• Deelicious

Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?

Jag tycker det är ett ganska märkligt fenomen att det är så "skam" att kolla sin partners facebook osv.

Jag har precis INGENTING att dölja för min man och därför kan han kolla om han vill. Jag skulle blir rent förbannad om min partner hindrade mig på något sätt att kolla hans facebook eller mail, då blir man ju misstänksam. Jag har min mans lösenord till msn, mailen, facebook och bankkort. Men vet ni vad? Jag loggar aldrig in där om han inte ber mig kolla nåt meddelande eller liknande, den tiden är över för mig. Jag vet att han ej pratar med andra tjejer och är inte det minsta intresserad av vad han snackar om med sina kompisar, så med andra ord, att man har lösenordet är inte för att man ska snoka enbart, utan för att om partnern VÄGRAR att ge lösenordet så är det nåt skumt på g.

Och dessutom varför skulle det vara fel att snoka i sin partners mail/sms? Antingen så hittar man inget och då är ingen skada skedd eller så hittar man något och då var det ju bra!    

Det enda jag är emot är partners som kontant snokar utan att hitta något. Lixom att man blir besatt trots att man har en ängel till partner som aldrig gör något. Endast då är snokandet fel.   

• Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?
  • MadameL

Jag och min man har varandras lösenord till typ allt. Jag känner aldrig behov av att snoka på vad han gör. Däremot så händer det att jag snokar på andra tex på facebook som inte jag är vän med utan han är. ;)
    Jag har aldrig känt något behov av att kolla min mans grejer för att jag inte litar på honom eller för att jag vill kolla vad han styr med. Och jag skulle inte bry mig om han gick in bland mina grejer. Och det är nog av den enkla anledningen att jag aldrig behöver vara nyfiken,

• katalysator
    Spacefrog skrev 2012-07-17 09:54:57 följande:
    Ditt perspektiv är helt vridet. Det är något skumt på g om du över huvud taget efterfrågar någons lösenord.

Människor behöver autonomi - självbestämmande - och integritet, alltså rätten att ha ett privatliv.

När ska folket här på FL lära sig att en inte kan äga andra människor?
    Äsch, var inte fördömande du heller. Om det fungerar bra för TS och hennes man att dela allt med varandra och de trivs med det så är det deras ensak. Det gör dem inte till dåliga människor Glad Det som är farligt är när man försöker pracka på sin livsstil på alla andra.
  • listo
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:35:19 följande:
    Och dessutom varför skulle det vara fel att snoka i sin partners mail/sms? Antingen så hittar man inget och då är ingen skada skedd eller så hittar man något och då var det ju bra!    

Det enda jag är emot är partners som kontant snokar utan att hitta något. Lixom att man blir besatt trots att man har en ängel till partner som aldrig gör något. Endast då är snokandet fel.   

Okej... men om man kollar i partnerns meddelanden och inte hittar något idag, vad är det som säger att det inte finns något att hitta där nästa vecka? Eller nästa månad?
    Bara för att hen "sköter sig" idag så betyder det ju inte att hen gör det i morgon, eller hur?

Förstår du hur jag menar? Antingen så litar man väl på sin partner (och då behöver man inte snoka), eller så litar man INTE på sin partner, och då bör det rimligtvis inte vara någon skillnad på att snoka en eller ett par gånger, eller att göra det regelbundet.
    För som du själv säger; antingen hittar man inget och då är ingen skada skedd, eller så hittar man något och då var det ju bra att man snokade.

Att snoka är ju att göra det bakom partnerns rygg, utan partnerns vetskap. Och det är helt enkelt inte okej i min värld. Det är en HELT annan sak om man har det öppet och uttalat att det är helt okej att kolla mejl och liknande om det behövs.
  • Virriga Vera
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:46:13 följande:

Vad är privat egentligen? Jag och min man lever inte 2 olika liv, vi lever ett liv tillsammans och vi har inga hemligheter eller privata saker. Då anser jag att man inte har ett så starkt förhållande om man har saker privata för varandra.

Jag har levt tillsammamns med min man i över 30 år och jag har hemligheter för honom och jag är övertygad om att han har hemligheter för mig. Jag har ärligt svårt att tro på de som säger som dig.

Varför har man ett behov av att veta allt om sin partner, jag kan inte förstå det.

• Anonym (...)

Bättre att vara ihop med någon man inte behöver kolla upp och snoka på, kanske? Det tycker i alla fall jag är lugnare... Jag vill helt enkelt inte ha en man som kollar upp mig och jag vill heller inte ha en man som behöver kollas upp. Båda alternativen skulle göra mig nervös.  

• riboflavin

Jag och min sambo delar med oss av våra lösenord vid behov, det innebär inte att vi fritt kan kolla i varandras mail utan lov eftersom vi bägge anser att det är privat. Har han eller jag uppe sitt e-postkonto så ser man ju givetvis vem mailen är från och rubriken men ingen av oss skulle få för sig att öppna den andres mail. Inte heller öppnar vi varandras post eftersom vi är uppfostrade med att post är något privat.
    Samma sak med hans telefon, varför skulle jag utöver att kolla klockan eller liknade gå in i hans inkorg och kika på meddelanden som inte är till mig? Det finns ju ingen som helst anledning för mig att vara där.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Majsan70
    Deelicious skrev 2012-07-17 09:46:13 följande:
    Vad är privat egentligen? Jag och min man lever inte 2 olika liv, vi lever ett liv tillsammans och vi har inga hemligheter eller privata saker. Då anser jag att man inte har ett så starkt förhållande om man har saker privata för varandra.
    Om du lser i raderna ovanför här så har folk skrivit bra saker som kan ge dig exempel på varför det är privat.
    Jag lever ett liv tillsammans med min man men det det innebär inte att vi sitter ihop vid höften för det. Vi har ett oerhört starkt förhållande o berättar det mesta för varandra men vissa saker skall varken han eller jag veta så är det bara.
    I min värld kanske man inte har ett särskilt starkt förhållande om man till varje pris måste ha insikt i den andres liv? Det tyder för mig på en viss sorts osäkerhet.
  • katalysator

Sen kan man ju vara mer eller mindre hemlig också. Min sambo har inget av mina lösenord, däremot brukar han ofta sitta och spela spel på min ipad (när jag är hemma och när jag inte alls är hemma) och där jag ju har autoinloggning till både Facebook, mailen, twitter och lite andra tjänster. Jag litar helt enkelt på att han inte snokar i mina grejer Tungan ute

• Tuss 1

Tycker absolut inte att man ska snoka i andras saker. Man är egna individer fast man har en relation! Finns saker mina vänner skriver om som är riktat till mig osv.

Skulle aldrig falla mig in att kolla i min killes telefon även fast den alltid ligger framme. Jag svarar om han ber mig samt lånar hans om min är borta osv. Han skulle aldrig snoka i mina saker...

Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?