• Knyttan

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
    Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.
    Ja visst du får gärna ha precis vilka åsikter du vill.
    Men du har fel. Vill du ha åsikter som grundar sig på fel i sak så är det ju upp till dig.

1. Hen kommer inte från en liten "elit" - var skulle denna "självutnämnda elit" sitta som har sådan makt över språket? I regeringskansliet? I svenska akademien? En liten konspiration inom svenska lärarkåren?
    Ordet har börjat användas i internetforum precis som detta. Det står även dig helt fritt att lansera vilka ord och uttryck du vill, blir det tillräckligt mycket debatt om orden så får du in dem i SAOL en vacker dag.
    2. Det saknar inte alls motstycke. Vart tror du alla nya ord kommer ifrån? Jo de hittas på och sprids av oss, språkanvändarna, precis som hen, återvinning, reallönehöjning, grunka och mobba. ALLA nya ord kommer till på ett eller annat sätt, mitt exempel med "dryfta" ovan påminner tex ganska starkt om hur hen har blivit mera allmänt spritt. I det fallet var det dock bara en enda person som låg bakom, men agendan var också den gången politisk (nationalromantisk).
    3. Du blir inte tvingad till att använda nya ord bara för att de finns. Jag använder till exempel aldrig exponentialfunktion (ja NU gjorde jag ju det iofs) trots att det ordet finns. Och jag använder rätt sällan Gnestabo, kardanaxel, juholtare eller loba, trots att de orden också finns. De finns där om jag vill ha dem, vill jag inte så är det ok. Om du aldrig har saknat ett neutralt personligt pronomen mellan hon och han så är det väl bra. Jag har tillexempel aldrig saknat ett ord för att just loba (gripa någon enligt lagen om omhändertagande av berusade personer), men NÅGON har ju uppenbarligen gjort det och skapat det ordet. Då kan väl inte JAG förbjuda den personen att använda det ordet bara för att JAG inte gillar hens ord?
  • Knyttan
    CMM skrev 2012-09-11 15:19:44 följande:
    Jaså, jaha, ja jag måste vara extra trög då för jag förstår fortfarande inte vad du vill ha fram. Faktum är att det här, i den här tråden, sitter folk och läxar upp oss som inte kan eller vill ta till oss "hen" på diverse sätt. Någon använde högskolepoäng i lingvistik som "ursäkt". Och visst, ingen kan tvinga mig att någonsin använda ordet. Och absolut, vissa hen-motståndare förstår inte hur det är tänkt att användas. Inte tu tal om det.

Däremot bortses det helt från att ordet faktiskt har en anstrukenhet av genustänkande. Motverka cementerande av könsroller, "inte sortera in i fack", hela den biten. Och många av de uttryck det här genusvansinnet tar sig - med genusdagis med bortsortering av "könsnormativa" leksaker,  "twitterstormar" så fort någonting som inte motsvarar genusvetarnas bild av hur verkligheten borde se ut ("hur faaaaan kan ni sälja TJEJLEGO, nu ska vi bomba er med arga mail och gråta ut i tidningarna tills ni LÄGGER AV MED DEN HÄR JÄVLA SKITEN!!!!?") och så vidare gör att åtminstone jag instinktivt ryggar tillbaka.
    GaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaHhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!

Jag läxar inte upp någon, jag delar med mig av min kunskap. Det KAN rent hypotetiskt vara så att mina åsikter är något mer teoretiskt underbyggda när det gäller hur språk funkar, men det KAN ju givetvis också vara så att det är en gigantisk bluff allting och DU som oh så insatt hobbytyckare har genomskådat hela klabbet och att det är jag som är lurad.... vad vet jag. Det kvittar i vilket fall som helst. DU behöver FORTFARANDE INTE använda HEN, men låt oss andra som VILL få göra det!!!

Det är så j****@la ironiskt att de som påstår sig vara för yttrandefrihet och mot censur (som då genusmaffian skulle syssla med...?) är de som vill förbjuda folk att använda vilka ord de vill... Hela den här tråden går ut på att man ska sluta använda ett litet ord på tre ynkna bokstäver...

P.S Tjejlego är ett helt okej ord men en riktigt kass företeelse. Trots att jag tycker så tänker jag inte dra igång några twitterstormar för att få det förbjudet...
  • Knyttan

Alltså den här tråden är som att upprepade gånger dunka sitt huvud i bordet...

• Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 18:26:05 följande:
    Jag håller med!
    Önskar bara att "häään"-maffian kunde sluta försöka trycka ner ordet i våra halsar!
    Jag önskar bara att du + några andra till visar var och på vilket sätt vi tvingar er till att använda ordet? Hur många gånger måste jag säga det: VILL DU INTE ANVÄNDA DET SÅ LÅT BLI. Men låt för guds skull oss andra använda det om vi vill!!!!
    *dunk* *dunk* *dunk* *dunk*
  • Knyttan
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-12 01:15:49 följande:

*kramar varmt* Såja, såååja.
    tack tack {#emotions_dlg.flower}
  • Knyttan
    CMM skrev 2012-09-13 22:17:11 följande:
    Hur är det nu; ska "hen" ersätta "han" och "hon" eller ska det inte?
    Men du måste ju på allvar göra dig dummare än vad du är?

Könet är känt och /eller relevant (beroende på talarens preferens) = hon/han
    könet är okänt/ irrelevant = hen

hur många gånger ska det behöva sägas?

*dunk* *dunkdunkdunk* *dunk*
  • Knyttan
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-13 22:25:22 följande:
    Varför är det så viktigt för er feminister att just detta ord används?
    Är ni själva könslösa eller varför detta engagemang?

Det borde ju bara vara den lilla promillen människor som berörs som lobbar för HEN.   
    Varför detta engagemang från er "anti-feminister" mot att det används? Varför är det så viktigt att det INTE används? Är ni så otrygga i er sexuella identitet att det kan rubbas av ett enda litet ord?

• Knyttan
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:23:55 följande:

Att bara använda "hen" utplånar inte könen. Hela den debatten är så urbota korkad att jag nästan virtualspyr.
    Då var vi två. Skål
  • Knyttan
    Daddy Cool skrev 2012-09-14 23:46:18 följande:
    Respektera också att en del inte vill säga hen.

Okej. Visa NÅGON som inte respekterar att inte alla vill säga hen. Visa mig VAR, NÄR och med vilka tortyrinstrument ni blir tvingade. Annars, kan vi sluta med det där riktigt efterblivna argumentet nu?

Att andra använder det är liksom inte ett tvång i sig. Som sagt, bara för att verbet LOBA finns så är jag ju inte tvingad att använda det. Ingen blir tvingad till någonting när det gäller språk, inte ens i skolan kan lärarna tvinga dig till att använda språket som du vill. De kan visa dig det bästa sättet för att bli förstådd, men de kan inte TVINGA dig. Så om inte ens svensklärare kan tvinga någon till att använda språk på ett vist sätt, VEM sjutton då???

Ahh just det, glömde att de där ultrafeministerna, förutom att vara jävligt fula och håriga dessutom kan utöva tankekontroll över oliktänkande.... (varför de inte bara direkt hjärntvättar alla till queerflator på en gång då istället för att försöka ta över jorden med ett litet pronomen hör till ett av vår tids stora mysterier...)
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!