Queenie70 skrev 2012-07-06 23:07:54 följande:
Jag ser det som en enorm skillnad att bära och föda ett önskat barn åt sig själv och sin partner. En graviditet är ingen picknick. En stor påfrestning för kropp och psyke . Och faktiskt risk för livslånga komplikationer och död. Lägg sedan till att många av dessa kvinnor har en mycket begränsad rätt till sitt liv och tillvaro, att de ofta är i händerna på maken och svärföräldrars vilja . Många av dessa kvinnor blir kassakor åt maken och hans familj och genomgår detta gång på gång "frivilligt" tills de är förstörda till både kropp och själ och då överges av bÅde familj och företaget som driver det hela. Jodå under själva graviditet och förlossning har de nog det tryggt pga att man inte vill riskera varan/barnet. Det är inte ovanligt att man hyser in dessa kvinnor i regelrätta babyfabriket där de visserligen får nyttig mat och all upptänklig vård men där deras tillvaro också kontrolleras till 100% där de ej får göra vad de vill där de är i stort sett livegna. Nej jag kan inte tycka det är ok ,samtidigt kan jag förstå att man i sin egen desperata längtan kan rationalisera det mesta. Men av alla sätt man kan bli förälder på så måste användandes av surrogatmödrar från tredje världen vara det allra allra sämsta sättet. Det är i alla fall min åsikt. Värre än att skaffa en njure
faktisk.en njure har man ingen relation med,men det har man oftast med ett barn i magen.
Det har gått ett program på svt om organhandel och alla de hälsoproblem som förlorade organ medför. Om du visste något om vad som kan hända när man förlorar tex en njure, så tror jag du skulle uppskatta njurarnas funktion bättre

Att ha friska njurar är en förutsättning för att leva.
När jag var yngre hade jag en partner som väldigt gärna ville ha barn, vilket jag inte ville. Betydde det då att han ville utnyttja mig, riskera att jag skulle dö eller förlora min hälsa? Ja, så kan man så klart se det. Men riktigt så enkelt är det inte. Om du vill vara en fullt human människa skulle du aldrig ens köpa en klädesplagg som var sytt i ett fattigt land, men jag tror de flesta har såna plagg ändå. Frågan är ju också om det är rätt att täppa till alla möjligheter för dessa kvinnor att tjäna pengar? Det är en jättesvår fråga. Själv tvättar jag nyinköpta kläder två ggr innan jag ens vågar ha dem på mig, de stinker ofta av gift. Samtidigt vet jag att någon annan kvinna hanterar dessa plagg hela dagarna året runt.