• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-09-13 22:10:12 följande:
    Om man vet könet men det inte är av relevans eller man inte vill att någon ska veta kan man också använda hen.

Exempelvis:

Mitt barn skriker när hen skiter. Vad ska jag göra?
    "Den" och "det" finns redan i språket så det finns inget behov av att införa ett nytt ord. Man kan så klart hitta på ett nytt ord ändå men det går ju lika bra utan.
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 23:19:44 följande:

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! 
    Din jämförelse var tyvärr inte den allra bästa. Det är väl inget konstigt att en ny typ av fordon får ett nytt namn?

Om vi ska återgå till frågan om den och hen  så har jag än så länge inte sett några sakargument från dig eller någon annan varför hen skulle vara bättre än den. Det enda som sagts av vissa är att de tycker att hen LÅTER bättre än den. Det är ju precis samma argument som "hen-motståndare" använder. De tycker inte att ordet hen låter bra.
    Aaliyah skrev 2012-09-14 21:27:42 följande:
    Men igen: använd inte hen om ni inte vill. Men respektera att det finns en del som vill. Svårare är det inte.
    Respektera också att en del inte vill säga hen.

• Daddy  Cool
    Aaliyah skrev 2012-09-15 10:25:20 följande:
    Daddy Cool: i vilket arbetsläger hamnar ni som inte vill?
    Bra argument.
    FMGA skrev 2012-09-15 11:00:43 följande:
    Kan du ge exempel på en person här på FL som kräver att andra ska använda "hen"?

Jag tror inte att du kan hitta någon, såvida du inte menar att själva användandet av hen är respektlöst mot de som far illa av att stöta på pronomet..
    Jag har inte påstått att någon kräver att man ska säga h-ordet.

Vad säger du om reaktionen på DN:s val att inte använda hen? Nidsida, "twitterstorm" mm?
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-09-16 02:39:40 följande:
    Nej, det har du inte, men du har uppmanat de som använder hen att respektera det finns personer som inte använder hen. Hur menar du att en sådan respekt från oss hen-användare ska uttryckas i praktisk handling?
    Det var ett svar till en "hen-anhängare" som skrev att man skulle respektera hen-sägande. Den respekt du ska visa är alltså samma form av respekt som den begärde att "vi" skulle visa. Fråga gärna den hur din respekt ska uttryckas i praktisk handling.
  • Daddy  Cool
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-20 23:03:51 följande:
    KLART vi kopplar ihop ordet "hen" med feministiska tankesmedjor, med genustyckare, med Södermalmskulturvänstern (där hittar ni krönikörerna på landets stora tidningar!) osv.
    Tänkte påminna om ett litet gulligt inlägg från en annan hen-tråd:
    röderaff skrev 2012-09-19 19:46:39 följande:
    Bara faktumet att  en person börja använda hen visar att hen tänker i ett könsperspektiv.
    Synpunkter? Dorian?
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-09-22 17:43:54 följande:
    På samma sätt borde det vara nära nog omöjligt för dig att de andra skribenterna att undgå att notera  vilken symbolik och betydelse de som använder hen lägger in i pronomet.
    Kan du hjälpa mig att tolka följande mening från en annan debattör? Jag klistrade in det tidigare i tråden:

"Bara faktumet att  en person börja använda hen visar att hen tänker i ett könsperspektiv. "
  • Daddy  Cool
    Element skrev 2012-09-24 18:30:37 följande:
     Att välja att använda det könsneutrala hen, är en viktig del att markera vad för slags parti man är, enligt partisekreteraren Anders Wallner."
    Men vänta lite nu Anders Wallner! Vet du inte att hen är ett fullständigt neutralt ord? Man kan absolut inte markera vad man är för parti eller något annat för den delen bara genom att använda hen! Glad
  • Daddy  Cool
    Rödnäbba skrev 2012-09-26 21:41:40 följande:

"Ja, det är min uppfattning att hen både har ett språkligt syfte och som ett politiskt ställningstagande. Jag annvänder det i båda syftena."
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 11:42:25 följande:

Det fungerar tvärtom alldeles utmärkt. Majoriteten språk har BARA tredje person neutrum (dvs hen), och INTE maskulinum och femininum (dvs han respektive hon). Finska och ungerska, till exempel.
    Inte riktigt Glad

I språk utan han och hon brukar man använda motsvarigheten till "den" även om personer. Att skilja mellan "den" och "hen" är inte vanligt.

Ska man använda ditt argument kan man fundera lite på varför "den" möter så stort motstånd i den här tråden när det fungerar alldeles utmärkt på en massa andra språk Glad

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!