• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-09-01 15:06:37 följande:
    Ja fy fan, tänk att vilja ha jämställdhet.

Fruktansvärt om kvinnor skulle få ha samma rättigheter som män, hur skulle det se ut. 
    Vilka rättigheter som män har saknar kvinnor idag?

• Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-09-01 15:18:05 följande:
    Vilket hemskt samhälle vi skulle ha om jämställdhetsivrarna fick som dom ville............eller inte.     
    Får hennarna inte som de vill då?

• Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-09-01 15:25:19 följande:
    Vet inte.
    Vilka är hennarna?  
    Försökte skapa en pluralform av hen. Ibland är det ju flera personer som man kanske skulle vilja kalla för henn och då vore det kul med ett ord även för det. Man kan ju så klart säga "de" men då borde man också säga "den" om en enskild person och det fick man ju inte för cykelhjälms-Per.

Hennarna är alltså  "jämställdhetsivrarna".
  • Daddy  Cool
    PerG skrev 2012-09-01 15:36:24 följande:
    "Vad tycker du om en person som tror att jorden är platt?", - "Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"
    "Vad tycker du om att min chef tror att jorden är platt?", -"Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"... (låter ju helskumt)
    Gudasänd?

Att du tycker att det låter helskumt med "den" beror bara på att du inte är van vid uttrycket. Om fler började säga det skulle det inte låta konstigt längre.
  • Daddy  Cool
    Knyttan skrev 2012-09-01 15:43:51 följande:
    Meh ååååh fatta att ni fått allt om bakfoten!!!!

HEN handlar inte om att ERSÄTTA HON och HAN, eller att det inte finns olika kön eller att man på konstgjord väg vill utjämna skillnaderna mellan dem. HEN är praktiskt att säga om man inte vet om man pratar om en HON eller en HAN eller att det kvittar lika. Det är som att använda de och dem (som ju inte talar om om det är flera killar eller flera tjejer) fast i singular!Skrikandes
    Som vi konstaterat i tråden finns ju redan "den" som man kan använda om någon man inte vet könet på.
  • Daddy  Cool

Förresten FMGA eller vad du heter, vad säger du om tonen i Knyttans inlägg? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet ord?

• Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-09-01 16:01:21 följande:
    Visst man kan använda ordet den om man vill.
    Man kan också använda ordet hen om man vill det.

Vad är problemet med det?
    Varför kan inte var och en få välja det själva?      
    Jag tycker att man ska få välja själv. Det jag argumenterat mot är att folk säger att hen behövs. Jag svarar då att ordet den redan finns och fyller samma funktion så något nytt ord behövs inte. Man kan förstås lansera ett nytt ord ändå om man vill även om det inte behövs.
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-01 17:01:25 följande:

Tänk efter litet nu...
    Alltså - om något så är det just tredje person singular som bryter mot trenden genom att köna folk, medan de andra personerna inte gör det. Det logiska är ju faktiskt just "hen" där, för att hålla mönstret.            
    Det logiska är att använda det befintliga könlösa "den" om man inte vill skriva ut kön, på samma sett som det logiska är att använda de befintliga könlösa de, du, jag osv.
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-01 17:03:43 följande:
    Jag har hört om flera fall där en person misstagits för man eller kvinna och våldat på, men aldrig hittills om ett endaste fall av henrelaterat våld. Men vad vet jag, en del av er henmotståndare verkar ju aggressivt rabiata, så jag antar att det kan ske. Genom sig själv känner man andra, eller hur?
    Det här var ett inte alltför seriöst svar på FMGA:s inte så seriösa inlägg om psykvård för henhatare.
    PerG skrev 2012-09-01 17:09:57 följande:
    Haha... missade din "förolämpning" här...  
    Hehe... du såg den till sist Glad
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-01 17:12:08 följande:
    Du talar för döva öron. De har redan bestämt sig att det finns en ond illuminati-sekt av äckliga flat-taliban-feminister som bara är ute efter att kastrera alla män och påla dem genum rumpan på enorma, vassa fallosar i sann Vlad Tepes-stil.
    Vad tycker du om den lite småarga tonen i inlägget du citerade? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet (och fult) ord?

• Daddy  Cool

Från artikeln:

Förbudet kommer trots att flera medarbetare på DN har anammat "hen" i allt från ledare till recensioner och nyhetsartiklar. Både i papperstidningen och på nätet.

Anledningen är att ledningen anser att användandet av uttrycket kan framstå som politiskt.

"Visst kan man tycka att det är praktiskt och det är mycket möjligt att hen blir ett vedertaget begrepp så småningom. Men det är inte DN:s uppgift att gå i bräschen för hen som fortfarande kan uppfattas som ett queerpolitiskt ställningstagande. Många läsare riskerar att haka upp sig på detta ord och tappa fokus från det som artikeln verkligen handlar om", avslutar Åsa Tillberg.

---- Tidningen vill naturligtvis att folk ska läsa deras artiklar utan att haka upp sig på någon formulering så det är ett förståeligt beslut.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!