Inlägg från: Jenna03 |Visa alla inlägg
  • Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

• Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • Jenna03
    Themis skrev 2012-06-30 09:01:44 följande:
    Jag förklarar att vissa djur kan ställa till skada inne i huset eller stickas, och dem slår jag ihjäl om de stör mig.

Men att det klart vore snällast att släppa ut dem.

Getingar och mygg ryker, och en och annan spindel för här är så många så man inte alltid orkar fånga och släppa ut dem.
    Å fy, spindlar är inte roliga! Är du sådan som bara mosar i hushållspapper eller tar du flugsmällan?
  • Jenna03
    jodå skrev 2012-06-30 10:08:12 följande:
    Försöker i första hand fånga med glas och släppa ut. De enda djur jag dödar helt utan dåligt samvete är fästingar, myggor, knott och bromsar. "Mördarsniglar" fångar jag och fryser in. Känns inte helt ok men är nödvändigt om det ska bli några grönsaker. Om en geting skulle vara riktigt svår att fånga in skulle jag nog kunna smälla den också...men inte utan lite ångest.
    Jag försöker visa både med ord och handling att man ska vara snäll mot allt levande, men ibland är det ju omöjligt och då försöker jag förklara varför jag gjorde som jag gjorde. Dottern brukar acceptera mina förklaringar.
    Köpte f.ö. en flugsmälla i förrgår! Vet dock inte riktigt när jag ska använda den men tänker att det är bra att ha hemma:)
    Försöker också släppa ut när jag kan, men flugor tycker jag är lite svåra, flyger så snabbt...
  • Jenna03
    skogsvitter skrev 2012-06-30 10:42:26 följande:
    Jag trodde tråden skulle handla om huruvida man för över rädslor etc på barnen (otroligt vanligt när det gäller kryp). Men så handlade den om att ha flugsmällor hemma! haha

Vi dödar både spindlar, getingar, myggor och andra kryp och det är inte mer med det. Däremot betraktar vi självklart också alla möjliga små kryp utomhus och dottern är numera en riktig liten entomolog och samlar på insekter och kryp som jag aldrig ens sett innan i sina små burkar, helt ok och hon tycker inte alls de är läskiga trots att jag verkligen avskyr kryp men gör mitt bästa för att inte visa det utan låter henne leka bäst hon vill, bara hon inte tar in hela samlingen i huset!
    Nej, det handlar inte så mycket om att föra över rädslor:), mer om att man kanske sänder ut dubbla budskap när man dels säger att man ska vara rädd om allt, för att i nästa stund drämma till med flugsmällan
  • Jenna03
    skogsvitter skrev 2012-06-30 12:27:32 följande:
    Jamen precis. Det finns ju massor av exempel på när djur ställer till med stor skada pga att de hamnat i fel sorts miljö. Mördarsniglar är väl ett väldigt bra exempel på det tycker jag. Ska man bara låta dessa vidriga kryp äta upp alla odlingar, all levande växtlighet på varenda trädgård och i varenda park? Nu är jag glad att vi bor så pass långt norrut så vi slipper mördarsniglarna, men i södra Sverige kan man inte vara sentimental och bara ta hand om dem och flytta lite på dem, då förstör de ju hela tomten...
    Nej, du har nog lite rätt ändå, invasioner ska man ju inte behöva stå ut med:). Däremot kanske man ändå ska försöka bära ut en spindel levande om man kan istället för att bara mosa den, och om en fluga sitter på fönstret kan man ju öppna det istället för att panga till den
  • Jenna03
    jodå skrev 2012-06-30 16:34:48 följande:
    Beror ju naturligtvis på mängden! Om det plötsligt skulle börja krylla av spindlar inomhus (inte i källaren) på samma sätt som det finns flugor på en gård skulle inte jag heller tveka att börja döda. Däremot ogillar jag att döda enstaka stackare som har förirrat sig in eller råkat komma fram precis när jag går förbi...enkelt att fånga in och kasta ut.
    Jag vill att min dotter ska växa upp till en empatisk människa som inte dödar i "onödan". Finns tyvärr gott om skitungar som gillar att dra benen av grodor och likandeKräks Hellre lite överpedagogisk och rosa fluff i överkant än motsatsenGlad (Dottern är dock med och samlar sniglar på kvällarna så lite ond verklighet blir det ju...)
    Precis min tanke, bara mosa dem för att de finns bär mig emot
  • Jenna03
    Utropstecknet skrev 2012-06-30 16:53:09 följande:
    Ni som dödar spindlar, getingar etc. bara för att de är inomhus, varför gör ni det? Spindeln är väl bara att lyfta ut (för er utan fobier) och getingen är väl bara att sjasa ut genom fönstret? Att man drämmer till mygg som biter en eller har flugfångare har jag däremot förståelse för. 
    Nej, nog ska man undvika onödigt dödande. Fast vad som är onödigt är nog olika från person till person...
  • Jenna03
    Natulcien skrev 2012-06-30 17:41:57 följande:
    Jag tog faktiskt i lite. Jag dödar inte alla. Sitter insekten i ett fönster så är det ju lättare att öppna fönstret och schasa ut den. Men är den långt ifrån ett fönster, och det är enklare att döda den, så gör jag det. Flugor behöver man sällan döda heller. De dör oftast av sig själva ganska snabbt inomhus...
    Plus att det blir så kletigt att smälla på fönstret:) Just kletfaktorn har faktiskt mer än en gång avhållit mig från att drämma til
  • Jenna03
    Natulcien skrev 2012-06-30 17:52:59 följande:
    Precis. Samma här. Getingar och stora flugor försöker jag, om möjligt, schasa ut just för att de är så stora och man helst inte vill smeta ut dem....
    För att inte tala om stora husspindlar, de bär jag också ut i ett glas. Blotta tanken på att klämma dem i ett hushållspapper, huu:)
  • Jenna03
    Natulcien skrev 2012-06-30 19:50:52 följande:
    Nej, här dödas inte heller i onödan. Vi respekterar liv och är fulla av empati.
    Låter sunt
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?