer.... Ännu en täljetjej som gärna hoppar in här.... BF 2/12
    Välkommen! Kul att vår lilla skara stadigt växer =)
  • frugrahn

Nu på morgonen har jag varit hos barnmorskan och fått magen mätt för första gången och hört Kottens hjärtljud också för första gången! Riktigt häftigt, lät verkligen som galopperande hästar!
    Allt såg så bra ut så och nu är första pricken på den framtida kurvan på plats =)
    Fick även vägt mig och jag har sedan inskrivningen gått upp 6 kg vilket känns rimligt även om det är lie konstig känsla att se hur vikten ökar när man är van att se till och hålla den nere på en viss nivå ;)
    Men det är helt klart värt det och så spännande! =)

Vintern kan inte komma snabbt nog <3 

• frugrahn
    Xacka skrev 2012-09-09 19:13:25 följande:
    Här är en till som gärna hoppar på här....bor i Järna, så det är ju nästan Södertälje =) Väntar första barnet som är beräknat till den 9 december.
    Välkommen Xacka!
    spiran86 skrev 2012-09-08 16:23:00 följande:
    Åh är så sämst på fl sedan jag bytte mobil. Måste ta fram datorn känner jag. Här är det v 27+1, och bekräftat från Huddinge nu att 29/11 är det snitt för mig. Längtar massor! Den 27/9 är det 3D/4D ul på tittut ultraljud. Första gången för mig, så sjukt spännande! Samt i oktober (runt då jag är i v32) är det tillväxt ul Mycket att se fram emot.. mest ser jag fram emot november, och lilla tösen!!
    Låter spännande med 3D/4D ul! Du får berätta sedan hur det var =) 

Nu känns det ute att hösten är här så snart kommer det att bli bebisar i den här tråden! Riktigt spännande =) Har i helgen hämtat gamla babykläder som jag hade som liten som vår Kotte också ska få ha, de är långt ifrån ens slitna, och det är roligt tycker jag när saker kan gå i arv och användas av flera generationer. Bland annat så fick vi med en liten vit/grön kofta med matchande mössa som min mamma stickat, kommer vara så varm och söt i vinter!

• frugrahn
    OktoberBebis2012 skrev 2012-09-10 21:47:39 följande:
    Nä det va inte många som hade! Frågade runt lite bland kompisar o så men ingen ville kännas vid.... men, förra veckan kom dom iaf... men på riktigt, vafasiken, hahahaha.... vi har köpt fel babyskydd!!! Det som vi köpt går inte att sätta på vagnen tydligen, om man inte behöver ytterligare en adapter till adaptern så att säga.... suck! Men de e skitsamma... vi kör på den ändå, orkar inte skicka tillbaka... det blir nog bra ändå... =)

Så om nån har en Trille Viper vagn och Britax Babyskydd.... så har jag en adapter till salu. =)

Ja, bidrag är alltid välkommet. Vi fick oxå pengar av sambons pappa, sen köpte mina föräldrar säng med alla tillbehör. Sen skulle vi ha fått pengar frn min mormor oxå men hon är lite konstig så... vi blev utan, men brorsan o hans tjej fick. Konstigt. Anledningen var tydligen att vi mottagit två gåvor av henne innan jag blev gravid, en bil, som INTE går att köra utan 5 års reparationer först och en soffa som hon skulle slänga på tippen ändå.... dom gåvorna blev köpegods istället. Men men, det spelar ingen roll. Vi har alla sakerna nu och ligger lågt ett tag...
    Trosa är ju supermysigt!! Brukar åka dit o fika på sommaren eller ta en glass i hamnen. Där skulle man inte tacka nej till att bo. =)
    Nä... det är svårt att komma in i gemenskapen när man är inflyttad. Som tur va så va det en anna tjej som inte heller va härifrån så... =) helt ensam va man inte.

Eufåria, hehe, då ska jag se hur långt det är dit från dom. Har man tur så... =)
    Ja, mänstret va enkelt. =) det kommer gå fint! Ska köpa sånt där papper man använder och rita eget mänster så man har för nu är det folk som har lagt in beställningar. =)
    Dom har tydligen inte vår version på babynest i Usa.. hade amerikanare på besök i helgen och dom såg ut som fågelholkar när jag började prata om det och visa... haha. Så ska sy ett till som o skicka över.
    Kudde är superfint!! Man ska ha onödiga saker till bebisar!! =)
    Jag köpte först ett rätt billigt tyg, inte bomull.. kommer inte ihåg vad det va, för att testa lite. Men ska köpa finare tyg o sy de andra. Antagligen bomull... fleece kanske blir för varmt, men funkar kanske nu i vinter? Vad tror du?
    Oj då, fel babyskydd var ju surt! Det är verkligen en djungel det där med tillbehör till bebis.. 
    Hur långt är det kvar nu till BF för dig?

Bomull är väl bäst för det används ju inomhus, så kan man reglera värmen med någon liten filt eller så om det behövs. Men fleece är mjukt och skönt =) Tror jag ska sy i bomullstyg i så fall. Har fått höra av maken att jag har en massa idéer för mig och han blir imponerad om jag slutför allt innan bebisen kommer. Filten är färdig nu och jag gör inte om att sticka en filt till ;)

Så vad har de i USA då? kul att du fått beställningar på ditt babynest! ja, det är klart man ska ha lite onödiga prylar till bebisen, det hör till. Försöker att begränsa mig lite och iallafall inte köpa ett på nätet för 1000 :-.. det skulle inte bli poppis hemma!

Ska försöka släpa mig till jobbet nu, är så otroligt trött idag och det var knappt jag reagerade på väckarklockan.. sover inte alls något vidare numera, vaknar vid 4 varje morgon och har sedan svårt att somna om men det är väl kroppens sätt att börja vänja mig antar jag ;) Lång dag på jobbet framför mig dessutom och så ska jag gå och simma en sväng direkt efter.. inte speciellt sugen alls på det men bra att hålla igång kroppen!
  • frugrahn
    mammsilon skrev 2012-09-11 21:16:13 följande:
    hej alla
    jag har verkligen varit helt off hela sommaren gällande datorn, har lixom inte tid!

hur mår ni alla?

jag mår bra, har lite foglossning men är i v.29 nu så det känns som att det börjar närma sig      
    Det är okej mammsilon att du inte varit här i tråden ;) 
    Spännande med vecka 29, du närmar dig verkligen målet nu, tiden går fort samtidigt som den går långsamt tycker jag. Skönt att du mår bra!

Jag mår också bra, trött som tusan men så är det när jag inte får sova ordentligt, Kotten som håller mig vaken ;) Angenämt besvär! 
  • frugrahn
    Smulan1102 skrev 2012-09-13 07:38:11 följande:
    Äntligen vecka 30 :) bebisen rör sig typ hela tiden. Blev dock rädd i början av veckan då jag inte kände något på ett dygn. Vi fick åka in och göra ctg och ulj. Allt såg bra ut! :) ta hand om er!
    Skönt att allt såg bra ut! Spännande med vecka 30! Känns så långt borta men går in i vecka 25 idag så snart är jag också där :)
    Hoppas ni fortsätter att må bra! 
Svar på tråden Vinterbebisar i Södertälje