• Deelicious

Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?

Jag tycker det är ett ganska märkligt fenomen att det är så "skam" att kolla sin partners facebook osv.

Jag har precis INGENTING att dölja för min man och därför kan han kolla om han vill. Jag skulle blir rent förbannad om min partner hindrade mig på något sätt att kolla hans facebook eller mail, då blir man ju misstänksam. Jag har min mans lösenord till msn, mailen, facebook och bankkort. Men vet ni vad? Jag loggar aldrig in där om han inte ber mig kolla nåt meddelande eller liknande, den tiden är över för mig. Jag vet att han ej pratar med andra tjejer och är inte det minsta intresserad av vad han snackar om med sina kompisar, så med andra ord, att man har lösenordet är inte för att man ska snoka enbart, utan för att om partnern VÄGRAR att ge lösenordet så är det nåt skumt på g.

Och dessutom varför skulle det vara fel att snoka i sin partners mail/sms? Antingen så hittar man inget och då är ingen skada skedd eller så hittar man något och då var det ju bra!    

Det enda jag är emot är partners som kontant snokar utan att hitta något. Lixom att man blir besatt trots att man har en ängel till partner som aldrig gör något. Endast då är snokandet fel.   

• Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?
  • Afterlife

Jag skrev samma sak i en annan tråd.
    Men jag ser det som förbaskat stor skillnad mellan att tvångsmässigt "snoka" och att drabbas av tillfällig noja någon gång och kolla.
    Mitt ex kollade i min mobil och hittade, vad som för en utomstående såg ut som, "tveksamma" sms till en killkompis. Jag tycker inte det är så farligt. Det ledde till en jättebra diskussion där vi båda gick ifrån den med större säkerhet och tillit. Och det hände bara den gången.
    Men jag skulle ha svårt för en som tvångsmässigt behövde ha koll på allt. Men det är ju inte svart eller vitt. I ett längre förhållande kan väl vem som helst drabbas av noja, typ efter ett stort gräl eller under en period av slentrian?
    Sedan är ju jag lite gammaldags, för jag har inga känsliga konversationer med vänner på mail eller sms. Det är alldeles för lätt att det ska hamna i orätta händer.
    Sedan har jag heller inga problem med att mina vänner "diskuterar" mina problem med sina partners. De är ju mina vänner så jag antar att de gör det under ansvar. Och har jag riktig tur så får jag partnerns perspektiv på det också, vilket kan vara till stor hjälp med killproblem eftersom mina närmsta vänner är tjejer allihopa.  

• Anna Paulita

För det har att göra med ens privatliv. Jag tycker det låter ohälsosamt att ha sådant kontrollbehov att man måste ha full tillgång till allt.

Ett alternativ är ju att lita på sin partner.

• Cisslan

Jag anser inte att man växer ihop bara för att man lever tillsammans. Jag måste kunna ha vissa saker som jag delar med mina vänner utan min make. Vi är fortfarande två olika personer och behöver vara det ibland.

• Fiona M

har man en bra relation finns det ingen anledning att snoka.
    har man problem borde man kommunicera detta istället för att snoka, redan det att man letar visar ju att ngt är fel, oavsett man hittar ngt eller ej.

för mig är det en fråga om tillit och integritet.

jag har heller aldrig förstått det där med att ge upp sig själv och enbart bli ett vi när man är i en relation, och jag har brutit med vänner som inte kunnat behålla det vi pratat om för sig själva utan att tvångsmässigt dela det med partnern.

• Gretella

Det beror på vad det finns för överenskommelse. Är det ok för partnern att det kollas så visst men att snoka känns inte rätt.

• Kimona

Det är en principsak enligt mig. Jag snokar inte, finns ingen anledning för mig att läsa hans sms, mail, fb meddelanden eller brev på posten. Varför skulle jag?

• CallGirl

Skickade för snabbt; både gentemot varandra och gentemot de som skickar mail och meddelanden till en. Jag vill inte att min man ska läsa privata meddelanden som jag får av vänner som behöver prata av sig och liknande.

• Pim

Jag har lösenord till min mans mail etc och han har mina lösenord. Men vi läser inte varandras privata meddelanden, vilket jag ser som helt naturligt. Varför skulle jag in där och snoka för? TS, du skriver att ingen skada är skedd om man snokar och inte hittar nåt, men skadan sker väl innan - att man känner behovet av att kontrollera? Eller?

• Kimona
    CallGirl skrev 2012-07-17 11:10:22 följande:
    Varför det är fel; det handlar om integritet.

• EvelinasSyster

För att även om JAG inte har hemligheter för min karl så ska han lita på mig. Annars har vi inte i ett förhållande att göra. Dessutom kan jag diskutera saker med mina vänner, som DOM kanske inte vill ska komma ut! Självklart inte så jävla roligt då om min karl sitter och läser det. Så nej, jag skulle bli galen om min karl läste mina sms/mail. De är till MIG och de är PRIVATA. Punkt.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
Svar på tråden Varför anser ni att man ej får kolla partnerns mail/sms/facebook?