• Nyfiken gul

Hur och när tar ni hand om tvätt egentligen?

Häckar i många trådar om hemmets sysslor och jag slås av hur nästan alla suckar över dessa enorma berg av tvätt som aldrig nånsin tar slut vare sig det gälelr att tvätta eller att få undan det.

och jag blir lite fundersam över varför det kan bli så?   Det blir ju inte automatiskt så bara för att man är många i familjen.

Vi har sex barn som kommer och går , ett bor alltid hemma så självklart blir det en hel del tvätt här hemma men jag får aldrig dessa eviga tvättberg hur jag än bär mig åt. 

Så vad har ni för regler och rutiner angående tvätt hemma egentligen ? 

Sett till dom inlägg jag läser så tvättas det tydligen bara när skåpen är tomma på kläder    typ...

Så handen på hjärtat gott folk hur och när tar ni hand om er tvätt?

(själv tvättar jag så fort jag får ihop en maskin tvätt, vilket gör att jag sällan har kläder i tvättkorgen som ligger och jag har bara en maskin att hänga och en maskin att ta ner och vika) 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Hur och när tar ni hand om tvätt egentligen?
  • lövet2

Jag tvättar 1-2 maskiner varje dag, beroende på vad det är för tvätt och hur stor plats den tar. Innan jag hänger tvätten, så tar jag ner gårdagens tvätt och lägger undan den. Men - vi har alltid ett berg med tvätt i alla fall ...

• La Lola

Alla har ju inte tillgång till egen maskin o kanske får vänta 2 veckor på en tid i tvättstugan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • stjierna

Vi tvättar också 1-2 maskiner/dag. Det finns alltid något som kan åka med - handdukar, badlakan, ytterkläder, kökshanddukar, sänglinnen, vardagskläder, underkläder.. Ja, det finns att tvätta, men vi har sällan "berg som aldrig försvinner".

• Mercurialis

Jag tar itu med veckans tvätt med start på torsdagskvällen, då jag brukar köra en maskin. På fredag kväll kör jag en maskin. På lördagen kör jag två maskiner tvätt, det mesta sådant som ska torktumlas. På söndagen blir det ytterligare en eller två maskiner tvätt.

Ungefär så ser det ut med lite variation. Hur många maskiner tvätt det blir på en vecka varierar. Det beror på vilka kläder som har använts och hur det ser ut när jag har sorterat tvätten i olika högar. Finns det inte tillräckligt med tvätt i en hög för att fylla maskinen får den högen vänta till nästa vecka.

Allt eftersom tvätten torkar viker jag ihop den och lägger in den i skåp och lådor. Den sista maskinen som blir ofta hängandes på tork tills det är dags att börja om från början veckan därpå.

Det tar ganska precis en vecka för familjen (2 vuxna, en 2,5-åring och en 5-åring) att fylla tvättkorgen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vinterankan

Jag tvättar på helgerna. Brukar köra 3 maskiner på lördagen och 1 på söndagen. Sedan kan det kanske vara lite tvätt kvar med udda plagg som får vänta tills veckan efter.

• tahira

Vi är två vuxna och ett barn. Barnet har dock skoluniform och bara två uppsättningar av den, så den tvättas varje dag och då slänger jag in annat i samma färg också. 

Jag tvättar 1-2 maskiner om dagen, hänger upp det som skall hängas upp och tumlar det som skall tumlas. När det är dags att hänga upp nästa omgång plockar jag ned förra, och tar ut från tumlaren och viker direkt.

Vi har dock ganska ofta en del kläder liggande i tvättkorgen, konstiga material och udda färger som måste tvättas för sig. Det kan ligga i kanske fem dagar eller så, men vardagskläderna är alltid tvättade och inlagda i garderoben högst två dagar efter att de las i tvättkorgen. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • cloudberry79

Tvättar så fort det finns en full maskin. Blandar färger och slänger i en-två color catcher såvida det inte är något nytt, starkt färgat, i högen. Normalt blir det en sextiotvätt och två fyrtiotvättar på en vecka.

Sur, grinig och på smällen.
  • GladaFrun

Vi är 2 vuxna, 3 ungdomar och 2 småbarn. Jag tvättar varje dag, berget uppstår av den rena tvätten som oftast blir liggande några dagar...

Vi har ingen trevlig tvättstuga där man kan stå och sortera utan tvättar och tumlar i garaget, hänger ute eller i köket på torkställning (trist att se).

• maximum

Bland vänner hör man ofta att det klagas över tvätten. Och då har alla egen tvättstuga. Dom säger att det är så lätt att bara stänga dörren så man inte ser den och strykberget är enormt för det ligger på bänken i tvättstugan.
    Själva har vi ingen tvättstuga och bara en toalett som inrymmer tvättmaskin o torktumlare på minimal plats.
    Så jag måste tvätta när tvättkorgen är full och då är det max 3 maskiner tvätt i den.
    Och jag hänger min tvätt i hallen på övervåningen så där finns inte mycket plats heller så tvättar jag så måste jag vika ihop o lägga in den rena tvätten i garderoberna.

Så när man hör vännerna gnälla över att det är så jobbigt så kan jag se det postiva i att vara utan tvättstuga.     

Svar på tråden Hur och när tar ni hand om tvätt egentligen?