Anonym (Desperat) skrev 2012-07-06 23:23:16 följande:
Många adoptivbarn har okända biologiska föräldrar men oftast är de inte döda. Jag tror att det främst är fattigdom och dess konsekvenser som är orsaken till att mammor väljer att lämna bort sina barn. På det sättet kan man ju se det som att vi i den rika delen faktiskt utnyttjar de ekonomiska klyftorna i våra egoistiska syften. Flödet av pengar går från i-länder till u-länder och flödet av barn går i motsatt riktning. Man skulle nästan kunna se det som människohandel. När det gäller surrogatmödrar så lider alla inblandade mindre. Surrogatmammorna lämnar bort barnet. Men till skillnad från den adopterande mamman lämnar hon i alla fall bort ett barn som inte är hennes egentligen, varken biologiskt eller juridiskt, och dessutom blir hon ekonomiskt kompenserad. Barnet får eventuellt identitetsproblem men slipper åtminstone problemet med att ha en annan hudfärg. Föräldrarna har ungefär samma kostnader men kan i många fall få fördelen med att få ett biologiskt band till barnet.
Det finns många anledningar till att barn adopteras bort, inte bara fattigdom. I många länder vill man inte ha flickor och väldigt många barn är sk hittebarn som lämnats in till barnhem.
Har fortfarande svårt att se hur du får adoption till att vara utnyttjande då barnen redan finns och har ett behov av nya föräldrar, vem är det som utnyttjas i så fall?
Mer likvärdigt vore om man köpte ett barn av en förälder som pga dålig ekonomi precis skall lämna sitt barn för adopption.
Som sagt använd gärna en surrugatmamma men gör det i så fall med en som faktiskt VILL vara det av fri vilja, inte en som tvingas bli det.
Jag kan förstå att det är hemskt att vara barnlös men bara för det så tycker jag det är riktigt lågt att tycka att det är okej att utnyttja andra för den sakens skull när det finns andra alternativ.