• Anonym

Jobba på Samhall...

Är det någon här som jobbar på Samhall och kan berätta vad ni gör, vad ni tjänar, hur ni trivs? Hur fick ni jobbet?
    Är det något bra eller dåligt, ska man hålla sig därifrån eller är det positivt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 20:20

Ni andra: skulle ni reagera på något speciellt sätt om någon sa att den jobbar på Samhall?

• Svar på tråden Jobba på Samhall...
  • Anonym

Trodde på fullaste allvar att Samhall bara var för sådana personer som ingen annan vill anställa, typ personer med downs, efterblivna, "byfånar", långtidsarbetslösa som inte ens gått klart grundskolan etc.

Jobbade förut på ett ställe där de hade samhallpersonal som skötte fiket, städade, vattnade blommor etc och de var verkligen inga höjdare. Riktigt korkade, hade svårt att göra något utanför rutinen, fungerade inte socialt, otroligt slöa och ineffektiva och dessutom var deras personliga hygien i många fall undermållig.

Av denna tråden har jag lärt mig att även "normala" kan få jobb där, men jag hade nog ändå utgått från att en person som berättade att denne jobbade på Samhall hade något fel.

• Anonym (Ej anställd där)
    Anonym skrev 2012-07-08 10:22:28 följande:
    Trodde på fullaste allvar att Samhall bara var för sådana personer som ingen annan vill anställa, typ personer med downs, efterblivna, "byfånar", långtidsarbetslösa som inte ens gått klart grundskolan etc.

Jobbade förut på ett ställe där de hade samhallpersonal som skötte fiket, städade, vattnade blommor etc och de var verkligen inga höjdare. Riktigt korkade, hade svårt att göra något utanför rutinen, fungerade inte socialt, otroligt slöa och ineffektiva och dessutom var deras personliga hygien i många fall undermållig.

Av denna tråden har jag lärt mig att även "normala" kan få jobb där, men jag hade nog ändå utgått från att en person som berättade att denne jobbade på Samhall hade något fel.
    Som skrivits redan ett antal gånger så är spannet av folk som jobbar på samhall brett, från lätt begåvningshandikappade till normalbegåvade, de som har downs syndrom eller är gravt begåvningshandikappade finns i regel ej på samhall utan håller till på olika dagliga verksamheter som drivs av kommunen.

Sedan kan jag hålla med om att många av dem som jobbar på samhall inte är så supersnabba och effektiva men det är liksom hela grejen de som jobbar där gör det just pga att de av olika skäl ej kan prestera lika mycket som en "frisk" hade de klarat av det hade de knappast börjat på samhall över huvud taget utan istället haft ett jobb på den öppna arbetsmarknaden.

Att det finns så mycket fördomar om samhall beror i regel på okunskap och att det man har hört om samhall och vilka som jobbar där bygger på sådant man har hört från en kompis systers polare som känner någon som jobbat där dvs de flesta har inte ens varit i kontakt med folk som faktiskt arbetar där utan det de har hört är hörsägen.

Och som skrivits tidigare är det i regel de som har mer synliga funktionshinder och som "sticker ut" av samhalls personal som folk lägger märke till, de som inte gör det utan är "normala" märker man inte av och utifrån det man möjligen har sett drar man slutsatser som lätt blir felaktiga och bygger på fördomar och okunskap i många fall.

Dessa fördomar gör att många funktionshindrade inte alls är intresserad av att jobba på samhall, inte främst för att jobben de utför inte passar utan snarare pga rädslan för att bli stämplad som konstig av folk vilket som synes lätt blir fallet pga okunskap från allmänhetens sida.
  • barnluktarbajs
    Ellaria skrev 2012-07-07 23:47:04 följande:
    Majoriteten av de som jobbar på samhall har arbetsskador och är helt normalbegåvade. Det handlar om ont i knän, axlar, ryggar, förslitningsskador... Dessutom finns det många med autism/adhd/add/aspergers och andra neuropsykiatriska funktionshinder och de har ofta högre intelligens än snittet. Sluta ha såna fördomar.
    "Sluta ha fördomar?" Det är ju fortfarande fen hittepå-arbetsplats för folk som inte platsar i det riktiga arbetslivet!
  • Anonym

Vet inte om det var bra eller dåligt att starta tråden.
    Känner mig lite deppig...   
    Det hade varit så skönt att höra "nej, jag hade inte reagerat på något speciellt sätt om någon sa att den jobbar på Samhall, det är som vilken arbetsplats som helst"..

Som ovan skrev så drar man sig för att ta jobb där på grund rädsla och fördomar.

Vill bara skriva en sak... har man något osynligt hinder men ändå är normalbegåvad, (i vissa fall högutbildad eller högbegåvad)
    är det som om man är dömd till evigt utanförskap. Det kan röra sig om en så "liten" sak att man har svårt att göra flera saker samtidigt eller har förlamande ångest. Så är man dömd till år av sjukskrivning eller bli försörjningsstödsberoende.. alt. slussas runt på praktikplatser år efter år med i princip noll inkomst.

Då finns Samhall som alternativ, men så är man redan tryckt av utanförskap.. Vad ska man ta sig till egentligen? Gudafattigt är vad det är...          

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-08 12:11:22 följande:
    Vill bara skriva en sak... har man något osynligt hinder men ändå är normalbegåvad, (i vissa fall högutbildad eller högbegåvad)
    är det som om man är dömd till evigt utanförskap. Det kan röra sig om en så "liten" sak att man har svårt att göra flera saker samtidigt eller har förlamande ångest. Så är man dömd till år av sjukskrivning eller bli försörjningsstödsberoende.. alt. slussas runt på praktikplatser år efter år med i princip noll inkomst.

Då finns Samhall som alternativ, men så är man redan tryckt av utanförskap.. Vad ska man ta sig till egentligen? Gudafattigt är vad det är...          
    Fortfarande så jobbar man ju då på Samhall för att man inte platsar på en vanlig arbetsplats. Det är hård fakta. Synen på Samhall-personal blir därefter. Det är precis som att man tar för givet att en som spelar fotboll i div 6 är för dålig för den högsta serien för annars hade den personen med 99 % säkerhet spelat i högsta serien. Inte för att personen som spelar i div 6 är en sämre människa, däremot garanterat en sämre fotbollsspelare. Jag ser samma liknelse med Samhall.

Min erfarenhet med Samhall är att en "normal" människa ofta kan göra tre-fyra Samhallarbetares jobb så länge det inte handlar om helt hjärndöda sysslor. Jobbade på ett företag förut där Samhall städade samt sorterade i arkivet och Samhall hade 5 personer där som jobbade. När företaget jag jobbade på sedan gjorde sig av med Samhall och tog in ett annat städbolag så skickade de dit 2 personer som gjorde samma jobb med minst lika bra resultat. Skillnaden var dessutom att de från städbolaget faktiskt gick att ha en intelligent konversation med i fikarummet.

Hur duktiga Samhall-personal är på att plocka varor i ett lager, ställa upp saker på hyllor, flytta kundvagnar på Ica Maxi eller vattna blommor vet jag däremot inte.
  • Anonym (Jobbat där)
    Anonym skrev 2012-07-08 12:28:19 följande:
    Fortfarande så jobbar man ju då på Samhall för att man inte platsar på en vanlig arbetsplats. Det är hård fakta. Synen på Samhall-personal blir därefter. Det är precis som att man tar för givet att en som spelar fotboll i div 6 är för dålig för den högsta serien för annars hade den personen med 99 % säkerhet spelat i högsta serien. Inte för att personen som spelar i div 6 är en sämre människa, däremot garanterat en sämre fotbollsspelare. Jag ser samma liknelse med Samhall. Min erfarenhet med Samhall är att en "normal" människa ofta kan göra tre-fyra Samhallarbetares jobb så länge det inte handlar om helt hjärndöda sysslor. Jobbade på ett företag förut där Samhall städade samt sorterade i arkivet och Samhall hade 5 personer där som jobbade. När företaget jag jobbade på sedan gjorde sig av med Samhall och tog in ett annat städbolag så skickade de dit 2 personer som gjorde samma jobb med minst lika bra resultat. Skillnaden var dessutom att de från städbolaget faktiskt gick att ha en intelligent konversation med i fikarummet. Hur duktiga Samhall-personal är på att plocka varor i ett lager, ställa upp saker på hyllor, flytta kundvagnar på Ica Maxi eller vattna blommor vet jag däremot inte.

Ska bara säga en sak som arbetat både på Samhall och på vanligt städbolag. När man jobbade på Samhall fanns det tid att göra rent, när man jobbar på ett vanligt städbolag finns det oftast bara tid att få det att se rent ut. Ett väldigt tidspressat jobb som enbart styrs av pengar, inte hur lång tid det egentligen skulle ta att göra det rent. Tycker i alla fall det är bra att Samhall finns för de som behöver anpassningar pga dålig rygg, eller vid andra handikapp. :)
  • Anonym (Anställd)
    barnluktarbajs skrev 2012-07-07 23:02:20 följande:
    Samhall, det är väl för folk som är lite "annorlunda"? Inte finns det väl normalbegåvade som vill eller ens får jobba på Samhall??? 
    Jodå, det finns het normala människor som både får och vill jobba på samhall.
    Många som har förslitningsskador av andra jobb och som jag som har fibromyalgi.

Men jag har svårt att tänka mig att normalbegåvade kan trivas på en arbetsplats där större delen inte "har alla hästar hemma". Jag gör det inte och jobbar nu för att ta mig därifrån.
    Har tagit tjänstledigt för att utbilda mig vidare och förhoppningsvis inte behöva gå tillbaka.    
  • Anonym (Anställd)
    Anonym skrev 2012-07-07 16:34:41 följande:

Vad tråkigt att du inte trivs!
    21000 kr i grundlön för att städa tvättstugor kan ju jag dock tycka låter väldigt bra.. det är inget jag skulle vägra..även om jag också kan mer, så sett.
    Det jag tycker verkar bra är att man kan få fast arbete, vilket man inte kan på andra lönebidragsanställningar där det är begränsat till 6 mån, 1 år osv.  
    Fast den lönen kommerdu inte upp i av att städa tvättstugor. Då måste du ha arbete med lite större ansvar.

Det som är bra med samhall är den fasta anställningen. Jag har inte haft någon fast arbetsplats sedan jan -11. Man kan ju bli placerad vart som helst inom samhall men dom har inte hittat något som passar mig på 1½ år!!! Men jag har endå min månadslön som vanligt. I perioder är vi många som gått hemma med lön.
    Men jag inser inte att det är hållbart, kan vara skönt att vara hemma en vecka ibland med lön men jag vill arbeta för att känna mig som en värdig människa. Så just därför pluggar jag nu istället för att ta mig vidare.  
  • Ellaria
    barnluktarbajs skrev 2012-07-08 11:55:50 följande:
    "Sluta ha fördomar?" Det är ju fortfarande fen hittepå-arbetsplats för folk som inte platsar i det riktiga arbetslivet!
    Eh? Du tycker alltså att människor med olika funktionshinder ska lämnas vind för våg?
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    Anonym skrev 2012-07-08 12:28:19 följande:
    Fortfarande så jobbar man ju då på Samhall för att man inte platsar på en vanlig arbetsplats. Det är hård fakta. Synen på Samhall-personal blir därefter. Det är precis som att man tar för givet att en som spelar fotboll i div 6 är för dålig för den högsta serien för annars hade den personen med 99 % säkerhet spelat i högsta serien. Inte för att personen som spelar i div 6 är en sämre människa, däremot garanterat en sämre fotbollsspelare. Jag ser samma liknelse med Samhall.

Min erfarenhet med Samhall är att en "normal" människa ofta kan göra tre-fyra Samhallarbetares jobb så länge det inte handlar om helt hjärndöda sysslor. Jobbade på ett företag förut där Samhall städade samt sorterade i arkivet och Samhall hade 5 personer där som jobbade. När företaget jag jobbade på sedan gjorde sig av med Samhall och tog in ett annat städbolag så skickade de dit 2 personer som gjorde samma jobb med minst lika bra resultat. Skillnaden var dessutom att de från städbolaget faktiskt gick att ha en intelligent konversation med i fikarummet.

Hur duktiga Samhall-personal är på att plocka varor i ett lager, ställa upp saker på hyllor, flytta kundvagnar på Ica Maxi eller vattna blommor vet jag däremot inte.
    Hah, skulle vilja se någon annan göra samma sak som jag gör på samhall och 3 andra grejer samtidigt. Jag är 100% arbetsför och har inget diagnostiserat funktionshinder, jag arbetstränar genom samhall för att jag har svårt med sociala samspel. Jag går MINST 17 km om dan på jobbet, samtidigt som jag måste hålla koll på uppåt 20 siffror i taget genom minnet. Jag lyfter dessutom tungt och måste använda dator rätt mycket. Varsågod att testa.
    You know nothing, Jon Snow
Svar på tråden Jobba på Samhall...