• Knyttan

Jag hatar HEN!!!

röderaff skrev 2012-09-15 21:23:49 följande:

Tre!
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-15 21:34:50 följande:

Tror vi är fler, men än så länge får vi trösta varandra i alla fall.

Ja man får vara glad för det lilla Solig
  • Knyttan
    control skrev 2012-09-16 12:56:38 följande:
    Att ordet introducerades på kvinnodagen är anledningen till den stora förvirringen. Ordet, Hen vart något slags feministisk, politiskt slagträ
    vilken kvinnodag, vilket år?
    Jag har använt hen i över åtta år nu utan att det har varit något politiskt slagträ. Hen har används i nästan ett decennium (så vitt jag vet, kanske längre??) utan att någon reagerat, anledningen till att det blir sån debatt nu är för att det blivit allmänt spritt = slaget är redan förlorat. Sorry.
  • Knyttan
    FMGA skrev 2012-09-16 16:44:29 följande:
    Klicka bara på inslaget jag länkat till: Kulturpanelen. Annars är det den 12 septemberGlad

Mm, enligt vanligtvis välunderrättade källor är Faber febrilt sysselsatt med att konstruera  ett hen-filter som inte ens ska släppa igenom det minsta lilla nano-hen. Instruktioner har han visst hämtat från den här tråden och Jellos statements om att man ska vara neutral det vill säga basisk och att man inte för göra någon till ett subjekt.

Samma välunderrättade källor har berättat att filtret får formen av en hatt som för övrigt är klädd i folie.
     hahahahahahahah!! Skrattande
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 22:09:18 följande:

när fan vet man inte om en läkare är en hon eller han!? det är ju inte som det var på 70-talet då man sa "doktor lindström". idag säger man t ex "ögonläkare lotta lindström"...
    ja suck. Vissa människor alltså. Du fattar verkligen inte va? Det kan ju räcka med att du bara talar om en läkare i största allmänhet utan att specificera vilken. Som i exemplet "En jourläkare har mycket nattarbete i sitt schema", "En läkare tjänar mer pengar om HEN har mer erfarenhet" och så vidare. DÅ och i tusen andra fall så vet man inte om läkaren är hon eller han eftersom man inte talar om en specifik person och det är dumt att anta att en läkare (eller för den delen en städare eller busschaufför) är ett visst kön. Capice?

• Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-17 11:20:11 följande:
    Vet du? Jag föreställer mig att du ser ut precis som din avatar. Glad
    Med gapig, öppen mun jämt, redo att hytta nåven åt nån.
    Hade du inga argument kvar där eller? När dom tar slut så brukar man ju gå på personangrepp. Moget...
  • Knyttan
    Aaliyah skrev 2012-09-17 17:19:35 följande:
    Vad som är lite kul är att argumenten mot feminister är de samma som när kampen gällde kvinnlig rösträtt. Feminister (suffragetter) är gapiga, maskulina, aggressiva och hysteriska. Kan ni inte komma med något nytt? Typ att vi är rymdvarelser, det vore uppfriskande.
  • Knyttan
    Aaliyah skrev 2012-09-18 21:24:52 följande:
    Nihka: han kanske bara vill ha en kram?
    nejdå han har nog bara fått för lite stock. Eeeh, eller just nä, det var ju feministerna det. Börjar röra ihop det här nu Tungan ute
  • Knyttan
    nihka skrev 2012-09-19 19:39:53 följande:

Om du inkluderar mig i det kan jag säga att jag efter månader av periodvisa diskussioner med Faber gett upp om att han öht ska ta in NÅGOT jag säger om att jag inte är feminist än mindre typ extremultratalbanfeminist. Eftersom det visat sig verkningslöst har jag slutat kommunicera med honom på det sedvanliga sättet. Han kan ju inte förstå mindre av det jag försöker förmedla än tidigare so WTF, det får bli cyberkramdjur.

Jag kan helt enkelt inte förlika mig med att det finns folk som inte kan förlika sig med att jag inte identifierar mig med dagens svenska feminism trots att jag använder hen. Det är inte överdrivet ofta men det finns tillfällen där det lilla ordet enligt min mening fyller en tidigare lucka. Tyckte det lät extremt praktiskt första gången jag hörde det och undrade varför det inte tagit fart för länge, länge sedan ungefär som man måste ha tyckt första gången man såg någon annan använda ett hjul. Så bra. Att någon inte tänkt på det tidigare! Det gick förstås bra innan också, men bra kan alltid bli bättre. Hen är förstås inte lika stort för mänskligheten som hjulet, ja faktiskt ingenstans i närheten men får tjäna som jämförelse i brist på bättre. Jag är inte särskilt intresserad av genusfrågor men däremot har jag ett stort språkintresse. Det betyder förstås inte att jag inte kan se att vi fortfarande inte har kommit så långt som vi kan med könsjämställdheten, men då finns det orättvisor åt båda hållen.

Du verkar inte gilla miljöpartiet överdrivet mycket. Om jag kallade dig för miljöpartist för att du använder ordet sopsortering och säger att eftersom du inte vill att vi ska göra planeten jorden obebolig är detta "bevis" för att du är miljöpartist då kanske du också skulle ge upp. Lägg till att varje förnekande av att du är en ultraextremmiljömuppstaliban ytterligare "bevisar" att du är en enligt någon slags skum logik att ju mer du förnekar något desto sannare är det så ser du att det är totalt meningslöst att fortsätta diskutera. Så dunka mig i ryggen nu och skicka mig en miljövänlig cybercykel eller nått för att jag stått ut med Fabers idisslande så länge som jag gjort utan att tillgripa värre tillhyggen.

Det som gör att jag inte kan bli arg är att när jag tänker efter är det så sorgligt. På riktigt alltså. Tänk att leva varje dag med känslan att man är förföljd av feminister.
    Äpple ingen cykel men ett cyberäpple! och en ryggdunk.
  • Knyttan
    Faber skrev 2012-09-20 12:49:55 följande:
    Jag bryr mig inte om vem som tagit bort den jag vill höra skälet.
    Förmodligen för att den innehöll en svastika och kunde upplevas som stötande? Var det väldigt svårt att räkna ut?
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-20 18:35:49 följande:
    ffs, Drömmer svastikan är en hoppets symbol som användes många hundra år före Hitler. Get with the program.
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-20 19:01:18 följande:
    Hoppas du får behålla den.

En liten historielektion till Knyttan och de andra:

The swastika is an ancient symbol that has been used for over 3,000 years. (That even predates the ancient Egyptian symbol, the Ankh!) Artifacts such as pottery and coins from ancient Troy show that the swastika was a commonly used symbol as far back as 1000 BC.

TUSEN år före Kristus!!

forts:

During the following thousand years, the image of the swastika was used by many cultures around the world, including in China, Japan, India, and southern Europe. By the Middle Ages, the swastika was a well known, if not commonly used, symbol but was called by many different names:

China - wan England - fylfot Germany - Hakenkreuz Greece - tetraskelion and gammadion India - swastika Though it is not known for exactly how long, Native Americans also have long used the symbol of the swastika.

The Original Meaning The word "swastika" comes from the Sanskrit svastika- "su" meaning "good," "asti" meaning "to be," and "ka" as a suffix.

Until the Nazis used this symbol, the swastika was used by many cultures throughout the past 3,000 years to represent life, sun, power, strength, and good luck.

Källa: about.com
    *headdesk* Du jag vet redan allt det där... det är ju knappast historisk spjutspetsforskning du för fram, de flesta människor med lite allmänbildning vet att svastikan (observera att jag använde det ordet och inte hakkors...) har urgamla rötter. Men du är ju rolig när du försöker leka besserwisser. Keep up the good work.

• Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-20 21:22:38 följande:
    argumentativ så det förslår!
    Ja du har ju verkligen briljerat i genren här i tråden innan så jag tänkte jag skulle låta dig behålla mästartiteln...
  • Knyttan
    CMM skrev 2012-09-28 16:50:43 följande:
    Skulle könsrollerna vara noll procent biologiska och 100 procent sociala? Det tror jag inte en sekund på.

www.newsmill.se/artikel/2012/02/22/vi-f-ds-me... 
    Så här står det i den artikeln som du själv länkade till:

"Med det sagt, finns det mycket i våra beteenden som påverkas av miljön t.ex. de kulturer vi lever i. Och i dessa avseenden finns det givetvis utrymme att förändra om man så vill. Om någon använder vetenskapliga rön som ett instrument för att förtrycka eller begränsa en annan individ är det just förtryckandet och begränsandet som vi ska angripa, inte den grundläggande kunskapen vi erhållit om exempelvis våra könsroller."

Människan är i minst lika hög grad en social varelse som en biologisk. Vi styrs av vår biologi i så motto att vi måste äta, dricka, sova, skita och när kroppen blir utsliten så dör vi. Det är sådant vi inte kan ändra på.
    Men det faktum att vi även är sociala varelser innebär att vi har utvecklat olika sociala koder omkring alla dessa saker som är kulturella och som skiljer sig från olika samhällen. En helt biologisk funktion som tex at rapa efter man har ätit har helt olika kulturella innebörder i tex Europa (ouppfostrat) och Kina (artigt). På samma sätt har vi omgärdat en av de mest biologiska naturliga sakerna, döden, med en mängd olika sociala riter och kulturella föreställningar. Att dö betyder oerhört olika saker i olika samhällen och i olika tider.

Precis samma sak är det med könsroller. Ingen förnekar att det finns olika biologiska kön, att det finns män med kukar och kvinnor med fittor och att de måste knulla för att det ska bli barn. Kvinnor har livmödrar och det är bara de som kan föda barn. Det som är föränderligt och socialt betingat är allt utöver detta. Vem som ska ta hand om barnen, vad man kan och inte kan göra, helt oavsett om sysslorna har någon egentlig koppling till olika biologiska kön  (för inte sååå många sekel sen så fanns det människor som på fullt allvar hävdade att kvinnor inte ens kunde tänka, vet du) till exempel så har det ansetts att kvinnor inte bör förvalta pengar (hur nu det skulle kunna påverkas av vad man har mellan benen???)  att kvinnor inte har samma juridiska rättigheter och så vidare. I det viktorianska England så trodde man att kvinnors livmödrar kunde tillbakabildas om de ägnade sig åt högre studier. Det är en social föreställning. Det har inget med biologiska fakta att göra. På samma sätt har man trott att kvinnor inte kunde arbeta på kontor eftersom deras handleder skulle vara för svaga för att kunna skriva på karbonpapper. Det är också en social föreställning om en biologisk begränsning. Vi är väldigt påverkade av olika kulturella föreställningar, så till den grad att vi ofta misstolkar olika historiska fakta. Ett exempel som jag redan tagit upp är detta om stenåldersjägarna. I mer biologiskt fördomsfulla tider så har man t ex stirrat sig så blind på kvinnors föregivna "svaghet" och ställning som omvårdsgivare och omhändertagande att man inte har kunnat ta in att de stenåldersgravar man hittat som varit fulla av jaktverktyg har tillhört kvinnor, även om skeletten där i helt uppenbarligen har varit kvinnliga, så man har helt enkelt bestämt att det är män! Jagande kvinnor kunde helt enkelt inte passas in i den tidens sociala föreställningar om män och kvinnor.
    Läs gärna mer här, jag har redan länkat, men det var visst lite svårt att ta in dessa fakta för vissa könsrollsfundamentalister i tråden...
    www.historiska.se/historia/livsoden/backaskogskvinnan/

Jag kan fortsätta med hur mycket exempel som helst. Kontentan är att vi har ett biologiskt kön, och det kan man inte göra så mycket åt (ja utom på medicinsk väg om man nu skulle tycka att det har blivit fel) och en social könsroll. Den sociala könsrollen är under förhandling konstant i den kulturella kontext vi befinner oss i, precis som allting annat som vi gör som sociala varelser. Vi kastar oss till exempel inte över maten och äter med händerna bara för att få i oss näring. Den biologiska nödvändigheten har i en social kontext utvecklats till bordsskick, fina uppläggningar, levande ljus och servetter. Men det kan också förändras över tid: bordsskick i dag är inte exakt samma som det var på 20-talet, och verkligen inte om man tittar på olika sociala klasser.

Om könsrollerna skulle vara 100% biologiska så skulle vi inte kunna ändra på dem alls. Lika lite som det faktum att vi måste skita och sova.

• Knyttan
    Element skrev 2012-09-29 14:30:22 följande:
    Ingen har sagt att de är 100% biologiska, men de är inte heller 100% sociala konstruktioner som feminister vill hävda.
    Nej det hävdar ingen feminist, däremot så skiljer de på biologiskt kön (sex på engelska, kön på svenska) och socialt kön (gender på engelska, genus på svenska). Det som det debatteras om är hur stor procent av en individs personalitet som avgörs av kön och hur stor procent som avgörs av genus. Det är en fråga som nästan ingen är överens om. Vissa hävdar att det är 80 - 20 till genusets fördel, andra tvärt om.
    Det är också just genom att göra denna distinktion som man kan tala om transgender = ett biologiskt kön men motsatt socialt genus.
  • Knyttan
    Element skrev 2012-09-29 18:27:46 följande:
    Du är naturligtvis könsförrädare eftersom du försvarar genusmodellen precis som feministerna kallar kvinnor som har ett förhållande med män för könsförrädare.
    hej, jag är feminist. Och GIFT med en MAN. Kan du vara snäll och använda någon annan retorisk figur än halmdockan? Det börjar bli lite enahanda nu.
  • Knyttan
    Element skrev 2012-09-29 21:08:33 följande:
    Då är du en hycklare och dina medsystrar borde utesluta dig.
    Hahaha så DU vet bättre vad "mina medsystrar" tycker, än vad jag gör? Ja du är rolig du. Som sagt, kan du någon annan retorisk figur? Eller kom du bara till första sidan i din argumentationshandbok innan du gav upp?

Från wikipedia: "En halmdocka används särskilt i ett läge då en motståndares verkliga argument kan vara svåra att bemöta rationellt."

• Knyttan
    Element skrev 2012-09-29 23:35:10 följande:
    Anser du eller anser du inte att det existerar en statsfeminism i den mening att vissa grupperingar inom de flesta riksdagspartier lyssnat på "genusforskare" från diverse universitet och arbetar för att implementera den modell som dessa forskare anser är den enda riktiga via sin politik?
    Anser eller anser du inte att det existerar en liten komplott av "anti-feminister" som medelst undermålig argumentationsteknik på svenska debattforum vill förvränga och på så sätt underminera vad feminism innebär och genom detta upprätthålla status quo?

• Knyttan
    Element skrev 2012-09-29 23:35:10 följande:
    Anser du eller anser du inte att det existerar en statsfeminism i den mening att vissa grupperingar inom de flesta riksdagspartier lyssnat på "genusforskare" från diverse universitet och arbetar för att implementera den modell som dessa forskare anser är den enda riktiga via sin politik?
    Men det är ju kul att se att du även kan använda den röda sillen Solig

Låt mig gissa... sluttande planet är nästa: feminismen är utbredd i samhället, feminismen vill kastrera alla pojkbebisar, om tvåhundra år kommer mänskligheten gå under eftersom vi inte längre kan fortplanta oss eftersom feminismen har gjort alla till samma kön alternativt har utrotat männen...

titta jag fixade ditt trollande åt dig så du kan göra något annat. Kanske besvara mina faktiska argument? Kyss
  • Knyttan
    nihka skrev 2012-09-30 13:20:38 följande:

Mata inte trollen
    Haha men det är ju roligt ju. Glad Jag är nyfiken på om hen kommer gå igenom hela listan av argumentationsfel, och det är det hens trollande går ut på, eller om hen liksom begår de där felen för att hen inte har lärt sig hur man argumenterar effektivt med bra argument och inte vet bättre.

eller så kan man säga som så att ont ska med ont fördrivas....
  • Knyttan
    Leya skrev 2012-09-30 13:30:00 följande:
    och det är väll lite det som en del av bakgrunden till att vissa (exempelvis jag) tycker att hen inte bör användas i vissa syften. dvs i syftet för att "censurera" ett kön. för det blir ju kontentan av det när man vill dölja. alltså för att vägra berätta vilket kön polisen har trots att man faktiskt vet det.

ingen pajkastning nu tack, försök bara förstå hur jag menar. jag är kritisk i mitt tänkande till att dölja och gömma undan. att inte sjunga nationalsången, att dölja kön, att gömma tintin i arkiv and so on. jag vill låta barnen växa upp med en medvetenhet om att världen även kan vara mörk och orättvis, och att lära de att själva vara kritiska i sitt tänkande, rensa i informationen....
    Men ibland är det ju så att viss information kan påverka omdömet och på så vis utfallet av viss information. Det är ju därför man tex gör dubbla blindtester när man vill undersöka effekten av vissa mediciner, varken patienterna eller läkarna ska veta om de piller som patienterna får är placebo eller verksam substans för att inte olika förväntningar ska påverka utfallet. Skulle du påstå att det var censur tex?
       På samma sätt kan vissa förväntningar om hur världen se ut påverka hur vi tar in fakta: återigen så hänvisar jag till den där artikeln om stenåldersjägaren som jag länkade till förut. Att man ibland avkodar viss information gör att man kan ta till sig den på ett mera förutsättningslöst sätt. Det är tex så att det är bevisat i massvis av studier att arbetsansökningar med utländskt klingande namn nedvärderas i jämförelse med sådana som har svenska namn i brevhuvudet (man har tex använt exakt samma meriter, men de har bedömts olika bara på grund av namnet). På så sätt kan det vara bra att kunna ge neutral information när t ex könet faktiskt inte är relevant för det man talar om. Det kan också vara så att man i vissa situationer alltid förutsätter att en viss yrkeskategori har ett visst kön, som sjuksköterskor, sopåkare, och förskollärare. Ska man då tala om dessa på ett neutralt sätt utan att utesluta möjligheten att en förskollärare faktiskt kan vara man oavsett vad majoriteten säger, då kan det vara bra att ha ett neutralt pronomen att ta till. Det är inte att gömma undan något, snarare att framhäva det som är viktigt.
       Det är någonting ganska annorlunda än censur.
  • Knyttan
    Aaliyah skrev 2012-09-30 20:42:43 följande:
    Men du, jag är en "genusanhängare" dvs. feminist och det är min målsättning. Hur förklarar du det?
    Men snälla du, har du inte fattat än att det bara är Element som har fått den stora uppenbarelsen och insikten om vad "den Svenska genusmodellen" går ut på, alla andra, speciellt anhängarna av denna lära är helt förda bakom ljuset. Förmodligen vet inte ens ledande feminister (den lilla bloggande eliten...) vad feminism går ut på, de är bara hjärntvättade vasaller till de två honmonstren Schyman och Rosenberg som fjärrstyr dem med tankekontroll... Vi andra som har någon slags åsikt om feminism och vad det står för har helt enkelt HELT FEL. Det är bara Element som kan utläsa honmonstrens dolda agenda, och den försöker han nu föra ut till folket så att vi kan stå emot den evasiva argumentationen... Tänk vilken hjälte han ändå måste vara den där Element, han har nästlat sig hela vägen in i Honmonstrens håla och kan sitta där och avlyssna ytan att påverkas av deras tankekontroll... han måste ha ett väldigt starkt motgift.. eller kanske någon slags tankesköld, kanske en hatt? Som är klädd med folie...?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!