• Anonym (Undrar)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

Varför får man inte säga, neger? Varför är det ett fult ord? Varför är inte svarta från Afrika (kontinenten) negrider? Är det fel att säga att man är europid? Varför pratar vi inte om raser?
    Människan är det samma överallt men skiljer sig i fenotypen, varför inte kalla det för ras?

• Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?
  • Queenie70
    SuperMumy skrev 2012-07-11 21:39:41 följande:
    En av mina bästa vänner är neger eller som hon själv säger blåneger . Hon hatar andra ord och benämningar och bett oss i vänkretsen att säga neger.

Vilket bara bevisar att det finns historielösa stolpskott bland både svarta och vita. Behöver jag säga mer än Jackie Arklöv liksom.
  • Ingrid Bergman
    J a d e d skrev 2012-07-11 22:02:05 följande:
    Suck...
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 21:58:26 följande:
    Jag ville berätta att alla inte anser att ordet neger är kränkande, osmakligt, opassande eller oaccepterat. Duger det som var ?

Nej visst finns det undantag som i allt annat men majoriteten, skulle gissa på 98% av mörkhyade vill inte bli kallade så! Så ditt svar här var liksom inte relevant eller hörde till tråden. Du var alltså helt OT!
  • FrökenLöken

Så länge det finns en risk att någon mörkhyad dude/dudette tar illa vid sig av ordet, kommer jag inte använda det. Det är i dag inte tillräckligt oladdat för att bruka ordet (och varför skulle vi? Raser? Seriöst, vad pratar du om TS?).

Går att jämföra med ordet bög, som vi (även heterosar) kan använda, utan att ängsligt undra om det står någon bög och tar illa vid sig.

Lätt som en plätt.

Varför känner du TS att vi borde börja använda ordet? Duger det inte med mörk, mörkyad? (För jag erkänner att det är en ganska utmärkande del av en persons utseende, liksom det ibland kan vara av intresse att en person är blond, har brillor eller är överiviktig. Faktiskt. Det är inte så att vi ska förneka att någon har en annan hudfärg, det vore ju oerhört befängt).

• Anonym (!)
    J a d e d skrev 2012-07-11 22:02:05 följande:
    Suck...

Jag säger det samma! Börjar bli så uttjatat detta nu...
  • SuperMumy

Jag känner att min väninna som är universitetslektor själv får bestämma vad hon vill "kallas" för. Tro mig, hon har full koll på historien men väljer ändå benämningen neger. Anser inte att hon är ett stolpsskott utan tycker att hennes argument är ok.

• Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 22:09:19 följande:
    Jag känner att min väninna som är universitetslektor själv får bestämma vad hon vill "kallas" för. Tro mig, hon har full koll på historien men väljer ändå benämningen neger. Anser inte att hon är ett stolpsskott utan tycker att hennes argument är ok.

Vad din väninna har för utbildning och jobb är heller inte relevant för tråden. Men ok, din väninna kan få kalla sig själv för både neger och idiot (och andra liknande nedlåtande ord) men hon är fortfarande ingen talesman för alla andra mörkhyade och hon eller någon annan besitter inte rätten att kalla andra människor för detta!
  • SuperMumy

Nä hon är absolut inte talesman för alla mörkhyade vilket jag inte sagt någonstans. Det enda jag ville framföra var ett annat synsätt på ordet neger från en människa som absolut inte är en idiot, stolpsskott mm. Jag tror inte på att idiotförklara människor för att de har en annan åsikt än jag(som i detta fall) och har aldrig förstått varför man i diskussioner måste nedvärdera andra med skällsord. Men det är min åsikt.........

Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?