• Sweetness

Hur får jag bort barnoljan ur håret efter skorvbehandlingen?

Min 2-åriga dotter har haft skorv i hårbotten sedan hon var pytteliten. I går när hon badade bestämde jag mig för att testa att få bort det med barnolja och en kam. Det fungerade toppen, nästan all skorv är borta men HUR ska jag få bort oljan? Just nu ser hon ut som en lortgris i håret trots att jag schampoonerade henne 2 ggr i går. Någon som har något mirakelmedel som tar bort oljan eller är det bara att nöta på med schampoo tills det är orta? Hur har ni andra gjort som tagit bort skorv så här?

Just nu är det nästan lite skämmigt att ta med henne ut. Folk kommer ju tro att vi aldrig tvättar henne .... :/ 

Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur får jag bort barnoljan ur håret efter skorvbehandlingen?
  • lövet2

Den sitter kvar i några veckor och måste både tvättas och nötas bort. Tyvärr ...

• beccagranen

Yes diskmedel eller grönsåpa fungerar, men frågan är hur skonsamt dte är mot hårbotten när man har skorv? Skulle nog avvakta och ta ett bad imorgon igen.

• Sweetness

Nej. yes och såpa låter inte så skonsamt mot hårbotten men man skulle kanske kunna ha det i längderna i alla fall. Hon har ganska långt hår så att få längderna fina igen skulle iaf göra saken lite bättre =)

• La Lola

Du skulle ha testat Boragosalva istället.
    Det behövs inte ens smörjas i håret egentligen för att få bort skorv.

Nu är det nog bara att tvätta o tvätta med schampoo.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sweetness
    La Lola skrev 2012-07-05 10:10:13 följande:
    Du skulle ha testat Boragosalva istället.
    Det behövs inte ens smörjas i håret egentligen för att få bort skorv.

Nu är det nog bara att tvätta o tvätta med schampoo.....
    Funderade på att testa det först men detta kändes skonsamt mot huden och så vet jag att Boragosalvan luktar fruktansvärt illa. Tveksam till att jag skulle stå ut med lukten... ;)

Oljan fungerade ju som sagt perfekt mot skorven. Åker till affären och köper ett schampo mot fett hår. Det kan ju inte göra saken värre iaf .. ;)
  • N3NN3

Jag tog yes diskmedel i håret när jag hade använt vax. Det löser ju upp fett så det bör fungera. Tvätta sedan med schampo ev balsam.

• La Lola
    Sweetness skrev 2012-07-05 10:14:51 följande:
    Funderade på att testa det först men detta kändes skonsamt mot huden och så vet jag att Boragosalvan luktar fruktansvärt illa. Tveksam till att jag skulle stå ut med lukten... ;)

Oljan fungerade ju som sagt perfekt mot skorven. Åker till affären och köper ett schampo mot fett hår. Det kan ju inte göra saken värre iaf .. ;)
    Jo det är nackdelen med salvan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • IsDimma
    Sweetness skrev 2012-07-05 10:02:55 följande:
    Nej. yes och såpa låter inte så skonsamt mot hårbotten men man skulle kanske kunna ha det i längderna i alla fall. Hon har ganska långt hår så att få längderna fina igen skulle iaf göra saken lite bättre =)

Det är inte mindre skonsamt för hårbotten än schampo.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Salt Groda

Prova att ha i schampot i torrt hår. Massera in det i torrt och ta sedan i lite vatten och massera igen, sen skölj.

• shine

Har hon ingen allergi? När vi slutade med mjölkproteinet så försvann skorvet för oss.

• MrsLatti

Hur gick det? Har samma problem nu med flickan har duschat henne 2 gånger utan framgång.

• HotPink
    MrsLatti skrev 2017-07-13 13:39:35 följande:

Hur gick det? Har samma problem nu med flickan har duschat henne 2 gånger utan framgång.

Vi tvättade håret igen med Liberos schampo. Funka finfint :)
  • Alexi
    Salt Groda skrev 2012-07-05 19:45:18 följande:
    Prova att ha i schampot i torrt hår. Massera in det i torrt och ta sedan i lite vatten och massera igen, sen skölj.
    Precis vad jag tänkte föreslå. Vi har kört med ett lusmedel som är oljebaserat och då måste man ha i schampot i torrt hår för att få bort oljan.
Svar på tråden Hur får jag bort barnoljan ur håret efter skorvbehandlingen?