• Anonym (Undrar)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

Varför får man inte säga, neger? Varför är det ett fult ord? Varför är inte svarta från Afrika (kontinenten) negrider? Är det fel att säga att man är europid? Varför pratar vi inte om raser?
    Människan är det samma överallt men skiljer sig i fenotypen, varför inte kalla det för ras?

• Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?
  • Anonym (!)
    Anonym (undrar) skrev 2012-07-12 13:30:36 följande:
    Undrar bara, vad är det för skillnad på att använda ordet neger i Sverige mot att använda ordet Negro i USA? Jag har noterat att många gospelkörer etc använder ordet Negro i sina namn, där merparten av alla medvekade är svarta "african americans"

Har funderat på detta en längre tid, kanske någon vet? Är svenskans neger kanske mer en översättning av ordet nigger som i många fall i USA används som skällsord och är direkt nedvärderande.

Vänligen
    /A
    Orka..... Skrikandes
  • Daddy  Cool
    Undrar bara, vad är det för skillnad på att använda ordet neger i Sverige mot att använda ordet Negro i USA? Jag har noterat att många gospelkörer etc använder ordet Negro i sina namn, där merparten av alla medvekade är svarta "african americans"
    Det är ingen skillnad. De namn som innehåller negro är från tiden innan det började ses som ett negativt ord.

• Ingrid Bergman

Har funderat på detta en längre tid, kanske någon vet? Är svenskans neger kanske mer en översättning av ordet nigger som i många fall i USA används som skällsord och är direkt nedvärderande.

Vänligen
    /A

"Negro" används inte i USA längre.

En del äldre Afro Amerikaner kan använda sig av det men det är inte vanligt.

Även "colored" eller "colored people" används inte längre i USA.

"Negro" i USA är idag ett nedsättande ord, även "colored".

• Anonym (trött)

Man får inte säga neger för att det finns många vita människor som "tror" att negrarna tar illa upp. Har flera neger kompisar å för dem är det inget konstigt. Likadant denna hysteri om negerbollar. Har alltid hetat å kommer alltid heta så för mig. Tom nergrarna själv kallar det negerboll. Har väl varit en grupp vita som inte har haft nåt bättre för sig. Finns kakor som utländska bakar som de kallar vitisar å naggar med gaffel. Då är väl det också rasistiskt. Blir så trött på allt som måste göras till en konflikt.

• kvs

Vänligen
    /A
    Jag är övertygad om du är någonting på spåren här. Det svenska order neger har egentligen ingen direkt värdering i sig. Sen gissar jag att någon berest person upptäckte att nigger (som är ett skällsord) är likt neger och därmed satte likhetstecken mellan neger och nigger.
  • Kensy

Jag säger fortfarande negerboll när jag är med folk jag känner. Det har så länge jag kan minnas alltid varit ett någorlunda accepterat uttryck, det verkar mest som det är på senaste tiden som folk verkar ta illa upp av det, och det verkar mest som att det är vita människor som tycker att  "usch, så får man inte säga!"...?

• Anonym

För att pkister tror att negrer blir kränkta av att bli kallade för negrer.

• WhiskeyRiver

Varken jag eller min mörkhyade partner dör för att någon säger "neger". Däremot uppfattar vi (och antagligen rätt många med oss) personen som använder just det ordet som aningen obildad.

I'll never smoke weed with Willie again
  • Anonym
    SuperMumy skrev 2012-07-11 22:09:19 följande:
    Jag känner att min väninna som är universitetslektor själv får bestämma vad hon vill "kallas" för. Tro mig, hon har full koll på historien men väljer ändå benämningen neger. Anser inte att hon är ett stolpsskott utan tycker att hennes argument är ok.
    kallar hon andra för neger också?
    varför/varför inte?
  • Anonym

Vad ska män använda för uttryck om man syftar på svarta människor från afrika? alla afrikaner är inte negroida, det finns vita och indiska sydafrikaner, arabiska och berbiska nordafrikaner..det finns kolsvarta dravider från södra Indien som inte är negroida.

I amerika är ordet "negro" helt accepeterat, medans "colured" anses icke acceptabelt, (blanda nu inte ihop ordet negro med "nigger")

I Sverige har de historiskt sätt helt oskyldiga ordet neger fått en egendomlig värdeförskjutning från att betyda en svart människa från afrika till att få andemeningen "nigger" vilket är helt befängt, känner för övrigt flera svarta afrikaner som inte bryr sig ett smack om att bli kallade för negrer..vadå..vi är negrer från afrika..så what? ungefär.

Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?