• Anonym (TS)

Han tar tramadol.

Vad ska jag göra?

Han tog tramadol för ett tag sen (mer än ett är sedan) och var samtidigt i någon depression men det tog så mycket på vårt förhållande (tre år nu). Nu har han fixat trama igen och jag vet inte vad jag ska göra. Orkar inte med det igen. Han sover hela dagarna och vi bor fan i en etta. Jag vet hur dåligt jag kommer att må och jag vet inte om det är värt. Jag vet att han mår dåligt nu angående problem i familjen men jag tycker att detta är världens sämsta sätt att ta sig igenom detta.

Jag funderar på att åka till en vän ett tag men jag vill inte att hon ska veta anledningen eftersom jag skäms.

Han tycker själv inte att tramdol är så farligt...men jag förstår inte varför han ska ta det över huvud taget.  

• Svar på tråden Han tar tramadol.
  • Anonym (varning)

Ger dig en riktigt varning. du eller någon MÅSTE få han SLUTA!
    tradd är sjukt farligt mer än vad folk säger eller tror.De som försvarar tradd är oftast dem som själva är beroende utav det. Tradd är morfin vilket gör att du blir hög på det en del säger att de får en "svävande" känslar eller ett russ i kroppen. Vissa tror att de tar bort ångesten men de som är grejen den skapar ÅNGEST.
     De som är depremerade kan få starka självmordstankar och grov ångest. Tänker inte gå in på något privat men kan säga att man blir personlighetsförändrad.. Du måste hjälpa honom innan det är försent..

• ftp
    Anonym (varning) skrev 2012-07-14 01:38:49 följande:

Ger dig en riktigt varning. du eller någon MÅSTE få han SLUTA!
    tradd är sjukt farligt mer än vad folk säger eller tror.De som försvarar tradd är oftast dem som själva är beroende utav det. Tradd är morfin vilket gör att du blir hög på det en del säger att de får en "svävande" känslar eller ett russ i kroppen. Vissa tror att de tar bort ångesten men de som är grejen den skapar ÅNGEST.
     De som är depremerade kan få starka självmordstankar och grov ångest. Tänker inte gå in på något privat men kan säga att man blir personlighetsförändrad.. Du måste hjälpa honom innan det är försent..

Nu säger jag inte självmedicinering med tramadol, finns bättre sätt än att slå ut sig själv men.
    Tramadol är inte morfin och fungerar faktiskt som ångestdämpande.
  • Anonym (Sambon)

Min sambo har en reumatisk sjukdom - Bechtrew - som gör att han får skov med rejäl smärta, så pass illa att han inte kan sova eller fungera i vardagen. Då måste ha ta Tramadol för att kunna sova. Men all hans medicinering är noga övervakad av Reumatologen. Han äter varje dag Orudis Retard, men som sagt, måste ha Tramadol ibland. Jag måste erkänna att jag är rädd att han ska fastna i ett beroende. Men som tur är så är han själv väldigt försiktig och tar bara när han absolut behöver. Han är som vanligt fast han tar dem, jobbar, tränar osv som vanligt.

• Anonym
    ftp skrev 2012-07-14 11:08:28 följande:
    Nu säger jag inte självmedicinering med tramadol, finns bättre sätt än att slå ut sig själv men.
    Tramadol är inte morfin och fungerar faktiskt som ångestdämpande.

Inte rent morfin men en svag opiat som är beroendeframkallande och som man då kan punda på. Man tar bara mer och mer tabl för att uppnå rusningseffekten och tillslut kan man inta så många tabl att kroppen inta klarar mer. Tramadol metaboliseras i levern och det är den som först tar skada. 
  • ftp
    Anonym skrev 2012-07-14 12:05:36 följande:
    Inte rent morfin men en svag opiat som är beroendeframkallande och som man då kan punda på. Man tar bara mer och mer tabl för att uppnå rusningseffekten och tillslut kan man inta så många tabl att kroppen inta klarar mer. Tramadol metaboliseras i levern och det är den som först tar skada. 
    Man kan verkligen inte "punda" på opiater.

Det metabolisas mycket riktigt i levern men jag kan inte se leverskador som nån naturlig biverkning, i så fall är paracetamol mer känd på det området.

• Anonym

Arbetar du inom vården eller?

Om du vill kan du komma och hälsa på våra intoxer (förgiftningar) på sjukhuset så kan du få lära dig lite om vilka tabletter man kan bunda på. Och vad saom händer med dem och deras lever.  

• ftp
    Anonym skrev 2012-07-14 12:38:21 följande:

Om du vill kan du komma och hälsa på våra intoxer (förgiftningar) på sjukhuset så kan du få lära dig lite om vilka tabletter man kan bunda på. Och vad saom händer med dem och deras lever.  

Man kan bara punda eller bunda som du säger på en tablett och det är metamina.
    Dom övriga opiater inräknat kan man givetvis bli påverkad av men punda är ganska svårt då det är fel drog för det.

• Anonym (...)
    ftp skrev 2012-07-14 12:19:19 följande:
    Man kan verkligen inte "punda" på opiater.

Det metabolisas mycket riktigt i levern men jag kan inte se leverskador som nån naturlig biverkning, i så fall är paracetamol mer känd på det området.

Och jo man kan punda på opiater, vad är det med dig?

Farligaste biverkan är väl ändå andningsdepression.
  • ftp
    Anonym (...) skrev 2012-07-14 12:44:21 följande:
    Och jo man kan punda på opiater, vad är det med dig?

Farligaste biverkan är väl ändå andningsdepression.
    *suck* Punda är ett ord som beskriver manisk beteende på amfetamin varken mer eller mindre, opioderer hör inte till centralstimulanta så nej, man kan inte punda på det.

Andningsdepression är en reell risk om man tar absurda mängder och eller blandar dessa med alkohol, stämmer bra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-14 12:38:21 följande:

Amfetamin kan man punda på.
    Opiater noddar med, kusligt att folk inom vården är så extremt obildade i vad som är vad.
    Men trots allt ska ha kunskaper som man har, hur går det ihop tro?

Andningsdepression är ju opiaters problem, dock med tramadol så är mängden för komma dit ovanligt hög.
    Eller i kombo med benzo preparat, det är ju denna blandning som kändisarna trillar av pin en efter en.
Svar på tråden Han tar tramadol.