• Anonym (vill inte)

Han vill tvinga mig att dansa square dance

Min man är fanatiskt intresserad av alla former av amerikansk kultur, från cowboys & indianer till Elvis, till raggarbilar till, ja, you name it.

Nu har han fått för sig att vi ska börja en square dance-kurs tillsammans och anmält oss utan att fråga mig om jag ens ville först. Inte nog med det, han har också köpt som han säger "fina kläder" till oss. För min del innebär det att jag fått en kort vit klänning med stora puffärmar och en underkjol med hur många tyll lager som helst, det ingår också en liten hätta och så kallade "pettipants" som egentligen är samma sak som ankstjärtstrosor som bebisar har, med spetsar på hela stjärten. Själv köpte han sig en vit westernskjorta med halsspänne med buffel och en cowboyhatt.

Jag känner mig urfånig i de där kläderna och vill inte alls ha dem på mig, jag ser ut som en treåring från "Toddlers & Tiaras" tycker jag. Och då säger jag det till honom och föreslår att vi kan gå på linedance i stället där det inte är en så löjlig klädkod, men då blir han jättesur och tycker att jag är otacksam och inte kan ställa upp på ett gemensamt intresse. 

Vad göra? Vägra och riskera husfriden i ett år eller så eller ställa upp för att han så gärna vill? Jag tycker om att dansa men jag vill inte se ut som en bebis.

• Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance
  • Anonym

Nu har jag bildgooglat på square dance

Vilka extremt fula kläder och det såg faktiskt peddo ut.

No way att jag någonsin tagit på mig något sådant.

• Paddil

Ang pettypantsen - de är inte menade att vara peddoaktiga När man dansar med de stora, vida underkjolarna på sig, så snurrar de och kjolen står rakt ut. Allt under kjolen syns då och pantsen döljer trosorna. För ja, man har alltså vanliga trosor på sig under, de flesta brukar sedan ha strumpbyxor på, och sist har man pettypantsen över det. Brukligt är också att man har ett matchande strumpeband på höger ben. Förlåt mina knastertorra inlägg på din trådstart, men jag tänker att det kunde passa med lite relevant info om kläderna. Och att ni inte ska gå dit och "göra bort er" på kurs, som nybörjare, genom att ha hela stassen på Square dance är för övrigt en himla kul dans, kräver mycket tankeverksamhet av dansaren, men jag vet att det ses som rätt töntigt

• Paddil

Förresten, vad är det för en liten hätta?! Har aldrig sett under mina ca tio år som dansare!

• Nape

Lämna tillbaka maskeradkostymen och köp kläder du kan tänka dig att ha på dig. Aldrig i livet att jag klätt ut mig i nåt jag inte vill ha på mig.

• Anonym (vill inte)
    Paddil skrev 2012-07-04 18:14:48 följande:
    Förresten, vad är det för en liten hätta?! Har aldrig sett under mina ca tio år som dansare!
    Men det är typ "lillahusetpåprärien" om du fattar, en bahutt eller vad det heter.
  • Anonym (vill inte)
    Paddil skrev 2012-07-04 17:52:51 följande:
    Hej TS! Berätta för din man att om han, eller ni båda, nu påbörjar en kurs i square dance, så har man aldrig utstyrseln på sig vid kurstillfällena. De kläderna används bara när man är "ute" och dansar, dvs på av någon square dance-klubb arrangerad dans. Eller på offentlig uppvisning. För att kunna dansa ute på arrangerad dans behövdes på min tid minst en termins kurs, då kan man dansa på lägsta nivån på de evenemang som tillhandahåller det. Om ni ska gå kurs, gå för allt i världen inte dit med full mundering! Ha vanliga kläder, vilka som helst. /fd aktiv squaredansare, dock ej aktiv sedan ca 10 år tillbaka!

Okej det hade han nog ingen aning om. Han tar alltid i så förbaskat. <ska det vara så ska det liksom.
  • Anonym (vill inte)
    Paddil skrev 2012-07-04 18:11:48 följande:
    Ang pettypantsen - de är inte menade att vara peddoaktiga När man dansar med de stora, vida underkjolarna på sig, så snurrar de och kjolen står rakt ut. Allt under kjolen syns då och pantsen döljer trosorna. För ja, man har alltså vanliga trosor på sig under, de flesta brukar sedan ha strumpbyxor på, och sist har man pettypantsen över det. Brukligt är också att man har ett matchande strumpeband på höger ben. Förlåt mina knastertorra inlägg på din trådstart, men jag tänker att det kunde passa med lite relevant info om kläderna. Och att ni inte ska gå dit och "göra bort er" på kurs, som nybörjare, genom att ha hela stassen på Square dance är för övrigt en himla kul dans, kräver mycket tankeverksamhet av dansaren, men jag vet att det ses som rätt töntigt
    Oki jag förstår men jag skulle i alla fall skämmas ihjäl. Även om jag tror dansen i sig kan vara kul.
  • Anonym (vill inte)
    Anonym skrev 2012-07-04 17:49:21 följande:
    Pics or it didnt happen

Nä du så roligy ska vi inte ha det.
  • Anonym (vår)

Du behöver inte ha kläderna på dig på kursen. Mina föräldrar dansade square dance i flera år och de hade endast dessa klärder på sig när det hade uppvisningar med sin förening. På kurserna hade de sina vanliga kläder. Kollade på dem några gånger det såg kul ut man inte min grej dansade linedance istället.

Svar på tråden Han vill tvinga mig att dansa square dance