• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 11:43:28 följande:
    Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.
    Att syftet är att neutralisera skillnader mellan könen, är något som "hen-hatarna" hittat på för att förvirra debatten
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • PumpkinQueen
    hundpuss skrev 2012-07-20 11:37:14 följande:
    Varför kan inte alla bara få lov att vara sig själv för?? 

Jag kan det mesta, allt från matlagning till städning till tvätt, reparationer, bil-fixande, däckbyte, renovering, tapetsering, trädgårdsarbete, måla om fönster, rensa avlopp, ja you name it.

Samtidigt (och det är nu det blir riktigt chockerande för vissa) så älskar jag att ta hand om mig själv, med spa-dagar, yogaträning, ansiktsbehandlingar, frisörbesök, fixa naglar och föredrar starkt kjol framför byxor på mig själv.

Jag blev såhär för att min mamma uppfostrade mig till att inte vara lat, oavsett arbetets eventuella "färg". Man gör det som behöver göras. Punkt. Min sambo är inte mindre man för att han stryker sina egna skjortor.

Vilken märklig kvinna jag måste vara. Är jag en hen? Jag förstår inte varför folk är så snabba med att kategorisera en viss typ av agerande eller levnadssätt . Kan någon förklara för mig? Jag spyr snart på hen-debatten.

Klart att alla ska få vara sig själva. Vem har sagt att de inte ska få vara det?

Du känner ju till att du är kvinna. Alltså är du en hon. Om du skulle varit en hen hade det inneburit att du inte vetat om vilket kön du hade. Vilket ju varit en rätt ovanlig situation.

Det är ingen som förespråkar att man helt och hållet ska byta ut alla hon och han mot "hen". Hen är tänkt som ett ord som man kan använda om man INTE VET vilket kön en person har, men ändå vill använda ett personligt pronomen när man pratar om dem. Man vill alltså INTE ta bort något från språket, man villl lägga till något.
  • MaryArden
    Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.
    Jag håller med om att det finns risker med att inte kalla saker vid deras rätta namn, men det är därför jag tycker att hen är ett bra tillskott till språket. Då kan man säga hen istället för hon/han när man inte vet könet, och inte riskera att kalla något vid ett felaktift namn.

• hundpuss
    themia skrev 2012-07-20 11:44:08 följande:
    Varför i hela friden skulle DU vara en hen? Du vet väl vilket kön du tillhör, antar jag.
    Hen är ett praktiskt ord när du pratar om en person i allmänhet, när du inte vet personens kön, istället för att säga det krångliga "han eller hon".
    Därför att jag har fått höra att det även kan innebära att det är en blandning, dvs att man inte vet eller inte vill välja. Kan erkänna att jag inte är så insatt i debatten, tycker den är dö-töntig. Och det är lite det jag menar, man vet väl vem man är?

Och varför är det krånligt att skriva "barnet" eller liknande istället för hen?  
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (KVINNA) skrev 2012-07-20 11:31:21 följande:
    Absolut ingen kränkning, men vill du bli kallad för HEN så varsågod =)

Jag är halvungrare, så jag är van vid att kallas "hen" (eller "ö" på ungerska). Inte för att folk brukar tala om mig i tredje person när jag är med, men, du vet...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • hundpuss

Tror nog att de som är fed-up på diskussionen är det för att hen-fenomenet poppar upp överallt.

• Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 11:48:25 följande:
    Jag håller med om att det finns risker med att inte kalla saker vid deras rätta namn, men det är därför jag tycker att hen är ett bra tillskott till språket. Då kan man säga hen istället för hon/han när man inte vet könet, och inte riskera att kalla något vid ett felaktift namn.

Har svårt att bortse från ordets bakgrund. För visst var den ingen mellanstadieelev som behövde korta sista ordet för att få med det på sidan som kom på det? Utan visst kommer det från någon institution för genusforskning, antagligen från det högre seminariet där queerteori diskuterades?
  • PumpkinQueen
    Jag tror att du missuppfattat hur hen används.

Det är inte en fråga om att börja kalla alla män och kvinnor för samma sak, eller att förneka att det finns biologiska skillnader mellan de fysiska könen. Varför skulle någon vilja göra det?
  • Lavish
    themia skrev 2012-07-20 11:46:43 följande:
    Att syftet är att neutralisera skillnader mellan könen, är något som "hen-hatarna" hittat på för att förvirra debatten
    Vem kom på ordet hen, och introducerade det med framgång? och vilka tankegångar låg bakom?
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 11:51:24 följande:
    Jag tror att du missuppfattat hur hen används.

Det är inte en fråga om att börja kalla alla män och kvinnor för samma sak, eller att förneka att det finns biologiska skillnader mellan de fysiska könen. Varför skulle någon vilja göra det?
    Jag tror faktiskt inte alls att jag missuppfattat. Varför skulle du säga att ordet kommit just nu? Han och hon (eller föregångare) finns i svenska språket så långt tillbaka vi har skriftliga källor. Det är alltså en slump att någon kommit på denna snilleblixten under 1900 talets andra hälft?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!