• Anonym (TS)

Han tar tramadol.

Vad ska jag göra?

Han tog tramadol för ett tag sen (mer än ett är sedan) och var samtidigt i någon depression men det tog så mycket på vårt förhållande (tre år nu). Nu har han fixat trama igen och jag vet inte vad jag ska göra. Orkar inte med det igen. Han sover hela dagarna och vi bor fan i en etta. Jag vet hur dåligt jag kommer att må och jag vet inte om det är värt. Jag vet att han mår dåligt nu angående problem i familjen men jag tycker att detta är världens sämsta sätt att ta sig igenom detta.

Jag funderar på att åka till en vän ett tag men jag vill inte att hon ska veta anledningen eftersom jag skäms.

Han tycker själv inte att tramdol är så farligt...men jag förstår inte varför han ska ta det över huvud taget.  

• Svar på tråden Han tar tramadol.
  • Anonym

Fattar inte ens varför man missbrukar tabletter? Bara läsa på förpackningen så blir det inge problem!!!!!!!!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-30 01:33:44 följande:
    Fattar inte ens varför man missbrukar tabletter? Bara läsa på förpackningen så blir det inge problem!!!!!!!!!!
    Kan det visst bli.
  • Anonym

Nu har inte jag läst igenom hela tråden men det verkar inte vara något som han tar dagligen jämt utan någon gång per år? Då tycker jag inte att det är något att hetsa upp sig för. 300mg är ingen stor dos och får honom antagligen att slappna av någon gång då och då när det behövs? Hade han blandat det med annat, tagit flera ggr/vecka eller tagit högre doser hade jag blivit orolig men så det är nu tycker jag att du kan ta det lite lugnt och låta honom ta det ibland istället för ett par öl. 

• Anonym (Undrar jag med.)

Ni med anhöriga som trycker i sig Tramadol hur snabbt går dom ner i vikt ? Går man ner i vikt överhuvudtaget ?

Min kille sover konstant pga av dessa tabletter. Han åt Diaflonak innan men blev "van" så han fick Tramadolen istället för värken.

Åter till vikt frågan. Rasar man i vikt ? Tappar man hungerkänslan ?

• Anonym
    Anonym (Undrar jag med.) skrev 2012-08-04 17:20:20 följande:
    Ni med anhöriga som trycker i sig Tramadol hur snabbt går dom ner i vikt ? Går man ner i vikt överhuvudtaget ?

Min kille sover konstant pga av dessa tabletter. Han åt Diaflonak innan men blev "van" så han fick Tramadolen istället för värken.

Åter till vikt frågan. Rasar man i vikt ? Tappar man hungerkänslan ?
    Tar man i de doser läkaren angett, så ser jag inte att man ska gå ner i vikt.
    Har själv tagit dubbla doser under vissa tider, och inte märkt någon viktnedgång.
  • Anonym

Jag har ätit Tramadol så länge de funnits, dock bara 100 mg fördelat under dygnet har inte märkt någon minskad aptit däremot har jag de senaste veckorna sovit dåligt kan bero på att jag haft mer smärta och ätit 50 mg mer än vanligt och då tagit en tablett även kvällstid.

Har aldrig märkt några utsättningssymtom när jag inte tagit någon tablett under några dagar, inte heller har jag upplevt någon ruseffekt förutom någon gång när smärtan inte varit tillräckligt stark. Nu tar jag låg dos eftersom jag vill att det ska finnas utrymme att öka dosen om smärtorna ökar mer än i dagsläget och eftersom jag inte tål andra preparat för smärtlindring, framförallt inte de som innehåller kodein.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 18:45:31 följande:
    Jag har ätit Tramadol så länge de funnits, dock bara 100 mg fördelat under dygnet har inte märkt någon minskad aptit däremot har jag de senaste veckorna sovit dåligt kan bero på att jag haft mer smärta och ätit 50 mg mer än vanligt och då tagit en tablett även kvällstid.

Har aldrig märkt några utsättningssymtom när jag inte tagit någon tablett under några dagar, inte heller har jag upplevt någon ruseffekt förutom någon gång när smärtan inte varit tillräckligt stark. Nu tar jag låg dos eftersom jag vill att det ska finnas utrymme att öka dosen om smärtorna ökar mer än i dagsläget och eftersom jag inte tål andra preparat för smärtlindring, framförallt inte de som innehåller kodein.
    100mg dygn är ingen stor dos, det är fjärdedel av maxdos.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 19:03:46 följande:
    100mg dygn är ingen stor dos, det är fjärdedel av maxdos.
    Precis vill ha utrymme för att öka dosen om jag skulle bryta lårbenshalsen eller något annat, egentligen behöver jag en större dos än vad jag tar för att få ordentlig smärtlindring men nöjer mig med att få en viss minskning av smärtan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 19:20:50 följande:
    Precis vill ha utrymme för att öka dosen om jag skulle bryta lårbenshalsen eller något annat, egentligen behöver jag en större dos än vad jag tar för att få ordentlig smärtlindring men nöjer mig med att få en viss minskning av smärtan.
    Ifråga sätter inte den mängd du tar, bara att den är inte så hög.
  • DreamBitch

Men anonym har väl aldrig heller påstått att h*n tar en hög dos så jag förstår inte varför du tog upp det från första början?!

• Anonym
    DreamBitch skrev 2012-08-04 21:17:39 följande:
    Men anonym har väl aldrig heller påstått att h*n tar en hög dos så jag förstår inte varför du tog upp det från första början?!
    Nä, påpekade bara det INTE var en hög dos.
  • DreamBitch

Bara sådär. Helt utan anledning och trots att h*n även hade skrivit "bara 100mg".
    Det var en intressant argumentationsteknik. Haha

• Anonym
    DreamBitch skrev 2012-08-05 06:50:45 följande:
    Bara sådär. Helt utan anledning och trots att h*n även hade skrivit "bara 100mg".
    Det var en intressant argumentationsteknik. Haha
    Det vet jag inte, personen den inte upplevt någon minskad aptit på 100mg.
    Påpekade det självklara om dos mängden, att det inte var så hög dos och underförstått att det kanske inte var så konstigt att h*n inte märkt någon minskad aptit.

Och argumentera var inte ens målet Flört
  • Anonym

När jag tog höga doser (1g +/- lite) så rasade jag i vikt. För absolut, matlusten försvinner helt och hållet.
    Vilket jag iofs bara tyckte var positivt. Flört 

• Shango

Det är inte sant allt dom skriver är bullshit det är lugnt att ta Tramadol jag har gjort det i 3 år nu

• frappa
    Shango skrev 2013-08-31 14:43:28 följande:
    Det är inte sant allt dom skriver är bullshit det är lugnt att ta Tramadol jag har gjort det i 3 år nu
    Att äta tramadol kontinuerligt är knappast nått bra och ingen bullshit.
    Men har man en smärtproblematik, så har man liksom inget större val.

Skulle väl kanske vara Sativex man skulle kunna ta istället.

• Gonee

TS: hur har de gått? Du får skriva medd om du vill. Va med om detta själv för ca 5 års sen med min dåvarande. Både tramadol och benso in i bilden..

Det vi gjorde för att hjälpa varann va faktisk att säga upp skiten/bekantskapen och flytta. Idag får inga tabletter vistas i min lägenhet. För allas skull.

• Dannejk02

Har själv missbrukat tram, åt skiten 11 år efter en olycka. Ni som tror att det är ofarligt, TÄNK OM! Jag var knark beroende, att jag fick mitt knark av en doktor är bara tragist, nu är jag ren sedan 4 år, men det krävdes att jag misste min underbara familj, mitt jobb som produktions chef, lägenhet o bil, ville inte leva längre, då sa min son att han längtade efter sin gamla pappa som fanns innan olycka o värk, träffade rätt läkare och fick hjälp, men det tog nästan ett år av gråt, värk och psykisk plåga innan glädjen att leva återkom. Idag visar forskning att Heroin och Tramadolhydroklorid påverkar samma belöningssystem i hjärnan, läkare skriver ut mindre o mindre recept när det nu visar vilka effekter tram ger. Var försiktiga och underskatta aldrig narkotikaklassade läkemedel. tack för uppmärksamheten. /Danne.

• frappa
    Dannejk02 skrev 2013-10-27 00:55:54 följande:
    Har själv missbrukat tram, åt skiten 11 år efter en olycka. Ni som tror att det är ofarligt, TÄNK OM! Jag var knark beroende, att jag fick mitt knark av en doktor är bara tragist, nu är jag ren sedan 4 år, men det krävdes att jag misste min underbara familj, mitt jobb som produktions chef, lägenhet o bil, ville inte leva längre, då sa min son att han längtade efter sin gamla pappa som fanns innan olycka o värk, träffade rätt läkare och fick hjälp, men det tog nästan ett år av gråt, värk och psykisk plåga innan glädjen att leva återkom. Idag visar forskning att Heroin och Tramadolhydroklorid påverkar samma belöningssystem i hjärnan, läkare skriver ut mindre o mindre recept när det nu visar vilka effekter tram ger. Var försiktiga och underskatta aldrig narkotikaklassade läkemedel. tack för uppmärksamheten. /Danne.
    Har man en smärtproblematik av tillräckligt svårt.
    Så har man inget val.
    Det skulle väl vara Sativex, men tyvärr så är den medicinen för dyr.

Följer man läkarens ordinationer 2x50mg 3ggr dagligen, så lär man inte påverkas i det dagliga livet speciellt mycket.
    Utom vid själva insättningen som kan göra en påverkad de första veckorna.

Såklart att tramadol påverkar på samma/liknande sätt som heroin, det är trots allt ett morfinliknande ämne.
    Förstår inte riktigt varför du skrev så, om inte tanken var till att chocka med HEROIN.

Vid lite större smärta finns det inte mycket att välja på, det skulle vara kodein.
    Jag själv som prövat en hel del, pga smärta.
    Måste säga att tramadol är lite som sockerpiller mot vad som finns att tillgå.
    Dock ett sockerpiller som ger svåra abstinenssymtomer om man har använt tramadolen länge.
    Kan tänka mig efter dina 11år, och antagligen mer än maxdosen 400mg.
    Så hade du 2 väldigt jobbiga veckor, för sen har det psykiska beroendet att hantera.
    Som är betydligt segare att arbeta bort.
Svar på tråden Han tar tramadol.