• Anonym (vill inte)

Han vill tvinga mig att dansa square dance

Min man är fanatiskt intresserad av alla former av amerikansk kultur, från cowboys & indianer till Elvis, till raggarbilar till, ja, you name it.

Nu har han fått för sig att vi ska börja en square dance-kurs tillsammans och anmält oss utan att fråga mig om jag ens ville först. Inte nog med det, han har också köpt som han säger "fina kläder" till oss. För min del innebär det att jag fått en kort vit klänning med stora puffärmar och en underkjol med hur många tyll lager som helst, det ingår också en liten hätta och så kallade "pettipants" som egentligen är samma sak som ankstjärtstrosor som bebisar har, med spetsar på hela stjärten. Själv köpte han sig en vit westernskjorta med halsspänne med buffel och en cowboyhatt.

Jag känner mig urfånig i de där kläderna och vill inte alls ha dem på mig, jag ser ut som en treåring från "Toddlers & Tiaras" tycker jag. Och då säger jag det till honom och föreslår att vi kan gå på linedance i stället där det inte är en så löjlig klädkod, men då blir han jättesur och tycker att jag är otacksam och inte kan ställa upp på ett gemensamt intresse. 

Vad göra? Vägra och riskera husfriden i ett år eller så eller ställa upp för att han så gärna vill? Jag tycker om att dansa men jag vill inte se ut som en bebis.

• Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance
  • Anonym (lisa)

Dansen kanske är kul för dem som gillar det.

Men det låter ju helt klart som han bara tagit en skördetröska och kört över dig i 100km/t.... Inte okej!!!!!  

Och nej, du ska inte ställa upp om du inte vill. Men kanske kan ge det en chans? Gå en gång, och ha de kläder du vill ha på dig. Är det skoj, så kanske du fastnar, är det inte vad du vill, tja då har du i alla fall testat och har grund för ditt nej.

• Coyote

Känner du för att du vill prova att dansa så gör det, men skit i att ha kläderna på dig.

• Anonym

"ställa upp på ett GEMENSAMMT intresse" - förutsätter inte det att båda vill?!

Du har ju till och med föreslagit ett alternativ! Stå på dig! 

• Anonym

Hahahahahahha! Du har verkligen ett målande sätt att beskriva det på! 

Jag tycker att man pratar med varandra innan man bestämmer en sådan sak. Linedance kan säkert vara kul men inte en chans att jag skulle ta på mig de där utstyrslarna som ser ut som en blandning av kostymerna från "Bästa Lilla Horhuset i Texas" och "Toddlers and Tiaras". Aldrig. I så fall fick min man ha på sig stringkalsong och cowboychaps samt bar överkropp för att matcha i fånighet. 

• SupersurasunkSara

Fick lite peddokänning av din beskrivning.. På allvar, har de såna underbyxor på sig? Eller är det bara nån fantasi din man har som han förklär med square dance??!!

Köp egna kläder om du inte vill ha de han har köpt, lämna tillbaka dem och kolla efter egna, alt sg att du gärna dansar men aldrig i livet tar på dig så fula kläder.
    Har sett square dance och deras kjolar, men aldrig tänkt på om de har bebistrosor på dig...

• Anonym (vill inte)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-04 17:16:49 följande:
    Fick lite peddokänning av din beskrivning.. På allvar, har de såna underbyxor på sig? Eller är det bara nån fantasi din man har som han förklär med square dance??!!

Köp egna kläder om du inte vill ha de han har köpt, lämna tillbaka dem och kolla efter egna, alt sg att du gärna dansar men aldrig i livet tar på dig så fula kläder.

Har sett square dance och deras kjolar, men aldrig tänkt på om de har bebistrosor på dig...

Jodå, det har de. De kommer direkt från värsta fina dansaffären.
  • Anonym (vill inte)
    Anonym skrev 2012-07-04 17:12:43 följande:
    Hahahahahahha! Du har verkligen ett målande sätt att beskriva det på! 

Jag tycker att man pratar med varandra innan man bestämmer en sådan sak. Linedance kan säkert vara kul men inte en chans att jag skulle ta på mig de där utstyrslarna som ser ut som en blandning av kostymerna från "Bästa Lilla Horhuset i Texas" och "Toddlers and Tiaras". Aldrig. I så fall fick min man ha på sig stringkalsong och cowboychaps samt bar överkropp för att matcha i fånighet. 

Kanske skulle föreslå det. ;)
  • Knyppla

Min första reaktion var att jag också blivit grinig men så tänkte jag lite mer på saken och kom på några positiva saker:
    1, han vill prova något nytt intresse, och istället för att bara köra på själv så inkluderar han dig.
    2, han ser nog kläderna som en present, han kanske ville överraska dig, inte tvinga dig till något du inte vill.

Självklart är det viktigt att vara överens och att inte göra saker man mår dåligt över, ville bara ge lite perspektiv :)

• Paddil

Hej TS! Berätta för din man att om han, eller ni båda, nu påbörjar en kurs i square dance, så har man aldrig utstyrseln på sig vid kurstillfällena. De kläderna används bara när man är "ute" och dansar, dvs på av någon square dance-klubb arrangerad dans. Eller på offentlig uppvisning. För att kunna dansa ute på arrangerad dans behövdes på min tid minst en termins kurs, då kan man dansa på lägsta nivån på de evenemang som tillhandahåller det. Om ni ska gå kurs, gå för allt i världen inte dit med full mundering! Ha vanliga kläder, vilka som helst. /fd aktiv squaredansare, dock ej aktiv sedan ca 10 år tillbaka!

Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance