• Deelicious

Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?

Jag tycker det är ett ganska märkligt fenomen att det är så "skam" att kolla sin partners facebook osv.

Jag har precis INGENTING att dölja för min man och därför kan han kolla om han vill. Jag skulle blir rent förbannad om min partner hindrade mig på något sätt att kolla hans facebook eller mail, då blir man ju misstänksam. Jag har min mans lösenord till msn, mailen, facebook och bankkort. Men vet ni vad? Jag loggar aldrig in där om han inte ber mig kolla nåt meddelande eller liknande, den tiden är över för mig. Jag vet att han ej pratar med andra tjejer och är inte det minsta intresserad av vad han snackar om med sina kompisar, så med andra ord, att man har lösenordet är inte för att man ska snoka enbart, utan för att om partnern VÄGRAR att ge lösenordet så är det nåt skumt på g.

Och dessutom varför skulle det vara fel att snoka i sin partners mail/sms? Antingen så hittar man inget och då är ingen skada skedd eller så hittar man något och då var det ju bra!    

Det enda jag är emot är partners som kontant snokar utan att hitta något. Lixom att man blir besatt trots att man har en ängel till partner som aldrig gör något. Endast då är snokandet fel.   

• Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?
  • NizzY

här har vi inga hemlisar heller men lite privat liv känns ändå helt ok att båda ha. jag känner inte varenda människa han känner , verken i verkligheten eller på nättet och jag har inget behov av det heller. han få gärna ha sin telefon och fb konto i fred från mig men skulle jag fråga om lösen ordet och han skulle bli helt stirrigt så är det klart att det skulle kännas misstänksamt och skumt , tanken har dock aldrig slagit mig att be om hans lösenord, som sagt, lite privat liv få man lov att ha trots att man är inne o en seriös relation 

Och hans telefon skulle jag aldrig kolla eller öppna hans post för den delen  , trots att vi nu snart bott ihop i 10 år

• Racer x
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:46:13 följande:
    Vad är privat egentligen? Jag och min man lever inte 2 olika liv, vi lever ett liv tillsammans och vi har inga hemligheter eller privata saker. Då anser jag att man inte har ett så starkt förhållande om man har saker privata för varandra.
    Skulle det vara kul att få reda på en fin överraskning för att man tvunget skulle snoka?
  • Anonym (emma)

jag tycker det är helt fel att snoka i sin partners mejl/facebook/telefon, nej var och en har rätt till eget privatliv. jag skulle aldrig kräva att få kolla min partners meddelanden, om han krävde det av mig skulle jag bli vansinnig - inte för att jag har något att dölja men bristen av tillit.

ni som har förhållanden där ni snokar på den andre kan inte ha särskilt bra förhållanden. saknas tillit, ja då är det inget bra förhållande. 

• MansonDust

Får & får.. men jag vill inte läsa min sambos sms, mail etc. Och jag vill inte att han läser mina. Det spelar ingen roll att jag inte har hemlisar, jag vill kunna ha lite privatliv med mina VÄNNER utan att han vet varenda detalj i våra samtal. Vi sitter inte ihop, han & jag.

Fyrabarnsmamma med genustänk --> www.mansondust.nu
  • FruBlöjor
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:46:13 följande:
    Vad är privat egentligen? Jag och min man lever inte 2 olika liv, vi lever ett liv tillsammans och vi har inga hemligheter eller privata saker. Då anser jag att man inte har ett så starkt förhållande om man har saker privata för varandra.
    Då har man förlorat sig själv och lever endast för varandra, vilket är inte friskt för förhållanden.

Vissa saker ska man kunna ha för sig själv oavsett om man är en familj, par eller annat. Jag vill vara JAG men mina saker.
  • annzah

Just nu har jag ingen partner, men annars gäller det delvis hänsyn till mina vänner, och delvis att jag inte gillar när folk rotar i sådant som är mitt. Jag vill inte att någon självmant går igenom min handväska eller plockar i mina lådor heller, även om det inte finns något tillnärmelsevis hemligt där.

• Racer x
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:44:57 följande:

Grejen är den att jag anser inte att man nödvändigtvis "måste" ha lösenordet. Men Jag anser att frågar man om lösenordet och partnern nekar så har man ett stort problem.

Frågar partnern om lösenordet är det bye bye. Lite privatliv måste man få ha.
  • Spacefrog
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:35:19 följande:
    om partnern VÄGRAR att ge lösenordet så är det nåt skumt på g.
    Ditt perspektiv är helt vridet. Det är något skumt på g om du över huvud taget efterfrågar någons lösenord.

Människor behöver autonomi - självbestämmande - och integritet, alltså rätten att ha ett privatliv.

När ska folket här på FL lära sig att en inte kan äga andra människor?
  • MansonDust
    annzah skrev 2012-07-17 09:52:30 följande:
    Just nu har jag ingen partner, men annars gäller det delvis hänsyn till mina vänner, och delvis att jag inte gillar när folk rotar i sådant som är mitt. Jag vill inte att någon självmant går igenom min handväska eller plockar i mina lådor heller, även om det inte finns något tillnärmelsevis hemligt där.
    Instämmer.
    Fyrabarnsmamma med genustänk --> www.mansondust.nu
  • FruBlöjor
    Spacefrog skrev 2012-07-17 09:54:57 följande:
    Ditt perspektiv är helt vridet. Det är något skumt på g om du över huvud taget efterfrågar någons lösenord.

Människor behöver autonomi - självbestämmande - och integritet, alltså rätten att ha ett privatliv.

När ska folket här på FL lära sig att en inte kan äga andra människor?
Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?