Inlägg från: Jenna03 |Visa alla inlägg
  • Jenna03

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

stinurt skrev 2012-07-01 17:16:25 följande:
    antingen dammsugare eller papper.. men oftast får barnen göra det efter att de lekt med den..
    Efter att de lekt med den, huu!
  • Jenna03
    fortsätt paddla skrev 2012-07-01 21:21:05 följande:
    Vi släpper ut allt... nästan!
    Fästingar som katten släpar in tar vi död på. Min ärliga förklaring där är att fästingen inte är bra för någon, den är inte mat, gör ingen nytta, en äcklig parasit som kan ge sjukdomar!
    Förra sommaren hade vi dock lite problem, fick aldrig upp myggnätet för ytterdörren som jämt står öppen. Resulterade i att vi fick in x antal flugor. Flugor kan vara lite äckliga och många är väldigt äckligt. Fick smälla dom i smyg på kvällen eftersom barnen döpte dom.Busan, plutten, och Maja ... dom höll oss sällskap hela sommaren. Tur att flugor ser rätt lika ut...
    Jag har också råkat slå ihjäl en fluga som barnen hade döpt. Det gör jag aldrig mer om kan jag tala om:)
  • Jenna03
    hannis skrev 2012-07-01 22:08:35 följande:
    Jag slår ihjäl getingar och flugor. Sonen brukar vilja hjälpa till att "banka" han med. Ännu så länge behövs inga förklaringar eftersom han bara är 2 år.
    Jag försöker undvika att smälla dem som sitter på fönstren. Bankar du med flugsmällan där också, eller släpper du ut dem om det går?
  • Jenna03
    Meickan skrev 2012-07-01 22:42:37 följande:
    Det enda djur jag tar kål på är fästningar...och kanske myggor om dom sätter sig på mig el mina barn. Resten får vara ifred eller släpps ut!
  • Jenna03
    StaffenAssar skrev 2012-07-02 08:08:05 följande:
    Det finns bara tre kryp som vi tar död på här hemma och det är fästingar, getingar och mygg. Det förklaras enkelt med att man kan bli sjuk av fästingar, att getingar kan stickas så det gör ont (men dödas bara inomhus och om vi inte lyckas få ut dem) och mygg bits och min ena son är dessutom allergisk mot dem. Andra kryp studeras fascinerat och släpps ut (om de är inomhus), men det beror nog mycket på att jag själv alltid har tyckt att det är spännande. Sonen köper förklaringarna utan problem. Svårare med mat och så tycker jag. Han frågade om ägg för någon månad sedan. 'men mamma, ägg är ju hönornas barn' 'mmm' 'hur får man äggen då?' dum som jag var sa jag att man tar dem från hönorna, då blev han jätteupprörd och sa att det är ju verkligen inte snällt att ta hönornas barn så där, hönorna måste ju bli jätteledsna... Då var det svårt att komma på något svar...
  • Jenna03
    Mercurialis skrev 2012-07-02 10:47:07 följande:
    Att köttet vi äter är djur är mina barn också medvetna om.

Det är viktigt, inte alla som vet det idag, tyvärr
  • Jenna03
    Mercurialis skrev 2012-07-02 11:30:50 följande:
    Det kanske är att överdriva lite att säga att båda mina barn är medvetna om det. Men vi hemlighåller det inte. Vi förskönar inte utan vi talar klarspråk om vad det är som ligger på tallriken. 5-åringen förstår. 2,5-åringen gör det inte ... än.

2,5 är kanske lite väl tidigt
  • Jenna03

Jag gör vissa framsteg med den djurvänliga pedagogiken. Viftade nyss ut en fluga istället för att smälla den:)

• Jenna03
    Regnig måndag skrev 2012-07-02 13:25:55 följande:
    Att aldrig ha ihjäl djur är dubbelmoral utan dess like om man samtidigt äter animaliska produkter.
    Jag försöker utgå från att man inte har ihjäl djur bara för att det är kul utan för att det ska ha ett syfte. Tex har man ihjäl flugor inomhus eftersom det sprider smitta, myggor för att slippa bli myggbiten men man har inte ihjäl spindlar inomhus bara för att de är äckliga osv.

Sen tillkommer det delikata problemet att barn förr eller senare vill ta reda på vad döden innebär.   Därför har det hänt att de haft ihjäl en myra eller fluga bara för att se vad som händer.  Och ja, det är motsägelsefullt men samtidigt viktigt.
  • Jenna03

Fast nu har jag smällt två... (men i smyg:)

Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?