Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • MalinEddie
    Baby1112 skrev 2012-07-03 21:31:08 följande:
    CIO???
    Cry it out. Det innebär att barn (oftast spädbarn) lämnas ensamma att gråta under perioder utan tröst eller närhet i syfte att få bättre sömn. 5-minutersmetoden och SHN är ett par exempel.
  • MalinEddie
    Acelise skrev 2012-07-03 21:23:29 följande:
    Bra där! Tyvärr tror jag många inte vet att det heter just CIO, men det kanske inte gör något!
    Bra initiativ!
    Tack! Jag pratade med en bekant idag som har använt 5-minutersmetoden (sorglig historia) och var dessutom inne och läste på Anna Wahlgrens forum nu på kvällen. Jag kände att jag saknar en tråd på detta forum var likasinnade i denna fråga möts. Jag har varit så enormt trött på allt detta under en period. Det tar på det egna psyket. Idag förändrades dock detta. Tjejen jag pratade med fick en helt annan förståelse för hur metoden kan ha påverkat barnet. Vi hade en väldigt fin diskussion och jag kände att den var viktig både för henne och mig. Det är en väldigt skön känsla när någon faktiskt tänker till innan eller efter och det vill jag vara med och påverka.
    Förstår man inte vad CIO innebär får man googla eller fråga:)
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-03 22:07:02 följande:
    Ja, hur varnar man andra för dessa grymheter? Svårt. Man borde få ut adekvat info. till landets BVC, eftersom många verkar få dessa galna idéer därifrån.

Annars är ju sådana här forum bra för sånt. Så fort en sån tråd dyker upp så får man ju försöka informera och varna.
    Jag tror tyvärr att det är jättesvårt. Det är ju precis som med rekommendationerna gällande bröstmjölk, ersättning och smakportioner. Jag inbillar mig att en majoritet ger fel råd. Det gjordes ju dessutom en undersökning om detta vilket visade att så var fallet. Något liknande borde göras om CIO-metoder och då främst 5-miutersmetoden då den rekommenderas mest. De ska inte rekommendera dessa metoder idag men gör det ändå. Häften om metoden delas ut på flera av landets BVC. Ibland undrar jag om det är av ren lathet. Det kräver mer av dem om de skulle informera föräldrar om alternativa vägar som dessutom kräver mer tid av föräldrarna. De vill vara på föräldrarnas sida och erbjuder en metod som ger snabbt resultat. Hur barnet kan påverkas av något sådant verkar mindre viktigt. Bryr de sig inte eller saknar de helt enkelt kunskapen?

Jag håller absolut med dig om det. Jag tror det att hjälper många barn. Tipsa gärna om trådar här.
  • MalinEddie
    Cello69 skrev 2012-07-03 23:47:52 följande:
    Här finns bra information från Bernt Eckerberg om den sk "femminutersmetoden". Läs vad det handlar om och varför en del behöver hjälp med att få kvälls- och nattrutiner att fungera bättre.
    Jag tvivlar inte på det sista du skriver. Tror du att 5-minutersmetoden är enda lösningen? Det finns ingen som helst anledning att lämna barnet ensamt med sin gråt.
    Jag har självklart läst den hemsidan. Jag har läst ganska mycket om just 5-minutersmetoden faktiskt och dess skapare. Det finns en anledning till att BVC idag inte ska rekommendera denna metod..
  • MalinEddie
    glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
    Om ni vill na ut till andra foraldrar med information om eventuell paverkan av CIO sa tror jag att det vore smart och skriva ngt enkelt infoblad och ga ut med det till lokala BVC, starta lokala grupper med ett vidare natverk. Kanske soka spons fran ngt / nga foretag som vill hanga pa det har? For att tacka kostnad av utskrifter och resor iaf. 

Tack för tipsen. En hemsida är på gång även om jag själv inte har varit så involverad den senaste tiden på grund av annat i livet. Det ska bli ändring på det nu hoppas jag. Känner ni till babywise? Det är CIO-metod som är stor i USA. Nu finns boken också på svenska. Jag har läst den och detta är nog den grymmaste sömnmetod jag har läst om. 3 day sleep-metoden är något värre men den har lyckligtvis inte lika stor spridning här som jag är rädd att babywise kommer få i framtiden. I det stora hela går de ju ut på samma sak men perioderna som barnet tvingas skrika ensamt och åldern på barnen skiljer dessa metoder åt från t.ex 5-minutersmetoden. CIO används på nyfödda barn vars föräldrar är inspirerade av babywise. Det jag ville komma fram till var dock att kritiska röster i USA skapade en hemsida om babywise. Fakta blandas med historier från livet. Den är mycket läsvärd och verkar verkligen nå ut. Erfarenheterna från föräldrar som använt metoden men senare insett att den skadat barnet är mycket intressanta och givetvis hjärtskärande.
    www.ezzo.info/top-resources/voices-of-experience

För övrigt tycker jag att det är intressant att höra hur det ser ut i andra länder så berätta gärna mer. Vi har släkt i Holland och jag upplever att det är vanligt med CIO-metoder också där. Anledningen är ofta att föräldraledigheten är så kort där och att föräldrarna inte vill ha störd sömn när de arbetar. Inte att barnet sover ovanligt för sin ålder.
  • MalinEddie
    glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
    Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!

For oss har det blivit varre de senaste 2 manaderna, jag antar att det ar separationsfasen, sa har inga planer att anvanda ngn skrikmetod just nu, men om det fortfarande ar sahar nar har ar runt ett ar och jag behover borja jobba... sa vet jag faktiskt inte vad jag ska gora... Men det ar en annan trad (som jag inte kommer skriva av radsla for otrevligheter).

Jag upplever tvärtom att de flesta som är emot CIO-metoder ofta har egen dålig erfarenhet av barn och sömn. Själv började jag intressera mig för CIO-metoder av just den anledningen. Jag sökte lösningar och hittade dessa metoder som gick helt emot mina instinkter och allt jag hade läst om spädbarns utveckling. Jag började undra hur de hade fått så stor spridning..
    Jag är inte den typen som säger "stå ut" eller " alla barn tar sig den sömn de behöver" för jag vet hur det är att lida av sömnbrist och ha ett barn som lider av övertrötthet. Jag har till och med förståelse för att man i ren desperation använder en CIO-metod när man inte är vid sina sinnes fulla bruk. Det ursäktar dock inte metoderna som sådana eller gör upplevelsen bättre för barnet. Det ger en viss förståelse för föräldrarna, inte mer. Dessa metoder har inget att göra i ett modernt samhälle och barnets behov av trygghet minskar inte med föräldrarnas sömnbrist.
    Det är lika vanligt, om inte vanligare, att dessa metoder används på spädbarn som sover som just spädbarn eller för att barnet ska sova i egen säng eller somna på egen hand. Handlar det om grava sömnstörningar är inte en metod ett bot heller. Det kan handla om något fysiskt som stör barnet. Besvären finns då kvar även om barnet slutar uttrycka dem eftersom ingen ser eller hör ändå. Man måste försöka tänka längre än sömnen. Barnet tystnar till slut men varför? Hur påverkar det barnets inre trygghet? Fanns det faktiskt en bakomliggande orsak som man valde att blunda för?
    Humana metoder tar tid. De kräver mycket mer av föräldrarna. Barnen protesterar givetvis här också men föräldrarna tvingas se barnet och underlätta för det. Det är nog där problemet ligger ibland med dessa metoder. Man säger ofta att de inte fungerar efter att ha provat en kväll men kan samtidigt låta barnet skrika tre kvällar helt ensamt. Hur går det ihop? Det är svårt att se ett barn ledset. Det ska vara svårt. Det är lättare att gömma sig bakom försvarsmekanismer och lämna barnet ensamt med sin gråt. Du behöver inte ens höra barnet om du inte vill när du använder en CIO-metod. Personligen har jag svårt för regelrätta metoder av alla slag eftersom det är viktigt att se det enskilda barnet. Det är inte fel att inspireras och skapa en egen metod däremot.
    Jag vet att Natucilens bebis har sovit toppenbra hela tiden men hon har istället enorm kunskap om spädbarn:) Det är också något värt, inte bara egna upplevelser vilket är viktigt att komma ihåg.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Jag har haft en period av riktigt usel sömn, d.v.s. stor sömnbrist, inte p.g.a. bebis utan andra, personliga orsaker. Men jag klarade jobbet och vardagen ändå. Det gör man om man måste.
    Människan klarar ofta mer än hon tror.
    Fast det där är olika. Jag har träffat människor som påverkats både psykiskt och fysiskt av sömnbristen. De klarade varken av jobb eller familjeliv under denna period. Lyckligtvis finns det ofta hjälp att få och man ska inte vara rädd att be om den.
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Man får lösa det på något annat sätt.
    För det första är det ju knappast hela livet som bebisen inte sover, utan en period i livet. För det andra är man ju oftast två föräldrar och man får turas om att sova, helt enkelt. Kanske har man ytterligare någon närstående som kan ställa upp emellanåt om det är riktigt illa?
    Det håller jag med om. Det finns så mycket man kan göra som inte innebär att barnet lämnas ensamt att gråta.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:27:21 följande:
    Oh, tack...men ordet 'enorm' tror jag är i överkant... Flört

Men ja, har man en bebis som sover bra möts man ofta av attityden att man inget har att göra i sömntrådar...och att man inte förstår någonting...
    Mycket möjligt. Har inte blivit besviken än i alla fallGlad
    Det stämmer ju inte. Tänk på alla som arbetar med och påverkar andra människor. Det räcker med kunskap, du behöver inte egen erfarenhet även om det underlättar något. Du har ju dessutom haft sömnbrist själv och det är ju just det man tror att du inte förstår. Du behövs i dessa sömntrådar.
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder