• Daddy  Cool

Jag hatar HEN!!!

Vad tycker du om den där barnboken med hen?

• Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-14 05:48:17 följande:
    Har inte läst den.
    Vad tycker du om själva idén? Vad tycker du om diskussionen som varit i media?
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-10-15 17:16:44 följande:
    Därmed inte sagt att det inte finns vettiga henmotståndare, men av naturliga skäl lyser dessa med sin frånvaro i den här sortens trådar 
    Vilka är dessa naturliga skäl?
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-16 21:39:16 följande:
     Nä, här funkar det inte med den i stället för hon eller han. Låter som en pryl "pratar" med initialt den i meningen ovan.
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
  • Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-10-17 22:30:41 följande:
    Sant. Den kan användas om människor precis som du säger. Den kan ersätta ALLA pronomen om den vill.

Jag använder hen istället för hon eller han. Annars använder jag naturligtvis den. Använder du den istället för hon eller han?
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:18:52 följande:
    Nej, det är inte det enda motståndet. Motståndet är att "DEN" redan har en betydelse, som är en annan än den du förespråkar.
    "Den" har ingen annan betydelse än att vara ett könsneutralt pronomen.

"Hen" används även om personer med oklar könstillhörighet. Hen används dessutom i vissa sammanhang mer eller mindre som ett skällsord.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 11:38:19 följande:
    Den är ett demonstrativt pronomen. Hon, han och hen är personliga pronomen. Ser du? Skillnad.
    Den är både ett demonstrativt pronomen och ett personligt pronomen.
  • Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-10-18 15:00:52 följande:
    Ja, båda är pronomen. De är OLIKA sorts pronomen.
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

http://www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!