• Anonym (Undrar)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

Varför får man inte säga, neger? Varför är det ett fult ord? Varför är inte svarta från Afrika (kontinenten) negrider? Är det fel att säga att man är europid? Varför pratar vi inte om raser?
    Människan är det samma överallt men skiljer sig i fenotypen, varför inte kalla det för ras?

• Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 22:45:17 följande:
    Nä hon är absolut inte talesman för alla mörkhyade vilket jag inte sagt någonstans. Det enda jag ville framföra var ett annat synsätt på ordet neger från en människa som absolut inte är en idiot, stolpsskott mm. Jag tror inte på att idiotförklara människor för att de har en annan åsikt än jag(som i detta fall) och har aldrig förstått varför man i diskussioner måste nedvärdera andra med skällsord. Men det är min åsikt.........

Har jag kallat någon för något skällsord? Vem då i så fall?

Jag skrev att din väninna kan få kalla sig själv för nedlåtande ord som neger och idiot eller vad tusan som helst, men hon, du, jag, Göran Persson, Zlatan eller någon annan människa besitter inte rätten att kalla någon för neger för det.
  • SuperMumy

Har jag kallat någon för något skällsord? Vem då i så fall? Jag skrev att din väninna kan få kalla sig själv för nedlåtande ord som neger och idiot eller vad tusan som helst, men hon, du, jag, Göran Persson, Zlatan eller någon annan människa besitter inte rätten att kalla någon för neger för det.[/quote] Jag syftade på tidigare inlägg och min väninna kallar många för just neger. 1, hon anser inte det vara nedlåtande 2, hon vill skapa diskussioner. Hennes val även om många av oss andra anser att det är fel.

• Maddy

Jag tror det finns ca 1.3 miljoner andra sånna här trådar med EXAKT samma innehåll. Börjar bli liiiiiite tröttsamt. Att folk inte kan växa upp.....

• Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 23:20:51 följande:
    Har jag kallat någon för något skällsord? Vem då i så fall? Jag skrev att din väninna kan få kalla sig själv för nedlåtande ord som neger och idiot eller vad tusan som helst, men hon, du, jag, Göran Persson, Zlatan eller någon annan människa besitter inte rätten att kalla någon för neger för det.

Jag syftade på tidigare inlägg och min väninna kallar många för just neger. 1, hon anser inte det vara nedlåtande 2, hon vill skapa diskussioner. Hennes val även om många av oss andra anser att det är fel.[/quote]

Kallar hon andra för kränkande ord som neger? Hade hon kallat mig det hade jag anmält henne så kan hon ju diskutera detta vidare med polisen om hon så önskar! Vilket gräsligt beteende!
  • Anonym (!)
    Maddy skrev 2012-07-11 23:25:28 följande:
    Jag tror det finns ca 1.3 miljoner andra sånna här trådar med EXAKT samma innehåll. Börjar bli liiiiiite tröttsamt. Att folk inte kan växa upp.....

• Queenie70

Sammanfattningsvis då.Jodå TS man FÅR säga Neger, men då får man nog samtidigt finna sig i att de allra allra flesta människor kommer att anse att man är en rätt skräpig och pinsam person, och man får även räkna med att ganska många människor känner sig ledsna. Men om det är ok för dig, så är det bara att köra på. Valet är ditt.

• Anonym (Undrar)

Jag undrade och har inte sagt att jag tycker att det är ok att använda ordet.

• Anonym

varför inte bara säga "en svart person". Om hyn är så viktig att prata om får man väl prata om den exakta färgen. Vad är förresten mörkhyad? Så fort man är lite brun på kroppen? Eller när det faktiskt övergår till svart?

• Anonym (undrar)

Undrar bara, vad är det för skillnad på att använda ordet neger i Sverige mot att använda ordet Negro i USA? Jag har noterat att många gospelkörer etc använder ordet Negro i sina namn, där merparten av alla medvekade är svarta "african americans"

Har funderat på detta en längre tid, kanske någon vet? Är svenskans neger kanske mer en översättning av ordet nigger som i många fall i USA används som skällsord och är direkt nedvärderande.

Vänligen
    /A

Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?