• Anonym

Jobba på Samhall...

Är det någon här som jobbar på Samhall och kan berätta vad ni gör, vad ni tjänar, hur ni trivs? Hur fick ni jobbet?
    Är det något bra eller dåligt, ska man hålla sig därifrån eller är det positivt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 20:20

Ni andra: skulle ni reagera på något speciellt sätt om någon sa att den jobbar på Samhall?

• Svar på tråden Jobba på Samhall...
  • TMacSwe

Man ska verkligen vara försiktig med att gå utanför Samhall..trivdes som f*n på hotellet men tror de e 1 vecka innan 1år "säkerheten att komma tillbaka till Samhall" så kickar dom mig på hotellet, där alla verkade älska mig.

Sånt får fan en att tveka på sig själv, o göra så man e extra försiktig att testa gå utanför igen.

Andra som har varit i samma sits som mig som kickas direkt när de närmar sig 1 års gränsen?

• Anonym (Anställd09)
    TMacSwe skrev 2016-08-26 09:25:08 följande:

Man ska verkligen vara försiktig med att gå utanför Samhall..trivdes som f*n på hotellet men tror de e 1 vecka innan 1år "säkerheten att komma tillbaka till Samhall" så kickar dom mig på hotellet, där alla verkade älska mig.

Sånt får fan en att tveka på sig själv, o göra så man e extra försiktig att testa gå utanför igen.

Andra som har varit i samma sits som mig som kickas direkt när de närmar sig 1 års gränsen?

Tråkigt att du inte fick vara kvar på hotellet men har du haft en fast anställning på Samhall så blir du återanställd om det nya arbetet inte fungerar (inom 365 dagar från det att du avslutat din anställning på Samhall).

Tänkte bara utifall du inte redan visste detta
  • Anonym (Anställd09)
    Hejsan12334 skrev 2016-03-31 13:17:35 följande:

Vad är ingångslönen för driftledare på Samhall? Någon som vet? :)

Det är din områdes chef som förhandlar fram eventuell ny lön, den kommer inte automatiskt för att du går på som driftledare.
  • TMacSwe
    Anonym (Anställd09) skrev 2016-08-26 09:31:46 följande:
    Tråkigt att du inte fick vara kvar på hotellet men har du haft en fast anställning på Samhall så blir du återanställd om det nya arbetet inte fungerar (inom 365 dagar från det att du avslutat din anställning på Samhall).

Tänkte bara utifall du inte redan visste detta
    Jo de visste jag ;) känns lite onödigt att vara med i Samhall story när man ändå kom tillbaka ;)

Men går man tillbaka och får samma lön man hade innan man gick utanför?
  • SwedishPagans

Samhall är en riktig skit arbetsplats åtminstone där jag är, det är inte mitt första jobb men driftledare där jag är pressar mig som fan så jag har blivit varnad för att jag kommer gå in i väggen pga all stress och press samtidigt så säger dem att man ska jobba lugnt utan stress etc. Det är riktigt jävla hyckleri även dem högre cheferna som säger det är precis likadana, kör slut på UVAre (heter ju utvecklingsanställning men borde döpas om till bli utbränd anställd)

Jag varnar för detta skit företag som försnillar statens pengar

• Anonym (Nej)
    SwedishPagans skrev 2016-09-12 16:41:15 följande:

Samhall är en riktig skit arbetsplats åtminstone där jag är, det är inte mitt första jobb men driftledare där jag är pressar mig som fan så jag har blivit varnad för att jag kommer gå in i väggen pga all stress och press samtidigt så säger dem att man ska jobba lugnt utan stress etc. Det är riktigt jävla hyckleri även dem högre cheferna som säger det är precis likadana, kör slut på UVAre (heter ju utvecklingsanställning men borde döpas om till bli utbränd anställd)

Jag varnar för detta skit företag som försnillar statens pengar

Håller med dig fullständigt.Har du kontakt med facket?Jag har vänt mig dit.För de som händer på många arbetsplatser inom samhall där jag varit är helt sjukt.Långt över gränsen ohållbart.Varit utanför samhall.De som sker på Samhall sker inte på vanliga arbetsplatser och skulle aldrig accepteras.
  • SwedishPagans
    Anonym (Nej) skrev 2016-09-13 04:47:47 följande:

Håller med dig fullständigt.Har du kontakt med facket?Jag har vänt mig dit.För de som händer på många arbetsplatser inom samhall där jag varit är helt sjukt.Långt över gränsen ohållbart.Varit utanför samhall.De som sker på Samhall sker inte på vanliga arbetsplatser och skulle aldrig accepteras.

Jag kommer att vända mig till facket, jag får mer å mer press och stress på mig varje dag och jag ligger långt in i riskzonen för utbrändhet

Att säga till att det är för mycket gör ingen skillnad alls
  • Sanna1990

Jag jobbar på Samhall. Jag är 27 år, helt normalbegåvad, utbildad till undersköterska men har för ont i kroppen för att jobba i vården.
    Vi "vanligt folk" på Samhall blir ofta stöttepelare åt de som inte är självgående. Vi skickas ut på uppdragen som kräver körkort och eget ansvar. 
    Lönen är helt okej, tempot lugnt och vi behandlar varandra ödmjukt och med respekt. Fördomar stöter jag på men bryr mig inte om det för jag vet vem jag är och vad jag gör.

• efterblivent

Vad jag anser om personer som jobbar på samhall? Att dom är efterblivna så klart, då det är arbete för att efterblivna ska få känna att dom får ta del I samhället men det ställs Inga krav på dom 

• efterblivent
    Sanna1990 skrev 2017-03-06 21:35:54 följande:

Jag jobbar på Samhall. Jag är 27 år, helt normalbegåvad, utbildad till undersköterska men har för ont i kroppen för att jobba i vården.
    Vi "vanligt folk" på Samhall blir ofta stöttepelare åt de som inte är självgående. Vi skickas ut på uppdragen som kräver körkort och eget ansvar. 
    Lönen är helt okej, tempot lugnt och vi behandlar varandra ödmjukt och med respekt. Fördomar stöter jag på men bryr mig inte om det för jag vet vem jag är och vad jag gör.

Jaha så det finns alltså normalbegåvade på samhall,fast då jobbar du väl FÖR samhalls personal och ska se till att dom har det bra? eller uttför du samma arbetsutgifter som dom?

• Anonym (Nej)
    efterblivent skrev 2017-03-07 01:01:35 följande:

Jaha så det finns alltså normalbegåvade på samhall,fast då jobbar du väl FÖR samhalls personal och ska se till att dom har det bra? eller uttför du samma arbetsutgifter som dom?

Samhall är en plats för människor med funktionsnedsättning.Men de kan se olika ut.En del har kroppslig och en del psykiskt. För mig är det kroppsligt.Men är inte veck i huvudet.Jobbat många år utanför Samhall innan jag kom in på Samhall.Men jag är ingen utbildad vårdare psykolog utan mitt arbete i dag ska handla om lokalvård.Många gånger skickar de ut människor som inte klarar sig alls.Det blir en helt annan uppgift änn det man faktiskt är där för.Är med människa för stunden.Men det här rör sig om helt andra saker.Man måste ha en utbildning för att kunna hantera den här typ av människor.Jag pratar om att för mig som arbetare blir det en helt galen arbetsmiljö.Folk går bergsäkra gång.Hoppar på en fysiskt.Hänt ett antal gånger.Utan att chefer lyft ett finger.Har samtal med facket.Blir en omöjlig miljö att arbeta i.Sen är vi ute hos kund.Fackombudsmannen säger att de får in anmälningar från människor som arbetar på Samhall som säger samma sak som jag.Jag dömer inte svaga människor.Men vore bra om jobb var i fokus.Less på vredesutbrott,Människor som går på fysiskt.Sker även hot från chefer att man inte får yppa ett ord om det som faktiskt sker.Jag vill ta mig ur och inte jobba på Samhall.Letar nu non stop efter jobb utanför.Stannar jag på Samhall blir jag själv sjuk i huvudet.De senaste två åren har samhall uttnyttjat mig totalt.Är fan ingen psykolog,ledsagare eller vårdare.För mycket.Nu i veckan förhandling med facket.
  • Anonym (Nej)
    Sanna1990 skrev 2017-03-06 21:35:54 följande:

Men får du betalt då för de jobb du gör? Menar att de krävs en hel del för att jobba med dessa människor.
  • Ljusetskrigare

Tycker der är rätt pinsamt och tragiskt faktiskt hur den normale människan och majoriteten utav människor är gentemot sina medmänniskor...

För mängden är konformister och hycklare..

Den nutida människan här på planeten jorden gör allt för att passa in och för att bli omtyckt.. Och överlag så är människan hatiskt och utfrysande gentemot människor som sticker ut, och som är annorlunda och avvikande i beteendet än mängden..

Vi har även svårare för människor som inte är ifrån samma plats geografiskt än oss själva tex..

Och detta gäller t.o.m även fast denna främmande människa är ifrån samma land som oss själva, men denne är inte uppvuxen där JAG är uppvuxen, så då kan jag ju inte tycka om den lika mycket och på samma sätt som någon som kommer ifrån samma plats som mig själv osv...?

Helt utan logik agerar mängden på detta vis utan att ens själva reflektera över sitt begränsade synsätt gentemot sina medmänniskor...?

Detta trångsynta och nedvärderande sätt pågår hela tiden i dagens samhälle, (utav den konformistiske "normala" och tråkiga människan)...

Ända tills den annorlunda och utstickande människan kanske skulle bli känd för sitt egna sätt och utmärkande stil (eller för någonting annat).. Då ser normen helt plötsligt upp till denna människa, samt till de som känner och umgås med denne nu plötsligt kända och märkliga människa..

Och man skryter nu helt plötsligt om att man känner denne till andra konformistiska "normala" och tråkiga människor...?

Enligt mig själv är människan överlag en riktigt småsint och tragisk varelse...

För vi borde istället hylla och hjälpa de människor som inte är som oss själva, och vi borde lära och växa utav dessa människor...

Vi borde istället fråga oss själva varför vi alla strävar efter att vara så normala som möjligt hela tiden.. För i detta beteende så stannar vi ju utvecklingen!

Och egentligen......

Vem vill vara en helt vanlig, normal och tråkig människa? Ärligt talat alltså?

Vem vill vara en utav miljoner?

Vill man inte hellre vara någon märklig person som sticker ut, men som kanske har riktigt omfattande och originella gåvor/talanger rent skapande mässigt, tankemässigt och estetiskt?

Jo det kanske vi vill säger nog mängden..

Men bara till en viss gräns..

För går det märkliga och excentriska dragen hos en person över denna gräns, så väljer vi hellre att frysa ut denne än att hylla denna och ge den cred för att den vågar gå sin egen väg, och för att den vågar sticka ut så mycket...

För det är så här faktiskt....

(Även fast normen och de "normala" inte kanske har uppmärksammat, samt velat erkänna detta för sig själva än)....

Vår tids största tänkare, konstnärer, artister mm. Är ofta (inte alltid) såna personer som har haft autism, Asperger och olika diagnoser..

Dessa personer har nog ofta varit lite märkliga och egna för sin omgivning.. (för den normale och tråkiga människan dvs)..

Men det är faktiskt genom dessa människor som våra största verk har kommit igenom...

Jag såg ett program på Kunskapskanalen för en tid sedan.. detta program handlade enbart om autism och Aspergers..

Skaparna av detta program tog upp giganter så som Einstein, Mozart, Thomas Jefferson, Isaac Newton, Michael Jackson osv.. som sägs ha haft dessa funktions "nedsättningar"..

Dom sa bland annat, att "varje gång du lyssnar på Mozart, då lyssnar du på autism" osv...

Samhället är enligt mig själv helt upp och ner i många aspekter.. Då de som har satt upp vårat regelverk och klassifierat många utav dagens diagnoser, har valt att kalla autism och Aspergers, som en funktions "nedsättning" ???

Ändå så har vår tids största tänkare, vetenskapsmän och artister varit såna personer som haft dessa funktions "nedsättningar"?

Är det inte märkligt?

Man kallar det en nedsättning endast för att individen inte har samma sociala och grupp-fungerande funktioner som resten utav mängdens "normala" människor?? Och man väljer att helt bortse ifrån det faktum att vår tids största personligheter har varit personer med dessa funktions "nedsättningar"??

Varför gör systemet så tror ni?

Kan det kanske vara ett sätt för att få dessa personer, dessa originella sinnen och ny-tänkande själar, till att börja tänka om sig själva,  att de inte är kapabla till någonting annat än o bli nedvärderade utav de "normala" här i samhället, och istället bara infinna sig i att gå och städa och plocka skräp på arbetsplatser där de "normala"  och lite bättre o finare människorna jobbar??

Allt för att begränsa mängden utav blivande och tänkbara genier, uppfinnare och möjliga artister/konstnärer här på våran jord...

För det är ju ett väldigt bra sätt att få någon som har en väldigt omfattande kapacitet, till att känna sig riktigt nedvärderad och värdelös...

För i många fall, och även faktiskt i VÄLDIGT många fall, så är dessa funktions "nedsättningar" faktiskt istället enorma tillgångar för de människor som har dessa.. De måste bara vända på det, och komma till insikt om detta själva...!

Jag vill därför nu bara passa på att uppmana alla märkliga och excentriska människor här inne att ta tillbaka eran kraft...!

Låt dig inte förminskas utav samhällets "normala" och tråkiga mängd...!

Stå upp för er själva.. våga stick ut, våga vara annorlunda... Våga vara den som är lite märklig och konstig...!

För det är igenom oss som samhället går framåt och utvecklas... vi är broarna till det nya...

Både till det nya tankesätten men också till den nya framtida, och lite mer märkliga människan ;) En människa som är betydligt mer produktiv och skapande, rent utvecklingsmässigt och nytänkande, än den "normala" och "vanliga" människan....

Annorlunda, märklig och konstig är någonting som är positivt... det är någonting bra...!

Det är de "normala" som ska känna sig nedvärderande inför oss... INTE tvärt om...!

Ta tillbaka eran makt ?

Kärlek och ljus till er alla ?????????

• Yupiteru

Ha jag jobbar på Samhall sedan 2011. Det är i rubda slängar som vilket städjobb som helst, med en skillnad. Vi är oftast mer folk. Men tiden där samhall var en skyddad verkstad är förbi. Idag finns det vinstkrav och andra statliga åtaganden, precis som på vilket annat statligt bolag som helst. Men, och det här är viktigt, är man anställd på samhall ses man nästan som pestsmittad. Många reagerar med tystnad, konstiga blickar och viskar sins emellan "titta där är en sån". Tyvärr

Hur som helst är den sk strax under 20 000 kr/månad. Sedan finns det ett antal olika tillägg och lönegrader - tror den högsta grundlönen (lönenivå 4) är 22 000

Svar på tråden Jobba på Samhall...