Min fru hatar min släkt
Anonym (Orkar inte) skrev 2012-07-04 13:43:04 följande:
Kan lägga till, för er av er som förespråkar "träffa dom själv"Fyller 40 om 2 år, kommer nog ha en stor fest. Bjuder jag min släkt ? Eller ber jag henne hålla sig undan.
Barnens kalas, bjuder jag inte deras barn ? Osv Osv
Högtider, osv osv
Berätta gärna hur ni har löst dessa situationer ? Hur berättade ni för era släktingar ? Min Fru/Man gillar er inte därför vill hon/han inte träffa er ?
Du bjuder in din släkt och förutsätter att din fru också vill vara med och fira din fyrtioårsdag. Om hon har sådana problem att umgås med dina släktingar en enda dag att hon avstår från att vara med får det vara upp till henne. Det är inget du ska ta ansvar för, absolut inte be henne hålla sig borta. Skulle hon verkligen säga att hon inte vill vara med om släktingarna kommer så är ett beklagande "vad jättetråkigt att du inte vill vara med" det rimliga svaret.
(Jag utgår från vad du skriver och spekulerar inte några hemska handlingar från din släkts sida som skulle göra ett vägrande att fira jämn födelsedag förståeligt.)
i "normala" sociala sammanhang tycker jag det är upp till henne. Man behöver inte vara siamesiska tvillingar. Du kan inte kräva att hon ska följa med dig och hälsa på men du kan besöka dina släktingar utan henne, med eller utan barn. Vill du kunna bjuda hem dem någon gång borde hon kunna vara generös nog att acceptera detta även om hon själv skulle välja att inte vara med. Roligare hade varit om de trivts ihop men nu är det inte så.
Tycker inte du behöver göra några förklaringar inför din släkt; din fru är vuxen och får sköta sådant själv. "NN ville inte följa med idag." borde räcka och är de påstridiga nog att inte nöja sig med ett vagt "hon hade väl något att göra" eller ett mer rättframt "hon ville stanna hemma idag" så får du väl med ett leende be dem att fråga henne själva då för du vet inte.