Anonym skrev 2012-07-08 10:22:28 följande:
Trodde på fullaste allvar att Samhall bara var för sådana personer som ingen annan vill anställa, typ personer med downs, efterblivna, "byfånar", långtidsarbetslösa som inte ens gått klart grundskolan etc.
Jobbade förut på ett ställe där de hade samhallpersonal som skötte fiket, städade, vattnade blommor etc och de var verkligen inga höjdare. Riktigt korkade, hade svårt att göra något utanför rutinen, fungerade inte socialt, otroligt slöa och ineffektiva och dessutom var deras personliga hygien i många fall undermållig.
Av denna tråden har jag lärt mig att även "normala" kan få jobb där, men jag hade nog ändå utgått från att en person som berättade att denne jobbade på Samhall hade något fel.
Som skrivits redan ett antal gånger så är spannet av folk som jobbar på samhall brett, från lätt begåvningshandikappade till normalbegåvade, de som har downs syndrom eller är gravt begåvningshandikappade finns i regel ej på samhall utan håller till på olika dagliga verksamheter som drivs av kommunen.
Sedan kan jag hålla med om att många av dem som jobbar på samhall inte är så supersnabba och effektiva men det är liksom hela grejen de som jobbar där gör det just pga att de av olika skäl ej kan prestera lika mycket som en "frisk" hade de klarat av det hade de knappast börjat på samhall över huvud taget utan istället haft ett jobb på den öppna arbetsmarknaden.
Att det finns så mycket fördomar om samhall beror i regel på okunskap och att det man har hört om samhall och vilka som jobbar där bygger på sådant man har hört från en kompis systers polare som känner någon som jobbat där dvs de flesta har inte ens varit i kontakt med folk som faktiskt arbetar där utan det de har hört är hörsägen.
Och som skrivits tidigare är det i regel de som har mer synliga funktionshinder och som "sticker ut" av samhalls personal som folk lägger märke till, de som inte gör det utan är "normala" märker man inte av och utifrån det man möjligen har sett drar man slutsatser som lätt blir felaktiga och bygger på fördomar och okunskap i många fall.
Dessa fördomar gör att många funktionshindrade inte alls är intresserad av att jobba på samhall, inte främst för att jobben de utför inte passar utan snarare pga rädslan för att bli stämplad som konstig av folk vilket som synes lätt blir fallet pga okunskap från allmänhetens sida.