• CoolJen

Bröllop, fri bar?

Ni som haft fri bar på era bröllop(eller varit på bröllop med fri bar) har då gästerna blivit för fulla?

Känner själv att när den dagen väl kommer, då vi har råd att ställa till med bröllopsfest så vill vi bjuda på allt men är osäker på fri bar då jag vill ha mina gäster lagom fulla och inte dyngraka

Tänker att om man har fri bar och en bartender så kanske denne kan blanda svaga drinkar isf.

Ös på med tankar och resultat av olika lösningar tack.

• Svar på tråden Bröllop, fri bar?
  • Silversvans

Vi hade gratis alkohol men det var nästan ingen som drack någonting, ett par glas vin bara, men det är ju så olika. Jag tror de flesta ville koma ihåg bröllopet och så var det ju så att väldigt många skulle köra bil och därför inte kunde dricka alls.

• Frontline

Nopp har aldrig varit på bröllop där det har gått överstyr om det har varit fri bar.
    Visst folk har blivit onyktra men på ett städat sett..

Var för ett tag sen på ett och där hade dom bar men man fick köpa det man ville till självkostnadspris, alkoholen var inhandlad i Tyskland så det vart ju inte så dyrt.
    Anledningen till det sa värden var för att det i regel brukar kunna bli en hel del burkar och flaskor som står halvtomma då folk bara hämtar nytt istället för att dricka upp det dom har.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Perika

Vi hade drinkbiljetter, två per person (utöver dryck till maten så klart), det blev biljetter över och ingen var odrägligt full trots att festen fortsatte långt efter att vi åkt.

• Cecese

Vi hade fri bar och ja, det var några som drack för mycket och det blev också bråk. Men så är det nästan alltid när min släkt har fest så det var väl inte helt förvånande men tråkigt att dom skulle behöva bråka rejält just den dagen. Ångrar ändå inte att vi hade fri bar. Själv drack jag inte en droppe eftersom jag var gravid i 8e månaden då.

• VickyHurtig

Har varit på samt hade fri bar på vårt o de flesta klarade det hyfsat men det fanns de som blev as kalas. Det var de som alltid blir fullast på fester osv. Beror nog på personernas dryckesvanor i vanliga fall.

• LaFontaine

Vi hade fri bar och ingen blev för berusade. Så har det också varit på de bröllop och andra tillställningar med fri alkohol som jag varit på. Det beror väl på umgänge, men vi umgås inte med människor som uppenbart inte kan hantera alkohol.

• Kjellgren

Jag har bara varit på fester med "fri bar" så jag har inget att jämföra med men en del blir fulla och de flesta inte.

Däremot har vi på våra egna fester enbart haft öl och vin dvs ingen starksprit men det dricker jag aldrig annars heller. 

Senaste festen var för 60 pers, vi tömde dagen efter 3 halvfulla vinflaskor och färre än 10 öppnad ölflaskor så något större svinn var det inte. 

• Vinterankan

Har inte haft något bröllop, bara varit på. Jag tror inte att fri bar har så stor påverkan på hur fulla gästerna vill bli. De som vill dricka sig redlösa gör det oavsett och de som vill vara mer städade dricker inte mer bara för att det är gratis. Skulle väl vara om man bjuder en massa folk som är snåla och dricker bara för att det är gratis men några sådana känner inte jag i alla fall.

• Betty Boop

Jag var på bröllop igår. De hade fri bar. Öl, vin och cider var fritt. Ville man ha starkare sprit så fick man betala själv. Det kan kanske vara ett alternativ? Det var en enda person som var dyngrak, men det var han redan innan baren öppnade (han hinkade rejält under middagen). Övriga gäster skötte sig!

• Mamma SL
    Vinterankan skrev 2012-07-15 14:35:02 följande:
    Har inte haft något bröllop, bara varit på. Jag tror inte att fri bar har så stor påverkan på hur fulla gästerna vill bli. De som vill dricka sig redlösa gör det oavsett och de som vill vara mer städade dricker inte mer bara för att det är gratis. Skulle väl vara om man bjuder en massa folk som är snåla och dricker bara för att det är gratis men några sådana känner inte jag i alla fall.
    Exakt. VI hade fri bar, några blev för fulla, samma personer som alltid blir för fulla oavsett om en drink är gratis eller kostar 150 spänn.
  • Hera78

Vi hade fri bar, köpte allt i Tyskland. Men vi skippade spriten av tre anledningar. Dels för att det då skulle behövas en bartender men också just för att undvika att någon blev för full. Dessutom skulle det bli bra mycket dyrare då det behövs en del till att blanda drinkarna med. Vi serverade öl, vin och cider.

Det man ofta får räkna med om man har fri bar är att gästerna kan ta en öl, ställa ifrån sig den halvdrucken för att sedan inte minnas var man ställt den och då ta en ny, det blir alltså mycket "svinn", vi hittade hur många halvfulla burkar som helst men vi hade tagit i rejält i överkant när vi beräknade hur mycket som skulle behövas, vi hade lätt klarat oss med hälften...

Svar på tråden Bröllop, fri bar?