Inlägg från: Timisen |Visa alla inlägg
  • Timisen

Kopierat följande beskrivning av det typiska akademikerparet från tråden ovan...men det finns säkert mer kul... :

"Akademikerparet Linda och Fredrik, 33 år, bor i lägenhet i innerstan. Har ett barn på 1,5 år som heter Ester eller Malte.

Nu delar sig min berättelse i två, för jag får olika bilder i huvudet när jag tänker akademiker.

1. Litteraturvetar-akademikerna. Har pluggat litteratur, språk, filosofi eller sociologi och arbetar antingen på sina doktorsavhandlingar eller frilansar som översättare. Har drömmar om att skriva något eget. Bor på söder i en gammal lägenhet med trägolv och högt i tak. Möblerna är en blandning av second-hand och ärvt, med lite inslag av ikea och kanske någon gammal designermöbel som de köpt tokbilligt på en loppis och renoverat själva. Soffan är gammal och sliten men har en marrockansk ullpläd ovanpå så att det inte syns. Barnet har precis börjat på föräldrakooperativ och snart kommer nog nr 2 som kommer att heta Sonja eller Hjalmar. Vagnen är i brun manchester, äkta 70-tal. På helgerna träffar Linda och Fredrik sina vänner, mestadels från universitetet, och äter middag hemma hos någon av dem. Barnen är med förstås och ligger i en hög och sover i föräldrarnas säng. Det dricks rödvin och äts "rustik" mat, typ buef bourgonge (stavning?) alternativt hämtmat från kvarterets indier. Man pratar om institutionen, vem som har strulat med vem, teater, musik och lite barnuppfostran. Vid 2-tiden börjar några spontandansa till någon kufisk reggaemusik. Två av männen sitter i köket, smygröker lite och diskuterar djupa filosofiska frågor. På söndagen går familjen på eftermiddagspromenad, äter brunch på blå porten och ser en Jaques Tati-film på kvällen.

2. Karriär-akademikerna. Har pluggat förvaltning eller ekonomi. Jobbar inom statlig förvaltning eller liknande. Bor i lägenhet i innerstan, fast snarare Vasastan-Östermalm än Söder. Vill inte ha fler barn. Just nu är Fredrik föräldraledig men ska snart börja jobba och då börjar barnet på privat dagis. Lägenheten är nyrenoverad med ljusa väggar, stor soffa i beige eller knallrött och med ett enkelt satsbord i ek framför. Övriga möbler kommer från ROOM, Svenska Hem och från Ikea. Lite äkta konst men inget "svårt". I övrigt Ikea-tavlor med blommor i extrem närbild. Stor vas med tre vita liljor på matsalsbordet. Mycket tekniska prylar i snygg design, Kloss-radio i köket förstås. Istället för dagstidning läser man nyheterna på internet och Dagens Industri på jobbet. Äter sushi eller panini till lunch - ibland även egen matlåda faktiskt. På helgerna åker man och kollar på en ny byrå eller tar båten ut i skärgården - man måste ju komma ut från stan någongång. Både Fredrik och Linda är inflyttade från landsbygden, för jobbets skull. Föräldrarna bor långt bort, alltså är det svårt att fixa barnvakt. Så man träffas mest hemma, ofta bara ett annat par i taget. Äter risotto med parmesan och tryffel, dricker "ett riktigt trevligt rödvin" för under hundra kronor flaskan. Pratar politik och ekonomi, lån och bra/dåliga förskolor och förstås om hur snobbiga Carl och Sofia är som aldrig kan tänka sig att handla på Ikea. "

• Timisen

Även det diskuterades på tråden, en del ansåg det vara >magisterexamen och andra hade BILDNINGSkrav dvs att ekonomer o teknologer o såna som jag trots >180 p inte var akademiker.

Herr Timisen har klippt sig och ser ut som...jaa jag försökte äta upp honom!

• Timisen

Vem gillade Colin Farell? Han är på ztv...

• Timisen

Man kan inte gilla alla...men man får påminna sig om att det kan vara så att det man ogillar hos andra är saker man inte gillar hos sig själv.

Men trångsynt har jag lite svårt att tro att du är

• Timisen

Är det inte extra jobbigt för dina (manliga) kollegor att du är en relativt ung utländsk kvinna???

• Timisen

Vi ska ha barnbesök i helgen...eller förresten inte jag...mannen

• Timisen

Vad du behöver en rejäl turban! En som täcker allt ovanför knäna!

• Timisen

Om man lindar tillräckligt hårt tror jag att det liksom kan strama upp!

Svar på tråden Midsommargänget III