• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 17:48:50 följande:
    Jag förstår din desperation ochsympatiserar. Men som företeelse så anser jag det helt förkastligt med surrogater från tredje världen.

Och så tänkte jag tillägga att det förmodligen är lättare att vara surrogatmamma än att adoptera bort sitt barn. Surrogatmammans anknytning till barnet blir inte lika stark då de redan på förhand vet villkoren. Det måste ju vara värre att upptäcka att man plötsligt tvingas adoptera bort sitt barn på grund av bristande resurser. Dessutom är barnen oftast inte biologiska barn till surrogatmammorna och surrogatmödrar får betalt vilket adopterande mammor inte får om man ska se på det krasst.
  • Queenie70
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:02:52 följande:
    Alltså det är ju en svår fråga. Men egentligen kan man ju se alla biologiska mammor till adoptivbarn som surrogatmödrar. Utbredd fattigdom i tredje världen som man redan på förhand kan gissa sig till kommer att leda till att många kvinnor tvingas lämna bort sina barn till rika västerlänningar. Tänkte i alla fall se till att hitta en schysst klinik med bra villkor till surrogatmammorna.

En enorm skillnad kan jag tycka att ta hand om ett redan befintligt barn som föräldrarna ej kan ta hand om, och att hyra en fattig kvinnas livmoder för ett helt nytt barn som annars ej skulle kommit till. Har inget emot surrogatmödrarskap om avtalet sker mellan individer med ungefär samma möjligheter att gå in i eller att avstå från detta avtal. Det stora beroendeförhållandet är det som gör att jag ej tycker det är rätt. Försök hitta någon västerländsk kvinna som vill göra detta av humanistiska skäl istället är mitt råd.
  • Anonym

vill bara slänga in en varning om surrogatmammor, tänk på att i vissa länder har surrogatmammor rätt till "sitt" barn. Dom kan faktiskt ändra sig och vilja ha barnet.  vissa länder har som lag att det barn man föder ur sin egen kropp är ens eget barn och att dom kan ha rätt att strida om vårdnaden för barnet.

okej surrogatmammor i tredje världen kanske inte går till domstol men glöm inte bort att möjligheten ändå finns.  

• Litet My
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 22:02:52 följande:
    Alltså det är ju en svår fråga. Men egentligen kan man ju se alla biologiska mammor till adoptivbarn som surrogatmödrar. Utbredd fattigdom i tredje världen som man redan på förhand kan gissa sig till kommer att leda till att många kvinnor tvingas lämna bort sina barn till rika västerlänningar. Tänkte i alla fall se till att hitta en schysst klinik med bra villkor till surrogatmammorna.
    Fast det är är ju inte ens jämförbart dvs att adoptera ett redan fött barn mot att betala en fattig kvinna att föda ett barn åt en där någon annan sitter som mellanhand. Dvs att man köper en tjänst av en kvinna som förmodligen inte har råd att tacka nej.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:14:02 följande:
    En enorm skillnad kan jag tycka att ta hand om ett redan befintligt barn som föräldrarna ej kan ta hand om, och att hyra en fattig kvinnas livmoder för ett helt nytt barn som annars ej skulle kommit till. Har inget emot surrogatmödrarskap om avtalet sker mellan individer med ungefär samma möjligheter att gå in i eller att avstå från detta avtal. Det stora beroendeförhållandet är det som gör att jag ej tycker det är rätt. Försök hitta någon västerländsk kvinna som vill göra detta av humanistiska skäl istället är mitt råd.
  • Anonym (Desperat)
    Litet My skrev 2012-07-06 22:16:29 följande:
    Fast det är är ju inte ens jämförbart dvs att adoptera ett redan fött barn mot att betala en fattig kvinna att föda ett barn åt en där någon annan sitter som mellanhand. Dvs att man köper en tjänst av en kvinna som förmodligen inte har råd att tacka nej.

Fast i båda fallen drar man nytta av fattigdomen i det själviska syftet att skaffa barn.
  • Anonym
    Litet My skrev 2012-07-06 22:16:29 följande:
    Å andra sidan kanske det inte är så mycket bättre för samma kvinna att bli utan dom där pengarna, eller att sitta och sy jättebilliga kläder i besprutat tyg hela dagarna.
  • Anonym (Desperat)
    Queenie70 skrev 2012-07-06 22:14:02 följande:

Men surrogatmammorna får betalt. Tänkte se till att välja en schysst klinik med bra villkor för kvinnorna.
  • Anonym

Med tanke på att så många tror att dessa fattiga kvinnor utnyttjas (jo det förekommer naturligtvis också) så vore det ju bra om vi fick igenom lagligt surrogatmödraskap här. Men i väntan på det önskar jag dig lycka till i ditt sökande :)

• Anonym

Ts, har du hunnit kollat runt något? Vad kostar det ungefär? Jag har också funderat på surrogat, vad jag förstått är det Indien som är enklaste landet. Jag har tänkt antingen egna ägg, eller som du donerade västerländska.

Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??