Inlägg från: Anonym (humanist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (humanist)

Jag hatar HEN!!!

h8him skrev 2012-10-05 10:06:55 följande:
    Fast det brukar kallas så, att familjerna själva ska komma överens. Varför klagar kvinnor (som tar ut större delen av föräldraledigheten samt senare arbetar deltid i större utsträckning än männen) på att de får sämre löner när de väljer bort heltidsarbete och att dela lika på föräldraledigheten? De gör egna val och får så klart ta konsekvenserna av dem.
    Men ännu mera fördomar!
    Sånt här spyr jag på. Många kvinnor klagar, ja. Många män gnäller, jajemensan, du är tydligen en av de. Nu är ju min fråga till dig....vilket av de är jag? Och varför ska JAG ta stryk av DINA fördomar om hur landet tydligen ligger så att säga?
    Vilka är DE som gör egna val? Vilka menar du och vem pratar du om?

• Anonym (humanist)
    h8him skrev 2012-10-05 10:23:34 följande:
    Klagar/gnäller män på att kvinnor tjänar för lite?Obestämd Det har jag missat, kan du visa något som stärker det?

Alla har rättighet och skyldighet att ansvara för sitt eget liv och det betyder att om man väljer en utbildning som leder till mer välbetalda arbeten så har man en stor chans att få en högre lön. Om man väljer att vara hemma ett år eller två som föräldraledig samt sen arbeta deltid under flertalet år så blir självklart konsekvensen lägre inkomst. Är inte det den föräldraledigas eget ansvar? Vem tvingar kvinnor (ja, kvinnor är hemma mycket mer än männen) att vara föräldralediga länge och sen bara arbeta deltid? Vem tvingar kvinnor att utbilda sig, och arbeta inom låglöneyrken?

Ja exakt! Varför gnäller du på vad jag skrev då? Det Pumpkin hade skrivit va ju att kvinnor skulle sluta vara hemma och lalla med bebisar. Alla kvinnor undrar jag då? Är det inte upp till var och en? Det är många kvinnor som gnäller över låga löner, men de tänker inte jag ta ansvar för, det handlar ju om en facklig fråga. Män gnäller över låga löner också. Det handlar ju om att visa arbeten är lågt lönesatta, ingenting annat.

Det här hade jag skrivit: Fast OJ vilka fördomar!!!!! "Gå hemma och lalla med en bebis...."
    Är det inte upp till individen? Pappa som mamma kan väll "gå där och lalla". Det får väll familjen komma överens om.

Att det sen finns arbetsgivare med samma fördomar som dig kan vi inte ändra på, lika lite som du är öppen för att höra andras åsikter och kanske fundera på om de FAKTISKT har nåt värde.

Vad är det egentligen du argumenterar emot????
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:42:41 följande:
    Ja, varför ska man vara solidarisk när det inte passar en själv? Det är ju så klart ALLA ANDRA som ska vara solidariska. Inte man själv. Glömde det.

Jag tror att du behöver slå upp ordet "fördom", det betyder nog inte vad du tror att det betyder.

Men jag får gratulera till alla frågetecken som du ställt upp efter varandra, de bidrar verkligen till att förbättra din text.
    Du ska nog slå upp ordet solidarisk.
    Och varför svarar du inte på det jag skrev till dig?

Det du skrev var nåt i stil med att kvinnor skulle sluta lalla hemma med bebisar för då tycker arbetsgivare att alla kvinnor är dåliga och det inte är nån idé att anställa de. Eller har jag missuppfattat helt vad du skrev? Du menar alltså att som kvinna ska man vara mammaledig kort tid för att inte dra ner alla andra kvinnor i "smutsen" inför arbetsgivaren? Är det att vara solidarisk? Eller HUR menar du att du är solidarisk och jag inte?
  • Anonym (humanist)
    h8him skrev 2012-10-05 10:48:39 följande:
    Kvinnors löner är till stor del eget ansvar och inte en facklig fråga. Kvinnor väljer själva vad de utbildar sig till och om de ska leva jämlikt eller inte. De väljer om de ska arbeta heltid eller deltid efter barnen fötts och de flesta väljer att arbeta deltid.

Vilka fördomar har jag? Var gnäller jag på dig? Jag försökte diskutera med dig men du verkar inte vara så öppen för det.
    Detta var texten:
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 09:59:19 följande:
    Fast OJ vilka fördomar!!!!! "Gå hemma och lalla med en bebis...."
    Är det inte upp till individen? Pappa som mamma kan väll "gå där och lalla". Det får väll familjen komma överens om.

Att det sen finns arbetsgivare med samma fördomar som dig kan vi inte ändra på, lika lite som du är öppen för att höra andras åsikter och kanske fundera på om de FAKTISKT har nåt värde.
    Fast det brukar kallas så, att familjerna själva ska komma överens. Varför klagar kvinnor (som tar ut större delen av föräldraledigheten samt senare arbetar deltid i större utsträckning än männen) på att de får sämre löner när de väljer bort heltidsarbete och att dela lika på föräldraledigheten? De gör egna val och får så klart ta konsekvenserna av dem.

Och det jag menade var att alla är individer som väljer vilket arbete de vill ha. Sjuksköterskor är bland annat allt för lågt avlönade, men det är ju inte bara kvinnorna som har för låg lön, även männen som är sjuksköterskor, eller hur? Du menar alltså samma som pumpkin, att detta gäller ALLA kvinnor? Alla får ju välja vad de jobbar med menar jag, och som jag uppfattar det så menar du det också, och det var DET jag undrade varför du argumenterade emot när jag faktiskt skrev samma som dig? Men nu funderar jag på om du inte tycker samma som pumpkin. Att ALLA kvinnor gör fel val och får skylla sig själva? Jag pratar om individens val oavsett kön.
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:04:27 följande:

Ja, jag tycker gott att man kan tänka även på andra och inte bara på sig själv. Vad tycker du?
    Det va väll att snurra lite på historien, men på exakt just DEN frågan så svarar jag naturligtvis ja.

Däremot, om vi ska räta ut frågetecken om det du från början skrev, så menar du alltså att inte familjen i sig ska avgöra hur föräldraledigheten ska se ut? Så om jag om min fru kommer överens om att hon ska stanna hemma längre än mig för att vi båda så önskar så är det fel?
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:06:48 följande:

Vadå "för lågt avlönade". Vem avgör det? Hur mycket mer skatt är du villig att betala för att höja sjuksköterskornas löner?
    Där ber jag om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt. Jag skulle skrivit "lågt avlönade". Och det är enbart min åsikt, du själv kanske tycker att sjuksköterskor är högavlönade. Det va enbart ett exempel. Och det va inte sakfrågan som du nu kastade dig över. Sakfrågan var om det är kvinnorna som ska sluta gnälla eller om det är en sak mellan arbetstagarparten och arbetsgivaren. Jag anser bara helt enkelt att löner ska sättas efter vad du gör och inte tjatas om att de ska sättas gm gnälleri om att kvinnor ska lönesättas likvärdigt som män. Kan du vänligen läsa innebörden istället för att fokusera på annat som du kan irritera dig på bara för att du undviker att svara på frågan.
  • Anonym (humanist)
    h8him skrev 2012-10-05 11:06:34 följande:
    Nej, nu snurrar du ihop det.... Vi har rätt lika åsikter om att det gäller både män och kvinnor. Jag försökte bara vidga diskussionen men jag märker att du inte är mottaglig.
    Jo då, jag är mottaglig, misstog mig nog bara för att du sågade allt jag skrev. Så kan det gå när man gör sjutton saker samtidigt. Ber om ursäkt.
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:26:23 följande:
    Eftersom man gott kan tänka lite på andra människor, så kan man låta bli att gå hemma längre än halva föräldraledigheten (-om man nu inte har något vettigt skäl, måste jag väl tillägga).

Jag är emot att detaljstyra människors liv med hjälp av lagar och tvång. Det är därför jag tycker att var och en själv borde ta sitt ansvar. Vilket folk inte verkar vara villiga att göra i den här frågan. "För jag vet ju vad som är bäst för mitt baaaarn", brukar de bräka.
    Bevisligen har vi ju samma åsikt i frågan på vissa sätt. Det är individen som ska avgöra och inte staten som ska detaljstyra våra liv. Exakt just det jag menar med att varje  familj och varje individ själva ska avgöra vad som passar de bäst. Vill stina stanna hemma med barnen tre år får hon göra det, men då får hon också ta konsekvens av detta. Däremot ska inte alla kvinnor ta konsekvens av stinas handlande. Vill stina stanna hemma tre veckor och sen börja jobba så är det också helt ok. Bara inte alla kvinnor behöver ta konsekvens av hennes handlande återigen.

Hur menar du att vi inte ska detaljstyras, men vi ska styras så att vi inte BÖR stanna hemma länge om vi är kvinnor? Det känns lite dubbelmoral i det du skriver.Vem är det istället som ska bräka fram vad som är bäst för varje barn? Staten? Du? Stinas arbetsgivare?
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:30:19 följande:

Utefter vad du gör? Vem ska avgöra det, då?
    *suck*
    arbetstagarparten och arbetsgivaren. en överenskommelse där emellan.
  • Anonym (humanist)
    FMGA skrev 2012-10-05 11:43:14 följande:
    Ibland får jag känslan av att ett av antifeministens kännetecken är att hen aldrig har behövt ta ansvar för någon annan än i bästa fall sig själv.
    Bara att tacka nej till ett jobb!
    Så är det inte för många av oss som tar ansvar för barn och familj.

Min tro att det är där förändringen måste komma: Om män och kvinnor bättre förmår att dela ansvar för  barn så kommer resten på köpet.
    Då drar vi återigen alla över en kam.
    Alla kvinnor ska göra si, alla män ska göra så, nu ska vi gå in och bestämma att ni ska dela lika (men men, jag är bättre på å laga bilen...) håll käften och gör som vi säger. Nu ska vi vara jämlika.

Självklart ska alla ha lika rättigheter oavsett kön eller icke kön. Men ska vi verkligen STYRA alla? Vissa kanske önskar dela ansvaret fifty/fifty medans andra trivs bättre med nåt helt annat.

Självklart är det inte bara att tacka nej till ett jobb, så enkelt är det inte, framförallt inte för människor utan lång utbildning och arbetslivserfarenhet.

Förändringen måste komma, helt rätt där. Det är vi säkert alla överens om. Den stora frågan är hur.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!