Jag hatar HEN!!!
CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.
Men du har fel. Vill du ha åsikter som grundar sig på fel i sak så är det ju upp till dig.
1. Hen kommer inte från en liten "elit" - var skulle denna "självutnämnda elit" sitta som har sådan makt över språket? I regeringskansliet? I svenska akademien? En liten konspiration inom svenska lärarkåren?
Ordet har börjat användas i internetforum precis som detta. Det står även dig helt fritt att lansera vilka ord och uttryck du vill, blir det tillräckligt mycket debatt om orden så får du in dem i SAOL en vacker dag.
2. Det saknar inte alls motstycke. Vart tror du alla nya ord kommer ifrån? Jo de hittas på och sprids av oss, språkanvändarna, precis som hen, återvinning, reallönehöjning, grunka och mobba. ALLA nya ord kommer till på ett eller annat sätt, mitt exempel med "dryfta" ovan påminner tex ganska starkt om hur hen har blivit mera allmänt spritt. I det fallet var det dock bara en enda person som låg bakom, men agendan var också den gången politisk (nationalromantisk).
3. Du blir inte tvingad till att använda nya ord bara för att de finns. Jag använder till exempel aldrig exponentialfunktion (ja NU gjorde jag ju det iofs) trots att det ordet finns. Och jag använder rätt sällan Gnestabo, kardanaxel, juholtare eller loba, trots att de orden också finns. De finns där om jag vill ha dem, vill jag inte så är det ok. Om du aldrig har saknat ett neutralt personligt pronomen mellan hon och han så är det väl bra. Jag har tillexempel aldrig saknat ett ord för att just loba (gripa någon enligt lagen om omhändertagande av berusade personer), men NÅGON har ju uppenbarligen gjort det och skapat det ordet. Då kan väl inte JAG förbjuda den personen att använda det ordet bara för att JAG inte gillar hens ord?