• Kjell2

Förslag på kolhydratfattig kost. Svårt.

tjejhalmstad skrev 2012-07-04 06:44:48 följande:

Vad äter alla andra till frukost och lunch?

Det jag iallafall äter nu/varierar på är.

frukost 6,00-8,00: 3knäckebröd/ 3-4riskaka/ havregrynsgröt / fil med tex hallon/ egetbakat grovbröd

Lunch 12,00-14,00: "äggröra m.bacon / Hallonsmoothie/ Havregrynsgröt / Macka / Sallad (isbergssallad,gurka,majs,bacon,solroskärnor,dress ing. lök)  

Då du är väldigt begränas i vad du äter kanske det är en bättre idé att göra tvärt om. Lista vad du äter och stryk allt med högt kolhydrat innehåll och ersätt med sånt med lite kolhydrater.

Om du kan acceptera lite kolhydrater är ett förslag:
    Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och lite färsk frukt eller fil med osötad mussli plus extra nötter och frön
    Lunch:  Äggröra+bacon
    Middag: Kyckling/kött plus mycket grönsaker
  • Kjell2
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 13:43:27 följande:
    Roligt att det kom in fler som skrev förslag.

Ja vet att jag är väldigt kräsen. Har försökt äta massa saker tex. fisk, skaldjur men det är verkligen så äckligt. Samma med kokta ägget. Annars hade sånt ju varit en jätte bra lösning till luncherna då man vill slänga ihop nått snabbt, nyttigt.

Kommer inte dra ner på kolhydrater helt då det helt enkelt blir för svårt för mig att komma på vad jag ska äta. Men undsviker pasta,ris, äter mycket mindre potatis,morötter som vi har till kvällsmaten.

Ska köpa den ryskayoughurten och prova den med hallonen och ta det till frukost. Köpte även på mig finncrisp idag och testade till lunchen nu, men hur många ska man äta? Alltså för att de ska vara okej för en måltid?    

Jag har även bakat lchf bröd 2 olika om jag inte minns fel, men de var alldeles för svampiga i konsistensen så tyvärr åt varken jag eller sambon det. Men får ta och söka vidare efter andra recept.     
    Ska du minska på kolhydraterna bör du verkligen undvika alla former av spannmålsbaserat bröd, ex finncrisp. Att äta finncrisp till lunch är inte helt lysande. Kör istället på ägg och bacon. Eller en sallad på grönsaker, kött  och yogurtsås.
  • Kjell2
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 19:15:46 följande:
    Men om man säger så här då.. Ska ju försöka undvika brödet, men om jag ska äta nått liknande istället vad är då bäst, ta några finncrisp, sportknäcke etc. ?
    Ska du nu äta lågkolhydrat så undvik knäckebröd och  finncrisp, innehåller väldigt hög energiprocent kolhydrater.. Satsa istället på tex ägg och bacon som du själv skrev tidigare.
Svar på tråden Förslag på kolhydratfattig kost. Svårt.