• lövet2

Vi som är emot CIO-metoder

glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
    Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!

Det där hänger ju också en hel del på hur man ser på det där med småttingars sömn. Det du beskriver ser jag inte som ett sömnproblem utan som något rätt normalt. När jag själv varit i den sitsen, så har jag bara anpassat min vardag litegrand för att få det att funka. Det är en så pass kort period, så jag tycker inte det är så mycket att bråka om ...
  • lövet2
    gabardin skrev 2012-07-04 20:16:02 följande:
    Intressant, vilka små anpassningar är detta? Som kan kontra nästan ett år utan längre sammanhängande sömn? Du får det att låta väldigt enkelt så jag blir nyfiken.
    *Jag har inte lagt någon energi på att få babyn att somna utan bröstet, för det har liksom inte funnits någon anledning. Varför ändra på något som funkar?
    *Sover babyn inte vidare i en säng, så har jag lagt babyn någon annanstans. Kanske i liggvagnen i köket, eller på lekfilten i vardagsrummet. Någonstans där babyn inte känt sig ensam om den vaknat till. I stället för att springa ut och in i sovrummet, så har jag kanske suttit på golvet bredvid filten och sett en film, och så har jag bara klappat babyn lite i rumpan om den vaknat.
    *På nätterna har jag haft babyn hos mig i sängen. I stället för att kliva upp på nätterna och få långa avbrott i sömnen, så har jag vaknat till, lagt babyn vid bröstet och somnat om. 10 avbrott på 5 sekunder vardera per natt, är inte så betungande.
    *På helgerna har maken fått kliva upp på morgnarna, medan jag har tagit igen sömn. Jag har också gärna lagt mig en kvart här och där när han varit hemma.
  • lövet2
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:00:29 följande:
    Det du pratar om, lövet, det tycker jag är att ha det ganska lätt. Jag har också sövt mitt barn vid bröstet och det gör jag än idag, vid snart 22 månader. Det har ändå regelbundet tagit två timmar av rymmande och rullande. Ikväll har jag försökt fram och tillbaka i tre timmar. Länge vaknade han sedan 3-4 gånger i timmen innan jag lade mig bredvid honom. Han kan inte somna någon annanstans än i sovrummet eftersom han blir för nyfiken. Kombinera det med att behöva stiga upp på morgonen och prestera. Läsa, skriva, ha grupparbeten, ha något vettigt att säga så att du blir godkänd. Du är så trött att det du läser inte riktigt fastnar. Och så vidare.

Jag blir så leds på att höra att sömnbrist är ingenting.
    Jag skrev ju också att jag inte betraktade det där som ett problem. När man har riktiga sömnproblem, så får man verkligen användning för sin fantasi, och det gäller att tänka utanför ramarna. Särskilt om det finns fler i familjen som behöver sin sömn.
    Vi hade en som sov 24-06 varje natt ungefär och sedan kompenserade det med att sova 2x2 timmar på dagen. Det blev rätt tungt efter ett tag, men visst gick det också. Jag tog bl a igen sömn genom att alltid åka buss i stället för bil om det gick, och då få mig en tupplur på bussen. Det är märkligt vad man kan somna enkelt på konstiga ställen om sömnbristen är tillräckligt stor!
  • lövet2
    glenda skrev 2012-07-05 00:39:12 följande:
    -Jag har inte "brakat" om att min son inte sover mer an 20-30 minuter sjalv - det ar inget stort problem for oss an. Men - om han fortf ar sahar nar jag maste borja jobba gar det inte att ta igen somn pa bussen eller andra lite i vardagen, eller ordna pa annat satt for att fa det att funka- om jag ar pa jobbet klockan 10 och klockan 2 - hur kan jag da samtidigt amma min son till somns? Det gar liksom inte! Inte ens varldens basta supermorsa kan vara pa tva stallen samtigigt. Hanger ni med? Eftersom han bara somnar vid brostet sa spelar det inte ens ngn roll att jag ar ensam vardnadshavare som inte har familj eller vanner som kan stalla upp. Det underlattar ju saklart inte som det ar nu (eftersom jag ocksa maste laga mat, diska, tvatta, duscha och dammsuga ngn gang ibland precis som alla som lever i parforhallanden), men har ingen som helst betydelse om jag inte skulle vara med min son under dagen.

Mellan 9 månader och 1 år hinner det hända mycket. Många barn slutar faktiskt självmant med amningen under den perioden, och andra barn bestämmer sig bara för att sova över nattamningarna. Sedan blir det en stor skillnad när barnet övergår från att sova 2-3 ggr/dag till bara 1 gång/dag. Plötsligt är det då bara en enda gång om dagen då ni måste hitta en annan lösning när han ska sova, och den enda gången kommer han att vara väääldigt trött och lättsövd. Vagnen funkar då för de flesta, och annars kan det gå t ex att under några dagar låta honom somna under bilkörning (bara som en övergång). Funkar det så är det bra!

Sedan är det också så, att när någon annan ska söva (ska du ha barnflicka, dagis eller vad?) och bröstet inte finns till hands, så brukar plötsligt flaskan gå alldeles utmärkt. Inte när du är där, utan bara när det är någon annan som söver.

Nattmålen är en annan sak, men ta inte ut något elände i förskott, för på 3 månader finns som sagt var chansen att allting löser sig självt ...
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder