• Silje92

Jobb och hund. Hur gör man??

Hej!

Jag måste få fråga er hur ni gör med era hundar när ni jobbar? Åker ni hem och tar ut dem på en runda? Har ni hundvakt? Hunddagis?

Jag bor i lägenhet med min kille och har alltid drömt om att skaffa en liten chihuahua.
    Men jag jobbar skift, och han heltid. Vilket betyder att de dagar då jag och han jobbar dagtid finns ingen som kan ta hand om hunden.

Hur gör ni andra?

Jag vill verkligen ha en liten chihuahua. Men Den klarar sig ju inte ensam i 8 timmar. Så länge får dem inte ens vara själva.

Tips och svar önskas!

Tack! 

• Svar på tråden Jobb och hund. Hur gör man??
  • Jessa01

Det är svårt att säga vad dagis kan kosta för det verkar bero på var man bor... Men kanske 1500-2500 kr.
    Ring runt och hör efter!

• emmisss

Det bästa är ju hund dagis egentligen! Tycker jag, hunden behöver inte vara ensam alls, som är enligt lag 4 timmar Max tror jag...det är ju svårt att följa...!

Med dogwalker är dom ju ensamna fram tills hundpromeneraren kommer och går ut i 30 min?

Vårt dagis kostar 2700 kr heltid i månaden!

• Kiiwii

Jag pluggar, min man jobbar skift. Vi har två hundar som vi haft i 6 år.

De dagar jag måste vara i skolan hela dagen eller jobbar extra och min man jobbar dagtid så åker jag hem och rastar hundarna på lunchen. De ligger bara och sover medan vi är borta och så gottgör vi vår frånvaro och dagens lilla motion med en rejäl kvällspromenad exempelvis.

Nu är det inte ofta våra hundar måste vara ensamma mellan 7-16 typ, oftast inte alls eller bara en förmiiddag/eftermiddag. Det var oftare förr då jag jobbade, men jag jobbade också skift och vi båda försökte anpassa våra scheman.

• Silje92

Jag kan tyvärr inte ta med till jobbet. Kan inte ha djur här. 
    Ska kolla över det där med hunddagis en gång till. :)

Tack för alla tipsen! Drömmer 

• riboflavin

-Vi har flera hundar för att de inte ska vara ensamma när vi inte är hemma, kompisens hund är också här vissa dagar för att han ska slippa vara själv.
    -Sambon jobbar bara varannan månad, de månader han är borta jobbar/pluggar jag färre timmar och tar igen när han är hemma.
    -Är vi borta mer än 4 timmar så får hundarna vara i hundgården, så att de kan göra ifrån sig vid behov.
    -Ibland kan jag ha med dem till jobbet (En av mina kollegor har ensamhund och längre resväg så de dagar vi jobbar ihop så har hennes hund prio 1, vi kan inte ha alla här samtidigt).
    -Kompisen jobbar mycket kvällar och helger, de dagar hon är ledig tar jag med hundarna och lämnar hos henne.  
    -Min föredetta (som jag köpte ena hunden ihop med) lånar dem ofta.

Vi har inga planer på att bägge ska jobba heltid dagtid i framtiden, utan anpassar oss helt enkelt till livet med hund. Enstaka dagar gör ju inget om de är hemma och bara rastas under lunchen, men jag hade inte skaffat hund om jag behövde ha det så varje dag.      

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Birgitta2

Innan du ens tänker på att köpa hund så får du fråga runt i din bekantskapskrets om de kan rycka in de dagar ni jobbar båda två. Finns ingen, så tänk inte ens på att ta in hund hemma. I valpåldern skall de inte ens vara hemma en timme själv.

• Zandra08
    emmisss skrev 2012-07-06 17:40:52 följande:
    Det bästa är ju hund dagis egentligen! Tycker jag, hunden behöver inte vara ensam alls, som är enligt lag 4 timmar Max tror jag...det är ju svårt att följa...!

Med dogwalker är dom ju ensamna fram tills hundpromeneraren kommer och går ut i 30 min?

Vårt dagis kostar 2700 kr heltid i månaden!
    Jag skulle inte säga att hunddagis är det bästa. Det är inte många hundar som klarar av dagismiljön!
    Dagmatte är bäst enligt mig.  
  • Silje92

Tack för alla tips. Hundtankar ligger på is tills dess att vi skaffat hus där man kan ha en hundgård ute.

• yrhätta

Sambon och jag jobbar om varandra, så hundarna behöver aldrig vara ensamma mer än 4 timmar. Jag jobbar oftast eftermiddag/kväll, medan sambon jobbar dag. Jag har själv valt att gå ner i tid för hundarnas skull

• DeathByPickles
    Zandra08 skrev 2013-01-31 18:33:39 följande:
    Jag skulle inte säga att hunddagis är det bästa. Det är inte många hundar som klarar av dagismiljön!
    Dagmatte är bäst enligt mig.  

Skriver under på det. Ingen av mina hundar skulle fungera i en stressig dagismiljö, eller hundpensionat.
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
Svar på tråden Jobb och hund. Hur gör man??