glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!
For oss har det blivit varre de senaste 2 manaderna, jag antar att det ar separationsfasen, sa har inga planer att anvanda ngn skrikmetod just nu, men om det fortfarande ar sahar nar har ar runt ett ar och jag behover borja jobba... sa vet jag faktiskt inte vad jag ska gora... Men det ar en annan trad (som jag inte kommer skriva av radsla for otrevligheter).
Jag upplever tvärtom att de flesta som är emot CIO-metoder ofta har egen dålig erfarenhet av barn och sömn. Själv började jag intressera mig för CIO-metoder av just den anledningen. Jag sökte lösningar och hittade dessa metoder som gick helt emot mina instinkter och allt jag hade läst om spädbarns utveckling. Jag började undra hur de hade fått så stor spridning..
Jag är inte den typen som säger "stå ut" eller " alla barn tar sig den sömn de behöver" för jag vet hur det är att lida av sömnbrist och ha ett barn som lider av övertrötthet. Jag har till och med förståelse för att man i ren desperation använder en CIO-metod när man inte är vid sina sinnes fulla bruk. Det ursäktar dock inte
metoderna som sådana eller gör upplevelsen bättre för barnet. Det ger en viss förståelse för föräldrarna, inte mer. Dessa metoder har inget att göra i ett modernt samhälle och barnets behov av trygghet minskar inte med föräldrarnas sömnbrist.
Det är lika vanligt, om inte vanligare, att dessa metoder används på spädbarn som sover som just spädbarn eller för att barnet ska sova i egen säng eller somna på egen hand. Handlar det om grava sömnstörningar är inte en metod ett bot heller. Det kan handla om något fysiskt som stör barnet. Besvären finns då kvar även om barnet slutar uttrycka dem eftersom ingen ser eller hör ändå. Man måste försöka tänka längre än sömnen. Barnet tystnar till slut men varför? Hur påverkar det barnets inre trygghet? Fanns det faktiskt en bakomliggande orsak som man valde att blunda för?
Humana metoder tar tid. De kräver mycket mer av föräldrarna. Barnen protesterar givetvis här också men föräldrarna tvingas
se barnet och underlätta för det. Det är nog där problemet ligger ibland med dessa metoder. Man säger ofta att de inte fungerar efter att ha provat en kväll men kan samtidigt låta barnet skrika tre kvällar helt ensamt. Hur går det ihop? Det är svårt att se ett barn ledset. Det ska vara svårt. Det är lättare att gömma sig bakom försvarsmekanismer och lämna barnet ensamt med sin gråt. Du behöver inte ens höra barnet om du inte vill när du använder en CIO-metod. Personligen har jag svårt för
regelrätta metoder av alla slag eftersom det är viktigt att se det enskilda barnet. Det är inte fel att inspireras och skapa en egen metod däremot.
Jag vet att
Natucilens bebis har sovit toppenbra hela tiden men hon har istället enorm kunskap om spädbarn:) Det är också något värt, inte bara egna upplevelser vilket är viktigt att komma ihåg.