• Anonym (vill inte)

Han vill tvinga mig att dansa square dance

Min man är fanatiskt intresserad av alla former av amerikansk kultur, från cowboys & indianer till Elvis, till raggarbilar till, ja, you name it.

Nu har han fått för sig att vi ska börja en square dance-kurs tillsammans och anmält oss utan att fråga mig om jag ens ville först. Inte nog med det, han har också köpt som han säger "fina kläder" till oss. För min del innebär det att jag fått en kort vit klänning med stora puffärmar och en underkjol med hur många tyll lager som helst, det ingår också en liten hätta och så kallade "pettipants" som egentligen är samma sak som ankstjärtstrosor som bebisar har, med spetsar på hela stjärten. Själv köpte han sig en vit westernskjorta med halsspänne med buffel och en cowboyhatt.

Jag känner mig urfånig i de där kläderna och vill inte alls ha dem på mig, jag ser ut som en treåring från "Toddlers & Tiaras" tycker jag. Och då säger jag det till honom och föreslår att vi kan gå på linedance i stället där det inte är en så löjlig klädkod, men då blir han jättesur och tycker att jag är otacksam och inte kan ställa upp på ett gemensamt intresse. 

Vad göra? Vägra och riskera husfriden i ett år eller så eller ställa upp för att han så gärna vill? Jag tycker om att dansa men jag vill inte se ut som en bebis.

• Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance
  • Kegge

Alltså haka inte upp er på anktrosorna de är endast för att inte visa de egna trosorna om man snurrar eller så, du har alltså dina vanliga trosor sen strumpbyxor om du nu använder det sen pettipantsen utanpå! När jag använde squaredance kjol hade jag de med lite ben på helt oki! Såndär hätta på huvudet har ingen. Har en kompis som syr sina klänningar själv och det är inte ett dugg cowboysiga utan riktigt snygga klänningar! Vi brukar käka när vi är på dans och hinner man inte byta om slänger man av sig underkjolen så ser det ut som vilken kjol som helst. Tyget behöver inte vara ryshpyshigt volanger hit och dit hästar osv utan det du tycker! Nä ni får nog ta å kolla upp lite riktiga squaredancesidor i Sverige inte Amerika där är det lite "värre"! Danslektionerna kan du komma i träningsoverall om du vill och dessa danskläder används där det står att det ska vara traditionellt men går även med proper klädsel vilket betyder snyggt klädd tex vanlig lite längre kjol! Och som nybörjare förväntar sig ingen att du köpt kläder redan är ju inte vrålbilligt. Så omordent är det inte. Kläderna skrämmer bort folk vi vet men vatusan skulle det dansas samba eller vals eller så i byxor hur tråkigt skulle det va? ;) Nu tävlas det inte i Squaredance men kul me kläderna ändå lite. Jag som sagt har övergett den stora kjolen finns så många snygga långa kjolar westerninspererat eller ej som funkar fint! Nu skriver kag med stora bokstäver : HÄNG INTE UPP ER PÅ KLÄDERNA SJÄLVA DANSEN ÄR SKIT KUL OCH ALLT MAN FÅR I VÄNSKAP UTANFÖR DANSEN! :) jag började när jag var 13 år idag är jag 35 och kommer aldrig sluta dansa även om det blir mindre just nu när man har barn! :)

Son 070630 & Dotter 090710!
  • Insatt
    Il principale skrev 2012-07-06 14:27:46 följande:
    Men trosorna ingår ju i kostymen! Klart hon ska ha sådana!
    Jag tycker hon ska ha string och snurra massor!!!
  • Anonym

tycker det mer handlar om hur han bokat detta utan att ens prata med henne innan utan bara utgått från att hon givetvis skulle ställa upp på detta.
    kommunikationsmiss....

kan hända TS hade velat om hon fått chansen att förbereda sig (minus de töntiga kläderna då)

Min man gjorde nåt liknande i början av vår relation, anmälde mig till en grej...sen glömde han tala om det för mig för det var så långt i förväg. Rätt vad det var ringde det en person till mig och undrade om stl, för det skulle vara vissa kläder här också. Jag var som ett frågetecken, sa att det måste blivit nåt fel.
    När mannen kom hem (detta var innan vi bodde ihop) frågade jag och då kom förklaringen. Han var superförvånad över att jag var arg! Han hade bara tänkt att det var ett bra tillfälle att få tid tillsammans för annars skulle vi knappt kunna ses den veckan då han var upptagen men den här aktiviteten. Jag menade ju att man frågar först! och jag var heller inte med....han var möjligen lite besviken men han har aldrig gjort så nån mer gång så det var bra på lång sikt:)

• Kegge

Sant! Han kunde ha frågat först! Skulle inte heller bli så glad om maken kom och ville jag skulle klä mig i brottningsdräkt för han anmält mig till kurs eller nått annat med annorlunda klädsel! ;) Skulle han överraska kunde han köpt blommor! Och för den delen har han inte tänkt på att det tar ett tag innan man kan första nivån på dansen och sen är det lite synd om du inte tycker det är kul och han har köpt kläder men det är ju hans problem! ;) Lycka till och känner du att du vill testa dansen gör det om du tycker blä ja men få över honom på linedance då en kompromiss för linedance är oxå himla kul och där finns det tävlingar om man vill delta i sånt oxå! :)

• Kegge

Och du köp en lång kjol istället som är lite western mönster i å säg såhär kommer jag vara klädd om jag fortsätter dansa sen får du se ut hur du vill! ;) då har du försökt och han kan inte säga nått om att du förstör ett gemensamt intresse eller hans intresse! Du vet karlar tänker på ett annat sätt han ville nog väl men nja klädseln är väl inte det första man fixar han vet nog inte själv riktigt vad det handlar om! Ta med honom på linedance efter du provat squaredance och köp honom en cool skjorta och säg nu är det din tur! ;) fast linedance tränar man oxå i typ byxor och tshirt det är svettigt det med! ;)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 15:06:58 följande:
    tycker det mer handlar om hur han bokat detta utan att ens prata med henne innan utan bara utgått från att hon givetvis skulle ställa upp på detta.

kommunikationsmiss....

kan hända TS hade velat om hon fått chansen att förbereda sig (minus de töntiga kläderna då)

Min man gjorde nåt liknande i början av vår relation, anmälde mig till en grej...sen glömde han tala om det för mig för det var så långt i förväg. Rätt vad det var ringde det en person till mig och undrade om stl, för det skulle vara vissa kläder här också. Jag var som ett frågetecken, sa att det måste blivit nåt fel.

När mannen kom hem (detta var innan vi bodde ihop) frågade jag och då kom förklaringen. Han var superförvånad över att jag var arg! Han hade bara tänkt att det var ett bra tillfälle att få tid tillsammans för annars skulle vi knappt kunna ses den veckan då han var upptagen men den här aktiviteten. Jag menade ju att man frågar först! och jag var heller inte med....han var möjligen lite besviken men han har aldrig gjort så nån mer gång så det var bra på lång sikt:)

Påminner mig om Sonja Åkessons "kommer hem och är snäll"-dikt.
  • Anonym
    Kegge skrev 2012-07-06 15:00:10 följande:
    Alltså haka inte upp er på anktrosorna de är endast för att inte visa de egna trosorna om man snurrar eller så, du har alltså dina vanliga trosor sen strumpbyxor om du nu använder det sen pettipantsen utanpå! När jag använde squaredance kjol hade jag de med lite ben på helt oki! Såndär hätta på huvudet har ingen. Har en kompis som syr sina klänningar själv och det är inte ett dugg cowboysiga utan riktigt snygga klänningar! Vi brukar käka när vi är på dans och hinner man inte byta om slänger man av sig underkjolen så ser det ut som vilken kjol som helst. Tyget behöver inte vara ryshpyshigt volanger hit och dit hästar osv utan det du tycker! Nä ni får nog ta å kolla upp lite riktiga squaredancesidor i Sverige inte Amerika där är det lite "värre"! Danslektionerna kan du komma i träningsoverall om du vill och dessa danskläder används där det står att det ska vara traditionellt men går även med proper klädsel vilket betyder snyggt klädd tex vanlig lite längre kjol! Och som nybörjare förväntar sig ingen att du köpt kläder redan är ju inte vrålbilligt. Så omordent är det inte. Kläderna skrämmer bort folk vi vet men vatusan skulle det dansas samba eller vals eller så i byxor hur tråkigt skulle det va? ;) Nu tävlas det inte i Squaredance men kul me kläderna ändå lite. Jag som sagt har övergett den stora kjolen finns så många snygga långa kjolar westerninspererat eller ej som funkar fint! Nu skriver kag med stora bokstäver : HÄNG INTE UPP ER PÅ KLÄDERNA SJÄLVA DANSEN ÄR SKIT KUL OCH ALLT MAN FÅR I VÄNSKAP UTANFÖR DANSEN! :) jag började när jag var 13 år idag är jag 35 och kommer aldrig sluta dansa även om det blir mindre just nu när man har barn! :)

Smaken är som ankbaken. ;)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 14:41:46 följande:
    Det framgår av trådstarten.

Det verkar ju som någon skrev, bara vara en ursäkt att montera ihop en bäbisutstyrsel, av sexuella skäl. Hätta, barnklänning och ankstjärtstrosor - kom igen liksom.

Fast det är ju faktiskt den stilen, det tycker ju till och med de som redan dansar om jag förstått et rätt, att det skrämmer bort folk som kegge skriver. Själv älskar jag snurrkjolar så jag skulle gärna ha en, men jag är jättedålig på att dansa tyvärr.
  • Anonym (vill inte)
    Anonym skrev 2012-07-06 17:35:38 följande:
    Fast det är ju faktiskt den stilen, det tycker ju till och med de som redan dansar om jag förstått et rätt, att det skrämmer bort folk som kegge skriver. Själv älskar jag snurrkjolar så jag skulle gärna ha en, men jag är jättedålig på att dansa tyvärr.

Jag kan ha snurrkjol men då vill jag själv bestämma det.
  • pigglet
    Kegge skrev 2012-07-06 10:19:30 följande:
    Pigglet kom igen börja igen! Vi kanske ses! ;) Det är ff party efter de stora festivalerna och för de som vill äre oftast vanlig dans då! :)
    Närmasta klubb nu för tiden ligger 13 mil bort, tror jag. Där på 90-talet var det värsta uppsvinget här i norr och det fanns klubbar överallt och medelåldern var låg (här i Skellefteå var vi nog flest tonåringar tror jag), men nu är det helt dött.   :(
Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance