• Anonym (Desperat)

Surrogatmamma - möjligt ??

Är drygt 40 och efter många om och men har jag funderat på att helt sonika åka till Indien och skaffa barn med hjälp av en surrogatmamma. Tänkte använda donerade spermier och ägg från donatorer med västerländskt utseende. Har ingen partner och problem med den egna fertiliteten och ser det som den sista utvägen till att skaffa barn. Har bra kontaktnät och god ekonomi så jag litar på min egen förmåga att ensam ta hand om ett barn. Har inte satt in mig i alla detaljer än, särskilt juridiken. Någon som varit i samma situation? Hur går man till väga när man tar med sig barnet tillbaka till Sverige? Är det en komplicerad procedur? Vad ska man tänka på? Finns det bättre alternativ än Indien? Borde jag ta hjälp av en jurist i Sverige på förhand?

• Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??
  • Litet My
    Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 23:23:16 följande:
    Många adoptivbarn har okända biologiska föräldrar men oftast är de inte döda. Jag tror att det främst är fattigdom och dess konsekvenser som är orsaken till att mammor väljer att lämna bort sina barn. På det sättet kan man ju se det som att vi i den rika delen faktiskt utnyttjar de ekonomiska klyftorna i våra egoistiska syften. Flödet av pengar går från i-länder till u-länder och flödet av barn går i motsatt riktning. Man skulle nästan kunna se det som människohandel. När det gäller surrogatmödrar så lider alla inblandade mindre. Surrogatmammorna lämnar bort barnet. Men till skillnad från den adopterande mamman lämnar hon i alla fall bort ett barn som inte är hennes egentligen, varken biologiskt eller juridiskt, och dessutom blir hon ekonomiskt kompenserad. Barnet får eventuellt identitetsproblem men slipper åtminstone problemet med att ha en annan hudfärg. Föräldrarna har ungefär samma kostnader men kan i många fall få fördelen med att få ett biologiskt band till barnet.
    Det finns många anledningar till att barn adopteras bort, inte bara fattigdom. I många länder vill man inte ha flickor och väldigt många barn är sk hittebarn som lämnats in till barnhem.

Har fortfarande svårt att se hur du får adoption till att vara utnyttjande då barnen redan finns och har ett behov av nya föräldrar, vem är det som utnyttjas i så fall?

Mer likvärdigt vore om man köpte ett barn av en förälder som pga dålig ekonomi precis skall lämna sitt barn för adopption.

Som sagt använd gärna en surrugatmamma men gör det i så fall med en som faktiskt VILL vara det av fri vilja, inte en som tvingas bli det.

Jag kan förstå att det är hemskt att vara barnlös men bara för det så tycker jag det är riktigt lågt att tycka att det är okej att utnyttja andra för den sakens skull när det finns andra alternativ.
  • Anonym
    Litet My skrev 2012-07-07 00:23:21 följande:
    Det finns många anledningar till att barn adopteras bort, inte bara fattigdom. I många länder vill man inte ha flickor och väldigt många barn är sk hittebarn som lämnats in till barnhem.

Har fortfarande svårt att se hur du får adoption till att vara utnyttjande då barnen redan finns och har ett behov av nya föräldrar, vem är det som utnyttjas i så fall?

Mer likvärdigt vore om man köpte ett barn av en förälder som pga dålig ekonomi precis skall lämna sitt barn för adopption.

Som sagt använd gärna en surrugatmamma men gör det i så fall med en som faktiskt VILL vara det av fri vilja, inte en som tvingas bli det.

Jag kan förstå att det är hemskt att vara barnlös men bara för det så tycker jag det är riktigt lågt att tycka att det är okej att utnyttja andra för den sakens skull när det finns andra alternativ.
    Jag tror nog att alla normalt funtade vill att surrogatmamman ska göra detta av fri vilja, men det är nog svårt att veta säkert när vi inte alls förstår deras kultur eller hur dom har det. I Indien finns det väl många kvinnor som till och med upplevt hur eras egna nyfödda döttrar mördas, eller själva gör det. Allt för att slippa försörja en dotter. Det finns ju faktiskt surrogatmammor i västvärlden som tycker om att vara gravida, påstår de själva åtminstone, men svårt att veta vad som ligger bakom.
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-07 00:32:10 följande:
    Jag tror nog att alla normalt funtade vill att surrogatmamman ska göra detta av fri vilja, men det är nog svårt att veta säkert när vi inte alls förstår deras kultur eller hur dom har det. I Indien finns det väl många kvinnor som till och med upplevt hur eras egna nyfödda döttrar mördas, eller själva gör det. Allt för att slippa försörja en dotter. Det finns ju faktiskt surrogatmammor i västvärlden som tycker om att vara gravida, påstår de själva åtminstone, men svårt att veta vad som ligger bakom.
    Sant,å andra sidan hade jag hellre betalt lite mer eller väntat lite för att garanterat få en surrugatmamma som ville detta av fri vilja.

Jag känner inga infödda Indier alls, däremot tror jag knappast deras tankar/känslor är så annsorlunda mot våra egna, även om kulturen i sig säger att flickor inte är lika mycket värda som pojkar som ex.
  • Anonym

Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret.

Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.

• Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 08:16:49 följande:
    Om du kan bära ett barn så är det mycket bättre för barnet och dig. Välj hellre äggdonation/embryodonation. Du och barnet knyter an under graviditeten. Du får en hormonskjuts som gör att du lättare anpassar dig till det lilla barnets behov, du kan amma barnet och ge det den bästa starten i livet. Tänk vilken obehaglig/stressande upplevelse det måste vara för ett litet barn som legat i sin indiska mammas mage i 9 månader och sedan läggas i en helt främmande människas famn. Barnet har lärt känna sin mammans röst, sätt att tala, hjärtslag mm under graviditeten och ska sedan anpassa sig till något helt nytt. Det får inte den nyttiga råmjölken som stimulerar immunförsvaret. Att åka till Indien kostar cirka 400 000-600 000 med hotellkostnader/resor inräknade om man använder sina egna ägg och spermier. Det blir dyrare om du ska ha en äggdonator, särskilt om du ska ha en med västerländskt utseende. Om mamman blir sjuk eller om barnet föds barnet för tidigt vilket inte är ovanligt i Indien, kan kostnaderna verkligen skena iväg eftersom du måste betala för sjukhusvistelsen. Välj hellre USA om du måste använda en surrogat.

Men är det billigare i USA? Vilket land är juridiskt mer säkert? Hur registrerar man barnet hos svenska myndigheterna sedan?
  • Anonym

Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption.

Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

• Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 11:05:14 följande:
    Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption. Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

Jag kommer inte att hymla om hur barnet kommit till utan stå för det. Tror att det är bäst för barnet också. Det är väl det juridiska jag är mest orolig för. Att det blir problem för mig som ensamstående och att jag i värsta fall skulle kunna förlora mitt barn. USA är ett alternativ men jag har inte obegränsat med pengar. Letar efter någon som kanske gjort samma sak för att få tips och råd om Indien är genomförbart.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2012-07-07 11:05:14 följande:
    Det är billigare i Indien såklart. Kvinnorna får ju knappt betalt. Men som ensamstående kan du nog få stora problem att få barnet registrerat. Du kommer ju varken att ha en biologisk eller genetisk koppling till barnet. De par som åker till Indien har pappans DNA som bevisar att han är far till barnet. Barnets biologiska mor i Indien skriver på ett papper om att hon avsäger sig vårdnaden. Den tilltänka mamman i Sverige får sedan göra en närståendeadoption. Varför vill du inte adoptera? Det är en rättssäker process som kostar mindre än ett komplicerat surrogatprojekt. Dessutom är det socialt accepterat, vilket kommer att underlätta framtiden för dig och ditt barn. Ni behöver inte hymla om hur barnet kommit till världen.

Adoption är också ett alternativ men vill helst ha ett nyfött barn utan handikapp och det är ju svårare när man adopterar. Dessutom har jag en lillasyster som kan tänka sig att donera ägg till mig och då skulle jag få ett genetiskt band till barnet och det skulle kanske till och med likna mig. Men det är inte bestämt än. Vi får se hur det blir med det.
  • Bling1975

Ja, USA är dyrare. Räkna med ca 1 miljon. Men det är också oändligt mycket tryggare både rent juridiskt och framförallt etiskt då man inte behöver oroa sig för att man har utnyttjat en fattig kvinna i Indien som inte har några andra alternativ. Skulle du fastna i Indien pga av byråkrati kan det ju bli väldigt dyrt med frånvaro från arbete samt boende.

• Anonym (Desperat)
    Bling1975 skrev 2012-07-07 11:28:35 följande:
    Ja, USA är dyrare. Räkna med ca 1 miljon. Men det är också oändligt mycket tryggare både rent juridiskt och framförallt etiskt då man inte behöver oroa sig för att man har utnyttjat en fattig kvinna i Indien som inte har några andra alternativ. Skulle du fastna i Indien pga av byråkrati kan det ju bli väldigt dyrt med frånvaro från arbete samt boende.

Precis som jag förstått det att USA är mycket dyrare. Skulle vara väldigt intressant om någon som skaffat barn med en surrogatmamma i Indien kunde berätta hur de gjorde rent praktiskt med det juridiska.
Svar på tråden Surrogatmamma - möjligt ??