• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Litet My
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:55:07 följande:
    Det samma skulle man kunna säga till adoptivföräldrar. Lite orättvist att adoptivföräldrar kan "ta över" någon annans barn bara för att de haft lyckan att få födas i ett rikt land och därför har bättre ekonomiska resurser. De skulle kunna skänka en slant till den adopterande mamman och se om hon fortfarande är intresserad av att genomgå adoptionen.
    Fast fortfarande är din jämföelse väldigt orimlig, dels är de barnen som adopteras bort redan "avsagda" sina föräldrar, föräldrarna har alltså avsagt sig föräldraskapet och i många fall finns det inga föräldrar till barnen, och dels finns de barnen och behöver tas om hand, det gör inte ett barn som inte ens finns till.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-07-06 22:48:00 följande:
    Att sälja sina organ, som njurar är väl ändå en viss skillnad mot att gå igenom en graviditet? De flesta kvinnor föder barn åt sin man, men kanske skulle de inte ge sina organ till mannen för det? Det finns mycket skit i vår värld, men mitt intryck är att surrogatmammorna i regel är kvinnor som redan fött barn och inte har haft problem med det. Jag trodde rent av att detta var ett kriterium för att få vara surrogat.

Jag ser det som en enorm skillnad att bära och föda ett önskat barn åt sig själv och sin partner. En graviditet är ingen picknick. En stor påfrestning för kropp och psyke . Och faktiskt risk för livslånga komplikationer och död. Lägg sedan till att många av dessa kvinnor har en mycket begränsad rätt till sitt liv och tillvaro, att de ofta är i händerna på maken och svärföräldrars vilja . Många av dessa kvinnor blir kassakor åt maken och hans familj och genomgår detta gång på gång "frivilligt" tills de är förstörda till både kropp och själ och då överges av bÅde familj och företaget som driver det hela. Jodå under själva graviditet och förlossning har de nog det tryggt pga att man inte vill riskera varan/barnet. Det är inte ovanligt att man hyser in dessa kvinnor i regelrätta babyfabriket där de visserligen får nyttig mat och all upptänklig vård men där deras tillvaro också kontrolleras till 100% där de ej får göra vad de vill där de är i stort sett livegna. Nej jag kan inte tycka det är ok ,samtidigt kan jag förstå att man i sin egen desperata längtan kan rationalisera det mesta. Men av alla sätt man kan bli förälder på så måste användandes av surrogatmödrar från tredje världen vara det allra allra sämsta sättet. Det är i alla fall min åsikt. Värre än att skaffa en njure faktisk.en njure har man ingen relation med,men det har man oftast med ett barn i magen.
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 23:05:53 följande:
    Fast fortfarande är din jämföelse väldigt orimlig, dels är de barnen som adopteras bort redan "avsagda" sina föräldrar, föräldrarna har alltså avsagt sig föräldraskapet och i många fall finns det inga föräldrar till barnen, och dels finns de barnen och behöver tas om hand, det gör inte ett barn som inte ens finns till.

Många adoptivbarn har okända biologiska föräldrar men oftast är de inte döda. Jag tror att det främst är fattigdom och dess konsekvenser som är orsaken till att mammor väljer att lämna bort sina barn. På det sättet kan man ju se det som att vi i den rika delen faktiskt utnyttjar de ekonomiska klyftorna i våra egoistiska syften. Flödet av pengar går från i-länder till u-länder och flödet av barn går i motsatt riktning. Man skulle nästan kunna se det som människohandel. När det gäller surrogatmödrar så lider alla inblandade mindre. Surrogatmammorna lämnar bort barnet. Men till skillnad från den adopterande mamman lämnar hon i alla fall bort ett barn som inte är hennes egentligen, varken biologiskt eller juridiskt, och dessutom blir hon ekonomiskt kompenserad. Barnet får eventuellt identitetsproblem men slipper åtminstone problemet med att ha en annan hudfärg. Föräldrarna har ungefär samma kostnader men kan i många fall få fördelen med att få ett biologiskt band till barnet.
  • Bling1975

Om ägg/spermiedonation eller embryoadoption fungerar för dig så är det ett mycket billigare och enklare alternativ. Du får dessutom glädjen att själv bära och föda ditt barn.

Men om det inte går så säger jag bara att du ska åka till USA istället. Där är processen tryggare och du riskerar inte att bli kvar i ett annat land i flera månader för att barnet inte har pass eftersom det får ett amerikanskt pass som ni kan flyga hem på. Circle Surrogacy är mycket vana vid att arbeta med svenska par och ensamstående. Visst finns det kvinnor som utnyttjas i USA med, men det är mycket ovanligare. Det finns tro det eller ej kvinnor som faktiskt vill ställa upp som surrogatmammor för att de gillar att vara gravida och är klara med sin egna familjebildning. Men det är klart att pengarna också lockar även om man inte är fattig.

• Anonym

varför inte ta hand om ett av alla dessa tusentals övergivna barn som redan finns? Då gör man verkligen en god gärning och gynnar inga proftihungriga monster.. och man räddar ett barn från framtida fattigdom, kriminalitet och trolig prostitution.

adoptera som ensamstående är både lagligt och fullt möjligt.?  bli familjehem?  

om det är ett BARN du vill ha så borde det inte spela någon roll "vems" barnet egentligen är så länge du är villig att ge det en kärleksfull framtid med goda möjligheter att lyckas i livet.

Är det en familj du är ute efter och känner det är sista versen, hitta nån man som redan har barn och bli bonusmamma?        

• Anonym (Desperat)
    Bling1975 skrev 2012-07-06 23:24:24 följande:
    Om ägg/spermiedonation eller embryoadoption fungerar för dig så är det ett mycket billigare och enklare alternativ. Du får dessutom glädjen att själv bära och föda ditt barn. Men om det inte går så säger jag bara att du ska åka till USA istället. Där är processen tryggare och du riskerar inte att bli kvar i ett annat land i flera månader för att barnet inte har pass eftersom det får ett amerikanskt pass som ni kan flyga hem på. Circle Surrogacy är mycket vana vid att arbeta med svenska par och ensamstående. Visst finns det kvinnor som utnyttjas i USA med, men det är mycket ovanligare. Det finns tro det eller ej kvinnor som faktiskt vill ställa upp som surrogatmammor för att de gillar att vara gravida och är klara med sin egna familjebildning. Men det är klart att pengarna också lockar även om man inte är fattig.

När jag läst på så verkar det som om USA skulle vara ett mycket dyrare alternativ. Vad kostar det där på ett ungefär? Vet du hur pappersexercisen går till när man ska ta hem sitt barn från Indien?
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 23:07:54 följande:
    Jag ser det som en enorm skillnad att bära och föda ett önskat barn åt sig själv och sin partner. En graviditet är ingen picknick. En stor påfrestning för kropp och psyke . Och faktiskt risk för livslånga komplikationer och död. Lägg sedan till att många av dessa kvinnor har en mycket begränsad rätt till sitt liv och tillvaro, att de ofta är i händerna på maken och svärföräldrars vilja . Många av dessa kvinnor blir kassakor åt maken och hans familj och genomgår detta gång på gång "frivilligt" tills de är förstörda till både kropp och själ och då överges av bÅde familj och företaget som driver det hela. Jodå under själva graviditet och förlossning har de nog det tryggt pga att man inte vill riskera varan/barnet. Det är inte ovanligt att man hyser in dessa kvinnor i regelrätta babyfabriket där de visserligen får nyttig mat och all upptänklig vård men där deras tillvaro också kontrolleras till 100% där de ej får göra vad de vill där de är i stort sett livegna. Nej jag kan inte tycka det är ok ,samtidigt kan jag förstå att man i sin egen desperata längtan kan rationalisera det mesta. Men av alla sätt man kan bli förälder på så måste användandes av surrogatmödrar från tredje världen vara det allra allra sämsta sättet. Det är i alla fall min åsikt. Värre än att skaffa en njure faktisk.en njure har man ingen relation med,men det har man oftast med ett barn i magen.

Fast å andra sidan kan många av kvinnorna bekosta skolgång till sina barn eller köpa ett hus och en ko för pengarna. Återigen, om jag själv skulle vara en fattig kvinna i ett u-land skulle jag se krasst på det hela och tycka det vore en vettig och bra inkomstkälla under omständigheterna. Jag skulle förmodligen också sälja min ena njure (och vara glad åt möjligheten) om det kunde undvika att mina barn fick svälta.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-06 23:30:01 följande:
    varför inte ta hand om ett av alla dessa tusentals övergivna barn som redan finns? Då gör man verkligen en god gärning och gynnar inga proftihungriga monster.. och man räddar ett barn från framtida fattigdom, kriminalitet och trolig prostitution. adoptera som ensamstående är både lagligt och fullt möjligt.?  bli familjehem?   om det är ett BARN du vill ha så borde det inte spela någon roll "vems" barnet egentligen är så länge du är villig att ge det en kärleksfull framtid med goda möjligheter att lyckas i livet. Är det en familj du är ute efter och känner det är sista versen, hitta nån man som redan har barn och bli bonusmamma?        

Tyvärr (eller som tur är egentligen) är det nuförtiden brist på barn som ska bortadopteras. Dessutom är jag intresserad av att ha egna barn inte bonusbarn. Familjehem är väl mer ett jobb man har? Det kan jag gott och väl tänka mig i framtiden men vill först ha ett eget barn.
  • Anonym

Det verkar vara lite svårt med fakta här om surrogat. Är man intresserad att veta mer spelar det ju ingen roll vad andra tycker om det, utan mer intressant med ren fakta. Finns i alla fall en sida som handlar om det som heter surrogat.nu.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 23:07:54 följande:
    Det har gått ett program på svt om organhandel och alla de hälsoproblem som förlorade organ medför. Om du visste något om vad som kan hända när man förlorar tex en njure, så tror jag du skulle uppskatta njurarnas funktion bättre Att ha friska njurar är en förutsättning för att leva.

När jag var yngre hade jag en partner som väldigt gärna ville ha barn, vilket jag inte ville. Betydde det då att han ville utnyttja mig, riskera att jag skulle dö eller förlora min hälsa? Ja, så kan man så klart se det. Men riktigt så enkelt är det inte. Om du vill vara en fullt human människa skulle du aldrig ens köpa en klädesplagg som var sytt i ett fattigt land, men jag tror de flesta har såna plagg ändå. Frågan är ju också om det är rätt att täppa till alla möjligheter för dessa kvinnor att tjäna pengar? Det är en jättesvår fråga. Själv tvättar jag nyinköpta kläder två ggr innan jag ens vågar ha dem på mig, de stinker ofta av gift. Samtidigt vet jag att någon annan kvinna hanterar dessa plagg hela dagarna året runt.
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??